Göteborgs Symfoniker

Ravel: Valses nobles et sentimentales

Möt franska hyllade dirigenten Marie Jacquot som leder Göteborgssymfonikerna i Ravels rikt smyckade och eleganta Valses nobles et sentimentales.

När Claude Debussy fick höra Ravels Valses nobles et sentimentales 1911 utropade han: ”Han har det finaste öra någon någonsin haft!” Ravel var själv medveten om att han även den här gången komponerat något alldeles speciellt. ”Titeln Nobla och sentimentala valser avslöjar mina intentioner att komponera en serie valser så som till exempel Schubert gjorde det”, skrev tonsättaren.

Men där tar också den oskuldsfulla jämförelsen slut, eftersom dessa åtta stycken är fullpackade med harmonisk dynamit, som när den exploderade gjorde samtidens lyssnare galna och upprörda. Så här fick man väl ändå inte komponera! Debussy hade bara hört den ursprungliga pianoversionen, för den eleganta och geniala orkestreringen skrev Ravel inte förrän året därpå. Musiken kom också att användas till baletten Adélaïde uruppförd på Châtelet i Paris den 22 april 1912 med tonsättaren som dirigent.

I dag har vi vant oss vid styckets pikanta franska kryddning och kan lätt förälska oss i de dofter som samtiden förfasade sig över. De åtta satserna spelas utan paus och rymmer stora kontraster i rytmik inom valsens tretaktsmodell. Sviten slutar med en epilog, en långsam, drömsk, overklig vals där det harmoniska raffinemanget når sin höjdpunkt. Långt senare, 1920, fullbordade Ravel ännu ett ”koreografiskt poem” med tretakt – La Valse.

Om Marie Jacquot

Marie Jacquot är från och med säsongen 2023- 2024 förste gästdirigent för Wiener Symphoniker. Hon tillträder också posten som chefdirigent för Det Kongelige Teater i Köpenhamn i augusti 2024. Hon har utvecklat ett kontinuerligt samarbete med orkestrar som DSO Berlin, där hon debuterade 2018, och Wiener Symphoniker, som hon gästat på Bregenz Festival samt på Wiens Musikverein och Konzerthaus. Marie Jacquot gjorde säsongen 2022-2023 debut på Opéra National du Rhin Strasbourg och ytterligare hyllade debuter med symfoniorkestrarna vid Bayerns Radio München, WDR Köln och HR Frankfurt, samt Staatskapelle Dresden.

Marie Jacquot var förste kapellmästare vid Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf/Duisburg i tre år, där hon dirigerade föreställningar som nyproduktionerna La clemenza di Tito, Romeo och Julia och Nötknäpparen, samt konserter med Düsseldorfs symfoniorkester och Duisburg Philharmonic Orchestra. 2016 var Marie Jacquot assistent till Kirill Petrenko på Bayerns statsopera i världspremiären av Miroslav Srnkas Sydpolen (regisserad av Hans Neuenfels), varefter hon blev inbjuden att dirigera två världspremiärer på operafestivalen i München.

Efter att ha studerat trombon i Paris studerade Marie Jacquot dirigering i Wien och Weimar. Hennes utmärkelser inkluderar Ernst Schuch-priset 2019, samt en nominering som Årets nykomling vid International Opera Awards. Konserten är Marie Jacquots debut med Göteborgs Symfoniker.

Få nyhetsbrev från GSOplay

Håll dig uppdaterad om nya konserter på GSOplay.

Program

Ravel Valses nobles et sentimentales

Medverkande

Göteborgs Symfoniker

Marie Jacquot dirigent