Stäng
Meny

Vanliga frågor och svar

Sällan har musiken känts så betydelsefull och vårt uppdrag så värdefullt och sällan har längtan efter att mötas kring en gemensam upplevelse varit så stor. Detta år har vi sökt efter svar och försökt förstå en verklighet som hela tiden tyckts fly undan. Ovissheten är stor och vi får många frågor om den rådande situationen. Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna.

När öppnar ni igen?

Efter Västra Götalandsregionens senaste beslut gällande arrangemang med sittande publik kommer kommer vi att kunna öppna Konserthuset för en mindre publik med start den 12 november. Vi arbetar nu med att lägga programdetaljerna på plats så att upplevelsen ska bli den bästa och konsertbesöket säkert.

Eftersom publikantalet är så starkt begränsat har vi tyvärr inte möjlighet att erbjuda abonnenter de platser som redan bokats, därför kommer hela höstens abonnemang att återlösas. När biljetterna släpps till försäljning erbjuds abonnenter istället online-förtur via sin webbprofil med start den 6 november kl 11.00. Ordinarie biljettsläpp: 7 november kl 11.00. Biljettsläppet gäller samtliga konserter året ut. Håll dig uppdaterad om detta samt håll koll på biljettsläpp genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Välkommen att dyka ned i det färdiga konsertutbudet den 4 november!

Får jag pengarna tillbaka om en konsert blir inställd?

Ja, pengarna återbetalas av vårt biljettkontor. Vid inställd konsert får du ett mejl som bekräftar att konserten är inställd och att dina pengar återbetalas till samma kort som du använde vid köpet.
Har du betalat ditt abonnemang/evenemang med Bankgiro, presentkort eller direkt på biljettkontoret sker återbetalningen i form av ett presentkort. Ditt presentkort kan du använda som betalmedel i Konserthuset och på gso.se. Det går också att lösa tillbaka mot pengar – detta måste dock ske på plats på biljettkontoret under ordinarie öppettider. Pga att vi inte vet hur resten av hösten 2020 ser ut kommer vi att börja återbetala först vid årsskiftet.

Sker återbetalning innan konsertdatum?

Vi försöker göra återbetalningarna så fort vi kan, men kan inte garantera att du får pengarna innan konsertdatumet. Har du betalat med kort på hemsidan görs återbetalningen till samma kort som du använde vid köpet. Observera att ibland kan det ta lång tid från det att vi har gjort återköpet tills pengarna finns tillgängliga på ditt konto. Vi beklagar detta, men det ligger utanför vår kontroll.

Hur vet jag att pengarna har återbetalats?

Har du betalat med kort på hemsidan görs återbetalningen till samma kort som du använde vid köpet. Observera att ibland kan det ta lång tid från det att vi har gjort återköpet tills pengarna finns tillgängliga på ditt konto. Vi beklagar detta, men det ligger utanför vår kontroll. Har du betalt med presentkort, Bankgiro eller direkt på biljettkontoret kontaktar vi dig till den mejladress som du angav vid ditt köp av din biljett. Hittar du inte mejlet kan det vara bra att kolla efter mejlet i din skräppost.

Jag har en biljett till en inställd konsert, men har inte fått någon information. Vad ska jag göra?

Alla kunder med biljetter till inställda konserter blir kontaktade till den mejladress som angavs vid köpet av biljett. Hittar du inte mejlet kan det vara bra att kolla efter mejlet i din skräppost.  Du är också välkommen att kontakta biljettkontoret på telefon 031-726 53 00 eller via mejl biljett@gso.se.

Hur vet jag om en konsert ställs in?

Vi uppdaterar kalendariet kontinuerligt och kontaktar samtliga kunder via e-post. Är du osäker på vad som gäller för din kommande konsert är du välkommen att kontakta biljettkontoret. Du når dem via 031-726 53 00 eller biljett@gso.se.

Vad gäller om en eller flera konserter i mitt abonnemang ställs in?

Du återbetalas den del av abonnemangsbeloppet som avser den inställda konserten eller konserterna. Har du betalat med kort på hemsidan görs återbetalningen till samma kort som du använde vid köpet. Har du däremot betalat ditt abonnemang med bankgiro sker återbetalningen i form av ett presentkort. Ditt presentkort kan du använda som betalmedel i Konserthuset och på gso.se. Det går också att lösa tillbaka mot pengar – detta måste dock ske på plats på biljettkontoret under ordinarie öppettider. Presentkortet skickas till e-postadress som du angav vid ditt köp av abonnemang. Pga att vi inte vet hur resten av hösten 2020 ser ut så kommer vi att börja återbetala först vid årsskiftet.

Vad gäller om jag själv avbokar?

För abonnemangen säsongen 2020-2021 gäller tillfälliga köpvillkor som gör att du kan avboka ditt abonnemang fram till veckan innan den första konserten i abonnemanget och få hela beloppet återbetalat. Du kan även välja att byta enskilda biljetter i ditt abonnemang utan extra kostnad inom säsongen 2020-2021.

Jag har ett presentkort som snart går ut och som jag inte har kunnat använda som planerat. Vad gäller?

Pga den rådande situationen förlängs presentkort med giltighetsdatum under 2020 till att läget har normaliserats sig igen. Välkommen att höra av dig till biljettkontor för att förlänga giltighetstiden på ditt presentkort. Du når dem via 031-726 53 00 eller biljett@gso.se.

Varför påverkas evenemang olika?

På Göteborgs Konserthus har vi både evenemang arrangerade av Göteborgs Symfoniker och evenemang där vi hyr ut våra lokaler till externa aktörer. De externa aktörernas evenemang ligger utanför vår verksamhet och besluten om ett evenemang ställs in eller flyttas fram är deras. Detsamma gäller med återbetalning. För att få information om vad som gäller just din bokning, vänligen se respektive konsert i kalendariet.

Har biljettkontoret öppet som vanligt?

Vårt biljettkontor finns för att svara på alla frågor och hjälpa till. Du är välkommen till oss vardagar 12.00-18.00. Du kan också nå oss via telefon 031-726 53 00 eller via mail biljett@gso.se.

Kan jag bidra till er verksamhet genom att efterskänka ett presentkort eller genom en gåva?

Det går, och i den mån man vill göra det så kommer vi att använda donerade medel för att vidareutveckla GSOplay – i syfte att sprida den klassiska musiken i dag och i framtiden. Mer information om hur du bidrar hittar du här.

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!