Göteborgs Symfoniker

Weill: Violinkonsert

Violinist Marja Inkinen Engström om konserten:
”Galet, gripande och väldigt vackert!”

När Marja Inkinen Engström tar sig an Kurt Weills violinkonsert från 1924 så är det med stor passion hon gör det.

– När jag hörde verket första gången så upplevde jag det som mycket gripande och fängslande, säger Marja. Det är lite galet och underligt, men samtidigt väldigt vackert.​ Det finns ett finskt ord, ”sykähdyttävä”,  som bra beskriver denna ofta chockerande, nästan dekadenta stämning i verket,  men också samtidigt den vackra, melankoliska hänförelse som jag upplevde.

Marja Inkinen Engström, 58 år, är född i Finland och är välkänd som stämledare i Violin 2 hos Göteborgs Symfoniker, som hon tillhört i tjugofyra år. Parallellt undervisar hon sedan länge även på Högskolan för scen och musik i Göteborg.

– Kurt Weills violinkonsert har jag uppfört en gång tidigare, i Finland. Det är ett speciellt och tidstypiskt stycke.  Weill skrev det som mycket ung 1924 i Berlin. Han var inspirerad av Schönberg och Andra Wienskolan, men också av sin lärare Ferruccio Busoni, som betydde mycket för Weill och stod honom nära.

– Busoni blev sjuk under tiden Weill skrev konserten och dog en månad efter att den blev färdig.. Jag tycker att Weills sorg och förtvivlan märks på flera ställen i musiken.

Kurt Weills violinkonsert är en stor utmaning för varje violinist. Det är virtuost och krävande på många olika sätt. Ovanligt nog består ensemblen endast av tretton blåsinstrument, samt slagverk och kontrabas, som kammarmusikaliskt skapar färger och spänningar i dialog med soloviolinen.

– Jag kan inte nog tacka mina fantastiskt skickliga kollegor och dirigenten Simon Crawford-Phillips ​som ville ta sig an detta verk, säger Marja Inkinen Engström.

Inspelningen ägde rum Maj 15 2022, Göteborgs Konserthus.

Om Kurt Weill

Weills föddes i Tyskland men dog i USA och var amerikansk medborgare de sista sju åren av sitt liv. På samma sätt som han levde på två olika kontinenter hade hans kreativitet också två distinkt olika sidor. Den ena, som representeras av hans tidiga violinkonsert i denna konsert, är den brådmogne, moderne europeiske tonsättaren som skriver djärvt, atonalt i Schönbergs anda. Violinkonserten skrevs redan 1924. Den andre Weill är den framgångsrike Broadwaykompositören som kunde skriva hits som September Song. Helt klart var det två helt olika målgrupper.

En europeisk högintellektuell och en annan som bestod av en nöjeslysten teater- och kabarépublik på båda sidor Atlanten. Detta var inget problem för Weill själv men väl för hans omgivning som exempelvis tonsättarkollegerna Schönberg, Webern och musikteoretikern Adorno. Och Kabarépubliken hade väl knappast uppskattat hans mer seriösa sida. Båda strömningarna fanns naturligtvis samtidigt, på samma sätt som att Weill studerade komposition vid konservatoriet och samtidigt jobbade som pianist i en ölkällare. Även i violinkonserten sipprar dock kabaré in ibland, särskilt i rytmiken. Och i orkestreringen till Mahagonny och andra musikaler hörs hans klassiska skolning. 1928 började hans berömda samarbete med teatermannen Bertolt Brecht.
Med storsuccéer som Tolvskillingsoperan blev Weill Weimar-republikens mest framgångsrike teaterkompositör. Men det var inget harmoniskt samarbete. Droppen för Weill blev när Brecht uppmanade sin fru att läsa upp ett kommunistiskt manifest på scenen i akt tre av deras stycke Happy Ending. Weill hade inte blivit förvarnad. Framgång och judisk börd gjorde förstås att han uppmärksammades av den framväxande nazismen. 1933 när Hitler utnämndes till rikskansler flydde Weill till Paris. Två år senare vid en turné till New York bestämde han sig för att stanna kvar i USA tillsammans med sin fru, sångerskan Lotte Lenya. Där fortsatte han skriva för teaterscenen.

 

Få nyhetsbrev från GSOplay

Håll dig uppdaterad om nya konserter på GSOplay.

Program

Weill Violinkonsert

Medverkande

Musiker ur Göteborgs Symfoniker

Simon Crawford-Phillips dirigent

Marja Inkinen Engström violin