Den vackra byggnaden bjuder på stilren funktionalism med musiken i centrum. Här föds oförglömliga musikminnen varje vecka. I huset finns också en mängd konstskatter att vila ögonen på. Vill man njuta en extra stund av den vackra miljön är det bara att slå sig ner i någon av barerna eller i restaurangen.
Vackra rum för vackra upplevelser
Konserterna i Göteborgs Konserthus spelas i Stora salen, ett storslaget rum världsberömt för sin fina akustik, och intimare Stenhammarsalen, stämningsfullt smyckad med vacker intarsia. Ibland förvandlas också Götaplatsfoajén och garderobshallen till scener.
Kontakta oss
Göteborgs Konserthus ligger vid Götaplatsen, på toppen av Avenyn.
Välkomponerat från början till slut
Bjud dig själv eller någon du tycker om på en upplevelse för alla sinnen. Välkommen att besöka Konserthusets restaurang eller någon av våra foajébarer.
Konsten i Konserthuset
Många av konstverken i Göteborgs Konserthus knyter an till musik eller har en relation till Göteborgs Symfoniker. Här finns allt från porträtt av kompositörer som Grieg och Sibelius till Sveriges största väv med mönster av Sven X-et Erixson.
Gör ditt arrangemang till något alldeles extra
Få en förstklassig inramning på ditt event i attraktiva lokaler med idealiskt läge vid Götaplatsen. Stora sällskapsytor i en tidlös svensk design gör ditt arrangemang till något alldeles extra.
En funkispärla
Tidlös. Det är ordet som sammanfattar både Konserthusets arkitektur och dess funktion, att samla människor i en vacker miljö för delade upplevelser som utvecklar och berikar oss. Arkitekturen andas tidig funktionalism i sina rena linjer och grafiska element.
I en tidningsintervju 1932, alldeles i början av projekteringen, arkitekten Nils Einar Eriksson sin idé så här: ”Stilen blir inte enhetlig, men de enkla rena linjerna äro självklara. Det ligger i luften. Meningen är att det hela, exempelvis stora salen, skall bli demokratiskt betonat.” Vandringen till musiken är ett annat tema som genomströmmar husets arkitektur.
Konserthusets möbler är specialritade av möbelformgivaren och inredningsarkitekten Axel Larsson i samarbete med Nils Einar Eriksson: ”Älskvärda, välskapta och naturliga”, skrev en journalist redan då huset invigdes 1935.
Mattor och möbeltyg komponerades av Inga Wedel och Simon Gates formgav den praktfulla dricksfontänen, tillverkad av Orrefors. Glasbruket var involverat i nästan allt glas i Konserthuset, från frostade lampkupor och Götaplatsfoajéns praktfulla ljuskronor till de vackra glasgravyrerna som pryder promenoarens fönster ut mot Viktor Rydbergsgatan. Upptäck motiven med änglar, djur, fåglar, instrument och Odysseus på havets vågor!
På väggarna i Götaplatsfoajén finns Konserthusets mest omfångsrika bildmotiv: en av Sveriges största vävar – Melodier vid torget – med mönster av Sven X:et Erixson och Otte Skölds freskomålning Folkvisan. Längre in och mer diskret placerad finns prins Eugenes antikinspirerade fresk Minnenas land. För att bara nämna några av Konserthusets många fascinerande konstverk, alla med sin egen historia.
Upplev instrumentens drottning
När ljudet från de över 9000 orgelpiporna fyller rummet vibrerar det i golv och väggar!
Konsten i Konserthuset
Många av konstverken i Göteborgs Konserthus knyter an till musik eller har en relation till Göteborgs Symfoniker. Här finns allt från porträtt av kompositörer som Grieg och Sibelius till Sveriges största väv med mönster av Sven X-et Erixson.
Konserthusets historia
Hade Göteborgs musikälskande borgerskap – köpmän, fabrikörer och redare – fått som de velat 1901 hade Göteborgs Konserthus blivit en traditionell skokartong som Musikverein i Wien, placerad där Vasakyrkan står idag. I stället blev en storstilad donation på svindlande 700 000 kronor från Caroline Wijk grundplåten till ett nytt konserthus placerat på Götaplatsen, då den gamla byggnaden på Heden brunnit ned till grunden 1928.
När arkitekt Nils Einar Erikssons ritade Göteborgs Konserthus vid Götaplatsen ville han skapa en plats för alla, med musiken i centrum. Resultatet blev en för sin tid banbrytande byggnad som sedan 1935 fascinerat besökare från hela världen med sin stilrena funktionalism och sina vackra naturmaterial.
”En krabba i en rektangel” kallade Nils Einar Eriksson själv sitt hus. Krabban är den stora konsertsalen, utformad efter akustikens regler till ett rum för musikupplevelser. Rektangeln är kulturbyggnaden som med värdighet deltar i att forma stadens finrum och festplats, Götaplatsen.
I en tidningsintervju 1932, alldeles i början av projekteringen, beskriver Nils Einar Eriksson sin idé så här: ”Stilen blir inte enhetlig, men de enkla rena linjerna äro självklara. Det ligger i luften. Meningen är att det hela, exempelvis stora salen, skall bli demokratiskt betonat.” Vandringen till musiken är ett annat tema som genomströmmar husets arkitektur.
Se Konserthuset i 360°
Kanske vill du hitta din favoritplats i någon av konsertsalarna. Eller se var hissen finns och hur du hittar till närmaste toalett. Eller så är du bara sugen på en upptäcktsfärd. I Google Maps kan du röra dig runt i våra publika områden – foajéerna, Stora Salen, Stenhammarsalen och biljettkontoret.
Titta in i Stora salen
Titta in i Stenhammarsalen
Titta in i biljettkontoret
Vilken konsert väljer du?
I vårt breda utbud finns något som passar alla. Hitta din favorit i konsertkalendariet!