Göteborgs Symfoniker
Publiceras 6 okt 13.00
Lägg till i kalender

Tjajkovskij: Rokokovariationer

Inspelning med Göteborgs Symfoniker, 8 September 2022, Göteborgs Konserthus.

Tjajkovskijs Rokokovariationer är nobel klassicism i romantisk dräkt, här återspeglad i all sin kärleksfulla lekfullhet av Symfonikernas solocellist Claes Gunnarsson. Tjajkovskij komponerade sina verk i en tid då hans rätt att leva ärligt och älska den han ville var så ifrågasatt att han försökte ta sitt liv. Musiken, och det här verket i synnerhet, var Tjajkovskijs sätt att hantera en inre kamp, och en verklighet som begränsade hans frihet.

Av alla tonsättare i musikhistorien satte Tjajkovskij Mozart högst. Denna beundran gjorde sig också synlig i flera av Tjajkovskijs egna kompositioner, bland andra i operan Spader Dam, där det finns ett längre inslag med rent klassicistiska drag, och i den fjärde orkestersviten, den som faktiskt går under namnet Mozartiana. När han 1876 fick beställning på ett verk för cello och orkester, knöt han på nytt an till 1700-talets rokokoanda. Beställningen kom från cellisten Wilhelm Fitzenhagen, som hade lämnat en lysande europeisk solistkarriär för att bli professorskollega till Tjajkovskij vid Kejserliga Musikkonservatoriet i Moskva. Han hade vid den här tiden redan hunnit medverka när Tjajkovskijs alla tre stråkkvartetter uruppfördes.

Tjajkovskij påtog sig gärna beställningen och komponerade sitt nya verk i en version för cello och piano. Inte förrän solisten noga studerat noterna och föreslagit tekniska ändringar i solostämman tog han itu med instrumenteringen. Den ensatsiga kompositionen kom att bestå av en introduktion samt ett tema med åtta variationer – och den uruppfördes vid en privat föreställning. När Fitzenhagen senare för första gången spelade stycket offentligt, hade han företagit en rad förändringar i musiken. Bland annat hade han ändrat ordningen på variationerna, och i den utformningen hittade musiken också vägen till förläggarens tryckeri, till Tjajkovskijs förtvivlan. På senare tid har man letat fram originalversionen, som också kommit att spelas då och då. Det är emellertid i Fitzenhagens version verket blivit känt och älskat över hela världen.

Njut.

Få nyhetsbrev från GSOplay

Håll dig uppdaterad om nya konserter på GSOplay.

Program

Pjotr Tjajkovskij (1840–1893) Variationer över ett rokokotema op 33 Av alla tonsättare i musikhistorien satte Tjajkovskij Mozart högst. Denna beundran gjorde sig också synlig i flera av Tjajkovskijs egna kompositioner, bland andra i operan Spader Dam, där det finns ett längre inslag med rent klassicistiska drag, och i den fjärde orkestersviten, den som faktiskt går under namnet Mozartiana. När han 1876 fick beställning på ett verk för cello och orkester, knöt han på nytt an till 1700-talets rokokoanda. Beställningen kom från cellisten Wilhelm Fitzenhagen, som hade lämnat en lysande europeisk solistkarriär för att bli professorskollega till Tjajkovskij vid Kejserliga Musikkonservatoriet i Moskva. Han hade vid den här tiden redan hunnit medverka när Tjajkovskijs alla tre stråkkvartetter uruppfördes. Tjajkovskij påtog sig gärna beställningen och komponerade sitt nya verk i en version för cello och piano. Inte förrän solisten noga studerat noterna och föreslagit tekniska ändringar i solostämman tog han itu med instrumenteringen. Den ensatsiga kompositionen kom att bestå av en introduktion samt ett tema med åtta variationer – och den uruppfördes vid en privat föreställning. När Fitzenhagen senare för första gången spelade stycket offentligt, hade han företagit en rad förändringar i musiken. Bland annat hade han ändrat ordningen på variationerna, och i den utformningen hittade musiken också vägen till förläggarens tryckeri, till Tjajkovskijs förtvivlan. På senare tid har man letat fram originalversionen, som också kommit att spelas då och då. Det är emellertid i Fitzenhagens version verket blivit känt och älskat över hela världen. STIG JACOBSSON

Medverkande

Göteborgs Symfoniker

Santtu-Matias Rouvali dirigent

Claes Gunnarsson cello