Stäng
Meny

Vanliga frågor och svar

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna vi får just nu, samt kompletteringar till våra allmänna köpvillkor i samband med pandemin.

Vi sätter publikens trygghet främst och anpassar oss löpande efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer och beslut från vår ägare, Västra Götalandsregionen. Här hittar du information om Biljettkontorets öppettider.

Vaccinationsbevis

Regeringen har beslutat att vaccinationsbevis kan införas för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 100 personer inomhus från och med den 1 december 2021.

Detta innebär att alla över 18 år som ska besöka en konsert på Göteborgs Konserthus från och med den 1 december 2021 behöver visa ett giltigt vaccinationsbevis samt legitimera sig i samband med insläppet. Vaccinationsbeviset kan visas digitalt i din telefon eller utskrivet på papper.

Kommer ni att ha krav på vaccinationsbevis?

Ja. Från och med den 1 december 2021 kommer Göteborgs Konserthus att införa krav på vaccinbevis för arrangemang med fler än 100 deltagare. Det innebär att du som köpt en biljett till ett evenemang i Göteborgs Konserthus måste uppvisa vaccinationsbevis när du kommer till oss. Kravet införs i samtliga publikutrymmen i Göteborgs Konserthus. Läs mer om och beställ ditt vaccinationsbevis via covidbevis.se.

Hur får jag tag på ett vaccinationsbevis?

Läs mer och beställ vaccinationsbevis via covidbevis.se.

Gäller kravet på vaccinationsbevis alla?

Vaccinationsbevis ska uppvisas av alla från 18 år. Om du av medicinska skäl inte kan vaccinera dig, behöver du ta med dig ett skriftligt intyg från hälso- och sjukvården som intygar att du av medicinska orsaker inte haft möjlighet att vaccinera dig.

Hur kontrolleras vaccinationsbeviset på plats i Konserthuset?

Vaccinationsbeviset innehåller en qr-kod som du visar upp för publikvärdarna i Konserthusets entré, tillsammans med en godkänd id-handling. Om du av medicinska skäl inte kunnat vaccinera dig visar du upp ditt skriftliga intyg från hälso- och sjukvården (se ovan).

Vad gäller för mig som har köpt en biljett eller ett abonnemang i Göteborgs Konserthus men inte har något vaccinationsbevis/skriftligt intyg från hälso- och sjukvården?

Då kan du tyvärr inte besöka oss. På Göteborgs Konserthus har vi både evenemang arrangerade av Göteborgs Symfoniker och evenemang där vi hyr ut våra lokaler till externa aktörer. Om din konsert sker i regi av Göteborgs Symfoniker AB – kontakta biljettkontoret på biljett@gso.se eller tel 031-7265300 för ombokning/återköp.

De externa aktörernas evenemang ligger utanför vår verksamhet och besluten om till exempel återbetalning av biljettkostnader är deras. För att få information om vad som gäller just din bokning, vänligen se respektive konsert i kalendariet.

Kan jag förbereda mitt besök redan nu?

Ja. Vi rekommenderar dig som planerar ett besök att ladda ner ditt vaccinationsbevis. Om du redan har ett bevis, passa på att kontrollera att det fortfarande är giltigt. Om inte så kan du ladda ner ett nytt bevis. Vaccinationsbevis kan hämtas med hjälp av e-legitimation på webbplatsen covidbevis.se.

Vid beställning av vaccinationsbevis utan e-legitimation kan väntetid uppstå, därför är det ännu viktigare att beställa bevis i god tid innan konsertbesöket. Ett alternativ är att överväga möjligheten att skaffa e-legitimation för snabbare hantering. Du beställer vaccinationsbevis utan e-legitimation på E-hälsomyndighetens webbplats.

Observera! Vi kommer endast att kunna godta giltigt vaccinationsbevis vid inpassering. Intyg om genomgång infektion eller negativt test kommer inte att gälla.

Varför inför Göteborgs Konserthus användning av vaccinationsbevis?

Den arrangör som inte inför vaccinationsbevis måste anpassa verksamheten till kommande deltagarrestriktioner. Vi har beslutat att välja vägen med vaccinationsbevis i stället för att kraftigt behöva begränsa verksamheten och möjligheten att välkomna publik.

