Stäng
Meny

Vanliga frågor och svar

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna vi får just nu, samt kompletteringar till våra allmänna köpvillkor i samband med pandemin.

Det är högt tryck på biljettkontoret och vi hoppas att ni kan ha överseende med att det kan ta extra lång tid att få svar just nu. Här hittar du information om Biljettkontorets öppettider.

Anpassningar

Hur anpassar ni besöken i konserthuset?

Vi sätter publikens trygghet främst och anpassar oss löpande efter Folkhälsomyndighetens, regeringens och Västra Götalandsregionens råd och rekommendationer, och hur pandemin utvecklar sig i världen. Här har vi samlat information om hur vi gör ditt besök hos oss så tryggt och säkert som möjligt.

Hur stora är konsertsalongerna fram till 29 september?

På grund av rådande restriktioner kan vi bara ta emot en mycket begränsad publik till konserterna fram till den 29 september. För publik inomhus med anvisade platser gäller max 300 personer (max 8 personer per sällskap), men vi har utgått från våra lokalers specifika förutsättningar för att kunna garantera att alla kan sitta med minst en meter mellan varje sällskap. Det innebär att maxantalet platser i Göteborgs Konserthus fram till 29 september är:

  • Stora salen: 270 platser
  • Stenhammarsalen: 125 platser
  • Fikastråket: 40 platser
  • Relaxed Performance: 50 platser

Hur stora är konsertsalongerna oktober-december?

Regeringen och Västra Götalandsregionen har gett besked om att alla restriktioner hävs för avstånd och deltagarantal vid allmänna sammankomster från den 29 september. Det innebär att vi äntligen kan välkomna en större publik till konserthuset igen. Återgången till större salonger görs succesivt av omsorg om både publik och personal. Salongsstorlekarna i oktober-december är:

  • Stora salen: 850 platser
  • Stenhammarsalen: 280 platser
  • Fikastråket: 70 platser
  • Relaxed Performance: 50 platser

Självklart ska konsertbesöken även i fortsättningen vara så säkra och trygga som möjligt.

Boka biljett

Vilka konserter kan jag boka biljett till?

Här hittar du en sammanställning av alla konserter som vi släppt biljetterna till.

När är nästa biljettsläpp?

Nästa biljettsläpp är den 2 oktober kl 11.00, med 24h förtursbokning för abonnenter via webbprofilen. Då släpps lösbiljetterna till höstens resterande konserter.

Abonnemang

Kan jag ta plats på min egen stol från den 29 september?

Ja, alla publikrestriktioner och krav på avstånd släpps från den 29 september, i och med det kan vi erbjuda alla abonnenter deras ordinarie platser i salen.

Var hittar jag min webbprofil?

Här hittar du mer information om din webbprofil.

Varför är min abonnemangsplats i september avbokad?

I och med att restriktionerna fortsätter till den 28 september och inte hävdes i den takt som tidigare aviserats så tvingades vi att anpassa våra salar efter detta. Det innebär att placeringen i salarna påverkas under den här perioden och att antalet platser vi har till vårt förfogande också minskas enligt ovan. Detta påverkar de abonnemang i september där antalet publik i salen överstiger det maximala publikantalet (gäller samtliga abonnemang utom Klassisk kuriosa, Pionjär, Världen i Konserthuset och onsdag litet).

Eftersom det inte finns några rättvisa sätt att välja ut de personer som skulle få behålla sina platser eller ta plats först i salongen, och vi också måste låta varje individ besluta om han eller hon känner sig trygg med att trots allt besöka oss, så återlöser vi samtliga biljetter. Istället erbjuder vi bokningsförtur via webbprofilen till de begränsade publikplatserna i samband med biljettsläpp.

Vi beklagar att det här drabbat er. Tveka inte att kontakta oss i biljettkontoret om du har några frågor: 031-7265300, biljett@gso.se

Varför kan ni inte bara placera om abonnenterna i september och se till att alla ändå kan få gå?

Tyvärr gör de fortsatta restriktionerna att vi, av totalt 1200 tillgängliga platser i Stora Salen i normalfallet, enbart kan utnyttja så få som 270 stycken fram till den 28 september. I Stenhammarsalen har vi i normalfallet 367 tillgängliga platser, i perioden kan vi enbart utnyttja 125 platser. Denna storlek på konsertsalonger räcker inte för att alla med en egen stol ska kunna få en plats. Dessutom måste vi ta hänsyn till det faktum att alla ska kunna passera in och ut på ett säkert sätt.

Vi har verkligen vänt och vridit på alla lösningar, men för att trots allt ge möjlighet för de personer som kan och vill gå så är det här den chans vi har i september.

Varför kan ni inte flytta konserterna i Stenhammarsalen till Stora Salen och på så sätt göra det möjligt för alla som köpt biljett att få gå?

Vi undersökte också denna möjlighet innan vi tvingades fatta beslutet att även Kammarabonnemanget och Jazzabonnemanget i september skulle drabbas. Tyvärr pågår den sista intoneringen och repetitionerna inför orgelinvigningen och därför är Stora Salen i bruk för detta all ledig tid då det inte är orkesterrepetitioner eller redan inplanerade konserter i salen.

Vad gäller om konserter i mitt abonnemang ställs in?

Du återbetalas den del av abonnemangsbeloppet som avser den inställda konserten eller konserterna.

Har du betalat ditt abonnemang med kort här på hemsidan görs återbetalningen till samma kort som du använde vid köpet. Har du däremot betalat ditt abonnemang med bankgiro sker återbetalningen i form av ett presentkort. Presentkortet skickas till den e-postadress som du angav vid ditt köp.

Presentkortet kan du använda som betalmedel i Göteborgs Konserthus och vid köp här på hemsidan. Det går också att lösa tillbaka presentkortet mot pengar – detta måste dock göras på plats i biljettkontoret under ordinarie öppettider.

Återbetalning av abonnemangskonserter sker automatiskt så snart vi vet hur höstsäsongen påverkas, dock senast den 15 december 2021.

Vad gäller om jag själv avbokar?

För abonnemangen säsongen 2021-2022 gäller tillfälliga köpvillkor som gör att du kan avboka ditt abonnemang fram till veckan innan den första konserten i abonnemanget och få hela beloppet återbetalat.

Återbetalning & köpvillkor

Var hittar jag de allmänna köpvillkoren?

Här hittar du våra allmänna köpvillkor för biljett- och abonnemangsköp.

Får jag pengarna tillbaka om en konsert blir inställd?

Ja, pengarna återbetalas av vårt biljettkontor. Vid inställd konsert får du ett mejl som bekräftar att konserten är inställd och att dina pengar återbetalas till samma kort som du använde vid köpet. Återbetalning av abonnemangskonserter sker automatiskt så snart vi vet hur höstsäsongen påverkas, dock senast den 15 december 2021.

Har du betalat din biljett/ditt abonnemang med kort på hemsidan görs återbetalningen till samma kort som du använde vid köpet. Om du gjort ditt köp med bankgiro, presentkort eller direkt i biljettkontoret sker återbetalningen i form av ett presentkort. Presentkortet skickas till den e-postadress som du angav vid ditt köp. Presentkortet kan du använda som betalmedel i Göteborgs Konserthus och i samband med köp här på hemsidan.

Det går att lösa tillbaka presentkortet mot pengar – detta måste dock göras på plats i biljettkontoret under ordinarie öppettider. Välkommen!

Hur vet jag att pengarna har återbetalats?

Har du betalat med kort här på hemsidan görs återbetalningen till samma kort som du använde vid köpet. Observera att ibland kan det ta lång tid från det att vi har gjort återköpet tills pengarna finns tillgängliga på ditt konto. Vi beklagar detta, men det ligger utanför vår kontroll.

Har du betalt med presentkort, Bankgiro eller direkt på biljettkontoret kontaktar vi dig till den mejladress som du angav vid ditt köp av din biljett. Hittar du inte mejlet kan det vara bra att kolla efter mejlet i din skräppost.

Varför påverkas evenemang olika?

På Göteborgs Konserthus har vi både evenemang arrangerade av Göteborgs Symfoniker och evenemang där vi hyr ut våra lokaler till externa aktörer. De externa aktörernas evenemang ligger utanför vår verksamhet och besluten om ett evenemang ställs in eller flyttas fram är deras. Detsamma gäller med återbetalning. För att få information om vad som gäller just din bokning, vänligen se respektive konsert i kalendariet.

Skolor

Vad gäller för min skolbokning till Tavlor på en utställning?

Även skolkonserterna i september berörs av septembers begränsade publikantal (se ovan). Alla som bokat plats till skolkonserterna blir direktkontaktade av biljettkontoret via e-post till den adress som uppgavs vid bokningen. Tveka inte att kontakta oss i biljettkontoret om du har några frågor: 031-7265300, biljett@gso.se.

Kan eleverna äta medhavd matsäck i Konserthuset?

Nej, just nu går det inte att äta medhavd matsäck i Konserthuset.

Presentkort

Jag har ett presentkort som snart går ut och som jag inte har kunnat använda som planerat. Vad gäller?

På grund av den rådande situationen kan vi förlänga presentkort till att läget har normaliserats sig igen. Välkommen att höra av dig till biljettkontoret för att förlänga giltighetstiden på ditt presentkort. Du når biljettkontoret via 031-726 53 00 eller biljett@gso.se.

Kan jag bidra till er verksamhet genom att efterskänka ett presentkort eller genom en gåva?

Det går, och i den mån man vill göra det så kommer vi att använda donerade medel för att vidareutveckla GSOplay – i syfte att sprida den klassiska musiken i dag och i framtiden. Mer information om hur du bidrar hittar du här.

Om en konsert ställs in

Hur vet jag om en konsert ställs in?

Vi uppdaterar kalendariet här på hemsidan kontinuerligt och skulle din konsert ställas in kontaktas du via e-post till den adress du uppgav vid köpet. Är du osäker på vad som gäller för din kommande konsert är du välkommen att kontakta biljettkontoret: 031-726 53 00 eller biljett@gso.se.

Jag har en biljett till en inställd konsert, men har inte fått någon information. Vad ska jag göra?

Alla kunder med biljetter till inställda konserter blir kontaktade till den mejladress som angavs vid köpet av biljett. Hittar du inte mejlet kan det vara bra att kolla efter mejlet i din skräppost. Du är också välkommen att kontakta biljettkontoret på 031-726 53 00 eller via biljett@gso.se.

Information inför ditt besök hos oss

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!