Offenbach / Rosenthal: Ur Gaîté Parisienne
Med talang för att skriva lustfylld scenmusik med satiriskt bett, lyckades Jacques Offenbach höja operetten till en internationell konstform. Han komponerade över 90 operetter, till exempel Sköna Helena, Storhertiginnan av Gerolstein och Orfeus i underjorden (som gav världen can-can), och fick med berömmelsen och framgångarna smeknamnet ”Champs-Élysées Mozart”. 1938 fick dirigenten Manuel Rosenthal i uppdrag av Ryska baletten i Monte Carlo att skriva ett balettpartitur baserat på Offenbachs operetter, ett samarbete han gjorde med kompositörens brorson, Jacques Brindejonc-Offenbach. Verket höll först på att bli avvisat av teaterledningen, men fick till slut sin premiär tack vare att Stravinsky, som såg balettens potential, ingrep. Musiken hämtades bland annat ur Pariserliv, Sköna Helena, La Périchole samt den enda operan, Hoffmanns äventyr, och resultatet blev Gaîté Parisienne. Baletten i en akt har ingen egentlig handling, utan skildrar istället amorösa flirtar, den glada dansen och det sprudlande festhumöret hos en grupp gäster på ett fashionabelt kafé i Paris. Det charmerande verket är som ett exklusivt pärlhalsband, fyllt av gnistrande musikaliska pärlor.
Hon har kallats ”en konstnär som siktar rakt mot hjärtat och aldrig missar” – kanadensiska Barbara Hannigan leder orkestern för kvällen.