Anpassningar

Hur anpassar ni besöken i Konserthuset?

För oss är det viktigt att du känner dig trygg och säker när du besöker våra evenemang. Här har vi samlat information om de åtgärder vi gör i Göteborgs Konserthus. Vi sätter självklart publikens trygghet främst och anpassar oss löpande efter Folkhälsomyndighetens, regeringens och Västra Götalandsregionens råd och rekommendationer, och hur pandemin utvecklar sig i världen.

Hur stora är konsertsalongerna oktober-december?

Vi kan äntligen välkomna en större publik till konserthuset igen. Återgången till större salonger görs succesivt av omsorg om både publik och personal. Salongsstorlekarna i oktober-december är:

  • Stora salen: ca 850 platser
  • Stenhammarsalen: ca 280 platser
  • Fikastråket: ca 70 platser
  • Relaxed Performance: ca 50 platser

Självklart ska konsertbesöken även i fortsättningen vara så säkra och trygga som möjligt.

Abonnemang

 Var hittar jag min webbprofil?

Här hittar du mer information om din webbprofil.

Varför blev min abonnemangsplats i september avbokad?

I och med att restriktionerna behölls till den 28 september och inte hävdes i den takt som tidigare aviserats så tvingades vi att anpassa våra salar efter detta. Det innebar att placeringen i salarna påverkades under den här perioden och att antalet platser vi hade till vårt förfogande också minskades. Detta påverkade de abonnemang i september där antalet publik i salen översteg det maximala publikantalet (gäller samtliga abonnemang utom Klassisk kuriosa, Pionjär, Världen i Konserthuset och onsdag litet).

Eftersom det inte finns några rättvisa sätt att välja ut de personer som skulle få behålla sina platser eller ta plats först i salongen, och vi också måste låta varje individ besluta om han eller hon kände sig trygg med att trots allt besöka oss, så återlöste vi samtliga biljetter. Istället erbjöd vi bokningsförtur via webbprofilen till de begränsade publikplatserna i samband med biljettsläpp.

Vi beklagar att det här drabbat er. Tveka inte att kontakta oss i biljettkontoret om du har några frågor: 031-7265300, biljett@gso.se

Vad gäller om konserter i mitt abonnemang ställs in?

Du återbetalas den del av abonnemangsbeloppet som avser den inställda konserten eller konserterna.

Har du betalat ditt abonnemang med kort här på hemsidan görs återbetalningen till samma kort som du använde vid köpet. Har du däremot betalat ditt abonnemang med bankgiro sker återbetalningen i form av ett presentkort. Presentkortet skickas till den e-postadress som du angav vid ditt köp.

Presentkortet kan du använda som betalmedel i Göteborgs Konserthus och vid köp här på hemsidan. Det går också att lösa tillbaka presentkortet mot pengar – detta måste dock göras på plats i biljettkontoret under ordinarie öppettider.

Återbetalning av abonnemangskonserter sker automatiskt så snart vi vet hur höstsäsongen påverkas, dock senast den 15 december 2021.

Vad gäller om jag själv avbokar?

För abonnemangen säsongen 2021-2022 gäller tillfälliga köpvillkor som gör att du kan avboka ditt abonnemang fram till veckan innan den första konserten i abonnemanget och få hela beloppet återbetalat.

Återbetalning & köpvillkor

För allas trygghet följer Göteborgs Konserthus noga utvecklingen i samhället och myndigheternas regler och rekommendationer. Du som köper en biljett till något av evenemangen i konserthuset samtycker också till att följa de hälso- och säkerhetsåtgärder som gäller vid tidpunkten för evenemanget. Här kan du läsa mer om vad som gäller och hur vi arbetar för att skapa trygga och säkra besök. Uppdatera dig gärna regelbundet, då regler och riktlinjer kan komma att ändras.

Var hittar jag de allmänna köpvillkoren?

Här hittar du våra allmänna köpvillkor för biljett- och abonnemangsköp.

Får jag pengarna tillbaka om en konsert blir inställd?

