Från Podiet nr 3 2018-2019 Alice Sara Ott på turné med Symfonikerna

Hon imponerade på GP's recensent i november (2018). Nu är hon tillbaka med nya underverk.

Vill ni veta mer om Alice Sara Ott? Kolla in henne på sociala media där alla kan följa hennes liv som turnerande pianosolist med nedslag i musikvärldens metropoler, en positiv, öppen människa som gärna delar med sig av vardagens små glädjeämnen.

Man får också en inblick i hennes intresse för kläder när hon visar upp sig i en exklusiv, elegant långklänning i svart med ett magnifikt släp, skapad av Atelier Rosemarie Umetsu, eller en video där hon är frontfigur för designern Marc Cain och kampanjen ”Mysterious Women” i samarbete med Vogue.

Men självklart handlar det mest om musik och hennes konserter, bland dem en i Göteborg. Hennes agent skriver på twitter:

HarrisonParrott @HarrisonParrott
”Star shot @AliceSaraOtt impresses at the concert hall […] whether it’s fast or slow, Alice Sara Ott shows a great artistry in her piano game, along with @GbgSymfoniker on top form.” The concert was conducted by Santtu-Matias #Rouvali

Foto Jonas Becker

När detta skrivs har hon just spelat Liszts Pianokonsert nr 2 med Symfonikerna och GPs recensent Carl Magnus Juliusson beskriver både artisten och hennes spel i recensionen:
”Alice Sara Ott är ett av den yngre generationens stora stjärnskott. Sedan förra hösten har jag följt henne i sociala medier när hon turnerar världen runt, löser rubiks kub, dricker whiskey eller nöter kluriga passager, vilket gör det extra roligt att nu äntligen få höra henne spela på Göteborgs Konserthus tillsammans med Göteborgs symfoniker.

På scen har Ott ett bestämt och klart anslag, tyngdlöst i de snabba skalorna, men som käftsmällar i de låga accenterna… Som extranummer har hon valt Eric Saties första Gnossienne, ett verk så långt från Liszts tekniska utsvävningar som det bara går, men desto svårare att göra något nytt och meningsfullt av. Ott visar här än en gång prov på samma konstnärskap när hon med rikligt med pedal målar upp som en dimma i vilken melodin försiktigt vilar innan den lite i taget försvinner bort utom hörhåll.”

Foto Jonas Becker

När vi träffas i hennes loge efter debuten med Göteborgs Symfoniker – hennes planerade konsert 2016 fick ställas in då hon skadat handen – brygger hon snabbt en kopp kaffe i den lilla maskinen, samma som George Clooney använder, och sätter sig till ro i soffan.
– Vad roligt att de tog upp extranumret, Erik Saties musik är verkligen unik, kommenterar Alice Sara Ott.

Men huvudnumret var den andra pianokonserten av Franz Liszt, tvivelsutan den störste, mest firade och inflytelserika pianovirtuosen under 1800-talet. Desto märkligare att hans två pianokonserter framförs mycket mer sällan än exempelvis kolleger som Chopin och Brahms, kanske för att musiken är som Liszt själv: en unik blandning av naivt och genialt, av äkta känslor och ironi, av det strikt kontrollerade och det fullständigt hämningslösa. Men pianot kunde han utan och innan.

– Han skriver väldigt naturligt för piano. Det händer saker hela tiden och det är en massa noter men eftersom han var en sådan fantastisk pianist så ligger det väl i händerna. Vi kan också tacka Liszt för alla de möjligheter pianospelet har i dag, han förändrade sättet att spela och uppfann nya tekniker som påverkade hela vår syn på pianot.

Under turnén i Tyskland och Österrike den 16 februari-1 mars kommer hon också att vara solist i Ravels G-durkonsert där publiken får höra synkoperade jazzrytmer, Gershwin-ekon, baskiska tongångar, bluesdrillar och genialiskt enkla Mozartfraseringar.

Europaturnén med Göteborgs Symfoniker, slagverkaren Martin Grubinger och chefdirigenten Santtu-Mattias blir ett spännande internationellt äventyr, men för Alice Sara Ott är det en resa hem:
– Jag har bott i Berlin men flyttade nyligen till München och vi besöker båda mina hemstäder plus Salzburg där det blir tre konserter. Jag ser verkligen fram emot den här turnén. Musikerna är väldigt trevliga och vi har ett fint samarbete tillsammans med Santtu på scenen så det ska bli väldigt kul att få lära känna dem socialt. Då skapas en speciell sammanhållning.

Salzburg

Till turnéschemat >>

Följ turnén via vår blogg >>

Text Stefan Nävermyr