Publicerat 14 augusti 2008 Eftermäle och orkesterklang

Idag är allt som vanligt igen. Fast inte riktigt. Det känns skönt i kroppen och efter The Scotsman recension i förrgår känns det gott att en sansad kritiker som Geoffrey Norris på Daily Telegraph recenserade Proms i dagens upplaga av tidningen. Läs den här!

"En djärv tolkning av djärv musik!" heter det bland annat och Jens Kristian på trombone kan läsa att hans mördande bastoner i Berlioz Fantastique jämförs med den grekiske kämpen Stentors dånande röst och fick Albert Halls väggar att skaka kan han inte bli annat än nöjd. Själv påtalar dock Jens Kristian att hans syn fladdrar några sekunder efter varje tonstöt. Han spelar på gränsen till svimmning av ansträngningen det kräver att få fram ljudet som publiken älskar.

Men idag är en ny dag. Konsert på Snape Maltings i Aldeburgh ikväll. Men först hotellbyte.

Det är påfrestande att resa och spela så mycket. Men det ger mycket tillbaka också.

– Det här är första gången som vi tillbringar mycket tid med Gustavo och kan spela samma stycke flera gånger, berättar Nils Edin, viola.

– Det ger oss möjlighet att lära känna hans musik på ett nytt sätt. Varje kväll ändras något litet, fraseringar och betoningar. Nu kan vi börja bygga det sound som är Dudamel och GSO tillsammans. Järvi och GSO hade drygt 20 år på sig att hitta och skapa en musikalisk enhet. Med Dudamel har vi bara börjat. Därför är de här turnéerna viktiga. Dessutom är det bra för Göteborg att komma ut i världen och sätta sig på kartan genom dessa unika framträdanden.

Eller som Dudamel uttryckte det igår under repetitionen. "This is not my tempo, this is not your tempo. This our tempo!"

Just nu har vi någon timma kvar tills vi ska ut till Aldeburgh och Snape Maltings konsertsal som tydligen ska vara något speciellt. Det är ett gammalt bryggeri tydligen. Turnén har tagit orkestern till ett stuteri och ett kurhus i Tyskland och nu till ett bryggeri.

Något att se fram emot blir det i varje fall.

På återskrivande!

/ Måns Pär