Ja, pengarna återbetalas av vårt biljettkontor. Vid inställd konsert får du ett mejl som bekräftar att konserten är inställd och att dina pengar återbetalas till samma kort som du använde vid köpet. Återbetalning av abonnemangskonserter sker automatiskt så snart vi vet hur höstsäsongen påverkas, dock senast den 15 december 2021.

Har du betalat din biljett/ditt abonnemang med kort på hemsidan görs återbetalningen till samma kort som du använde vid köpet. Om du gjort ditt köp med bankgiro, presentkort eller direkt i biljettkontoret sker återbetalningen i form av ett presentkort. Presentkortet skickas till den e-postadress som du angav vid ditt köp. Presentkortet kan du använda som betalmedel i Göteborgs Konserthus och i samband med köp här på hemsidan.

Det går att lösa tillbaka presentkortet mot pengar – detta måste dock göras på plats i biljettkontoret under ordinarie öppettider. Välkommen!

Hur vet jag att pengarna har återbetalats?

Har du betalat med kort här på hemsidan görs återbetalningen till samma kort som du använde vid köpet. Observera att ibland kan det ta lång tid från det att vi har gjort återköpet tills pengarna finns tillgängliga på ditt konto. Vi beklagar detta, men det ligger utanför vår kontroll.

Har du betalt med presentkort, Bankgiro eller direkt på biljettkontoret kontaktar vi dig till den mejladress som du angav vid ditt köp av din biljett. Hittar du inte mejlet kan det vara bra att kolla efter mejlet i din skräppost.

Varför påverkas evenemang olika?

På Göteborgs Konserthus har vi både evenemang arrangerade av Göteborgs Symfoniker och evenemang där vi hyr ut våra lokaler till externa aktörer. De externa aktörernas evenemang ligger utanför vår verksamhet och besluten om ett evenemang ställs in eller flyttas fram är deras. Detsamma gäller med återbetalning. För att få information om vad som gäller just din bokning, vänligen se respektive konsert i kalendariet.

Skolor

Hur tryggar ni skolbesöken i Konserthuset?

Skolklasser möts upp av publikvärdar som hjälper till att hålla avstånd mellan grupperna i foajén och placerar respektive klass/sällskap på ett eget område i salongen. Flera ingångar till konsertsalen används för att minska risken för möten mellan skolor/klasser. Tveka inte att kontakta oss i biljettkontoret om du har några frågor: 031-7265300, biljett@gso.se.

Kan eleverna äta medhavd matsäck i Konserthuset?

Nej, just nu går det inte att äta medhavd matsäck i Konserthuset.

Presentkort

Jag har ett presentkort som snart går ut och som jag inte har kunnat använda som planerat. Vad gäller?

På grund av den rådande situationen kan vi förlänga presentkort till att läget har normaliserats sig igen. Välkommen att höra av dig till biljettkontoret för att förlänga giltighetstiden på ditt presentkort. Du når biljettkontoret via 031-726 53 00 eller biljett@gso.se.

Kan jag bidra till er verksamhet genom att efterskänka ett presentkort eller genom en gåva?

Det går, och i den mån man vill göra det så kommer vi att använda donerade medel för att vidareutveckla GSOplay – i syfte att sprida den klassiska musiken i dag och i framtiden. Mer information om hur du bidrar hittar du här.

Om en konsert ställs in

Hur vet jag om en konsert ställs in?

Vi uppdaterar kalendariet här på hemsidan kontinuerligt och skulle din konsert ställas in kontaktas du via e-post till den adress du uppgav vid köpet. Är du osäker på vad som gäller för din kommande konsert är du välkommen att kontakta biljettkontoret: 031-726 53 00 eller biljett@gso.se.

Jag har en biljett till en inställd konsert, men har inte fått någon information. Vad ska jag göra?

Alla kunder med biljetter till inställda konserter blir kontaktade till den mejladress som angavs vid köpet av biljett. Hittar du inte mejlet kan det vara bra att kolla efter mejlet i din skräppost. Du är också välkommen att kontakta biljettkontoret på 031-726 53 00 eller via biljett@gso.se.

Information inför ditt besök hos oss

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!