Stäng
Meny

Alice Sara Ott på turné med Symfonikerna

Vill ni veta mer om Alice Sara Ott? Kolla in henne på sociala media där alla kan följa hennes liv som turnerande pianosolist med nedslag i musikvärldens metropoler, en positiv, öppen människa som gärna delar med sig av vardagens små glädjeämnen. Man får också en inblick i hennes intresse för kläder när hon visar upp sig i en exklusiv, elegant långklänning i svart med ett magnifikt släp, skapad av Atelier Rosemarie Umetsu, eller en video där hon är frontfigur för designern Marc Cain och kampanjen ”Mysterious Women” i samarbete med Vogue.
Men självklart handlar det mest om musik och hennes konserter, bland dem en i Göteborg.

Hennes agent skriver på twitter:

HarrisonParrott @HarrisonParrott
”Star shot @AliceSaraOtt impresses at the concert hall […] whether it’s fast or slow, Alice Sara Ott shows a great artistry in her piano game, along with @GbgSymfoniker on top form.” The concert was conducted by Santtu-Matias #Rouvali

Foto Jonas Becker

När detta skrivs har hon just spelat Liszts Pianokonsert nr 2 med Symfonikerna och GPs recensent Carl Magnus Juliusson beskriver både artisten och hennes spel i recensionen:
”Alice Sara Ott är ett av den yngre generationens stora stjärnskott. Sedan förra hösten har jag följt henne i sociala medier när hon turnerar världen runt, löser rubiks kub, dricker whiskey eller nöter kluriga passager, vilket gör det extra roligt att nu äntligen få höra henne spela på Göteborgs Konserthus tillsammans med Göteborgs symfoniker. På scen har Ott ett bestämt och klart anslag, tyngdlöst i de snabba skalorna, men som käftsmällar i de låga accenterna… Som extranummer har hon valt Eric Saties första Gnossienne, ett verk så långt från Liszts tekniska utsvävningar som det bara går, men desto svårare att göra något nytt och meningsfullt av. Ott visar här än en gång prov på samma konstnärskap när hon med rikligt med pedal målar upp som en dimma i vilken melodin försiktigt vilar innan den lite i taget försvinner bort utom hörhåll.”

Foto Jonas Becker

När vi träffas i hennes loge efter debuten med Göteborgs Symfoniker – hennes planerade konsert 2016 fick ställas in då hon skadat handen – brygger hon snabbt en kopp kaffe i den lilla maskinen, samma som George Clooney använder, och sätter sig till ro i soffan.
– Vad roligt att de tog upp extranumret, Erik Saties musik är verkligen unik, kommenterar Alice Sara Ott.
Men huvudnumret var den andra pianokonserten av Franz Liszt, tvivelsutan den störste, mest firade och inflytelserika pianovirtuosen under 1800-talet. Desto märkligare att hans två pianokonserter framförs mycket mer sällan än exempelvis kolleger som Chopin och Brahms, kanske för att musiken är som Liszt själv: en unik blandning av naivt och genialt, av äkta känslor och ironi, av det strikt kontrollerade och det fullständigt hämningslösa. Men pianot kunde han utan och innan.
– Han skriver väldigt naturligt för piano. Det händer saker hela tiden och det är en massa noter men eftersom han var en sådan fantastisk pianist så ligger det väl i händerna. Vi kan också tacka Liszt för alla de möjligheter pianospelet har i dag, han förändrade sättet att spela och uppfann nya tekniker som påverkade hela vår syn på pianot.

Under turnén kommer hon också att vara solist i Griegs pianokonsert.
– Det är en av de konserter jag spelat allra mest men jag försöker alltid att se musiken på ett visst avstånd och att ta mig tid att återupptäcka partituret. Min inställning till konserten har också förändrats mycket det senaste året. Detta är en konsert man måste spela så naturligt som möjligt för att få fram dess skönhet.
Hon har också upptäckt att de båda konserterna har något gemensamt:
– Vid tiden när Grieg skrivit sin pianokonsert fick han ett brev från Liszt som hade hört talas om den unge norrmannen, med en inbjudan till Rom. Grieg hade fått ett stipendium så han åkte till Italien med noterna till pianokonserten i bagaget. Liszt var en av de första som läste solostämman och ackompanjemanget och han var lyrisk. Grieg fick också några tips om vad som kunde förbättras. Under sitt besök i Rom fick Grieg också höra en av Liszts pianokonserter och jag tror att det kan ha varit den andra pianokonserten. Det finns vissa saker som förenar dem, som klangfägerna, vilket är väldigt intressant.

Europaturnén med Göteborgs Symfoniker, slagverkaren Martin Grubinger och chefdirigenten Santtu-Mattias blir ett spännande internationellt äventyr, men för Alice Sara Ott är det en resa hem:
– Jag har bott i Berlin men flyttade nyligen till München och vi besöker båda mina hemstäder plus Salzburg där det blir tre konserter. Jag ser verkligen fram emot den här turnén. Musikerna är väldigt trevliga och vi har ett fint samarbete tillsammans med Santtu på scenen så det ska bli väldigt kul att få lära känna dem socialt. Då skapas en speciell sammanhållning.

Salzburg

TURNÈN
Sju städer, åtta verk, nio konserter

16 feb Stockholm – Martin Grubinger
18 feb Hamburg – Martin Grubinger
19 feb Berlin – Alice Sara Ott
20 feb München – Alice Sara Ott
24 feb Köln – Martin Grubinger
26 feb Wien – Martin Grubinger
27, 28 feb, 1 mars Salzburg – Alice Sara Ott

Nelson Steampunk Blizzard
Tarrodi Liguria
Sibelius Finlandia
Bjarnason Slagverkskonsert
Sibelius Symfoni nr 5
Grieg Pianokonsert
Liszt Pianokonsert nr 2
Stravinsky Petrusjka (1947)

Följ turnén via vår turnéblogg

Text Stefan Nävermyr

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev

Välj vilka listor du vill prenumerera på:


Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev