Tillgänglig till 29 juni 2022

Uvertyr till Maskarade

Göteborgs Symfoniker visar upp sig från sin bästa sida tillsammans med chefdirigent Santtu-Matias Rouvali. Lättsamma toner möter i Nielsens sprudlande uvertyr till Maskarade – det är trots allt inledningen till en komisk opera med story av Holberg.

Carl Nielsen komponerade två operor. 1901 fullbordade han den allvarliga och moraliserande Saul och David med inspiration i Bibeln och barockens musik. Fem år senare var han färdig med dess totala motsats, den spralliga och ytligt sensuella Maskarade med påtagligt inflytande från Mozarts eleganta musik. Handlingen är synnerligen lättviktig och utspelas 1723. Den bygger på Ludvig Holbergs lustspel med samma namn och lever på sin situationskomik. Man blir på gott humör av det lättsamma och lätt ekivoka. Till operans enorma framgång bidrog i högsta grad musiken, ett underverk av uppfinningsrikedom och roliga infall, samtidigt som den är hantverksmässigt genial. Några av orkestersatserna har kommit att bli favoritstycken på konsertestraderna – däribland den sprudlande virtuosa uvertyren. Det här var det sista Nielsen komponerade till sin opera: uvertyren blev färdig först en vecka före premiären den 11 november 1906. Redan innan första säsongen var slut hade operan framförts 20 gånger. Uvertyren spelades i Stockholm redan 1907, som ett erkännande av att han året innan valts in som ledamot av Kungliga musikaliska akademin. Tor Aulin uruppförde därmed faktiskt det applådknipande konsertslut som Nielsen försett uvertyren med.

Få nyhetsbrev från GSOplay

Håll dig uppdaterad om nya konserter på GSOplay.

Program

Nielsen Uvertyr till Maskarade

Medverkande

Göteborgs Symfoniker

Santtu-Matias Rouvali dirigent