Publicerat 19 september 2011 Nya erfarenheter på Island

Det blåser friskt på Island idag. Men det känns som att det hör till när man är här.
När vi landade igår sa Ingrid Sjönnemo i orkestern att Island bara har åtta regnfria dagar per år (!). Jag vet inte om det är så, men i så fall hade vi tur igår för vi fick en härligt solig kväll att utforka Reykjavik på.

Hotellet vi bor på ligger lite utanför centrumkärnan men det tar bara cirka 10 minuter att gå. Om man går åt rätt håll vill säga… Jag tog sällskap med Elin Stjärna och Helena Kollback och vi var snart nere vid hamntorget och hann glatt in i några affärer för att shoppa innan middagen. Fantastiska ylleattraljer med isländsk signatur bytte ägare innan vi var nöjda. I vår jakt på en restaurang hann vi upptäcka hamnen (ett kvarter bort) och fick se nya konserterthuset Harpa i all sin prakt precis innan solen gick ner. Som en guldklimp vid havet…

Islands nya konserthus Harpa i solnedgång.

Det var inte lätt att välja ut en restaurang för kvällens middag. Det fanns hur många som helst! Till slut hamnade vi på en fiskrestaurang, dit även några andra ur sällskapet hade hittat. De hade redan börjat äta när vi slog oss ner och medan vi väntade på vår mat bjöd de oss på en isländsk specialare ur ett litet glas. Syrad haj i små tärningar att äta som snacks (likt uppskuren ölkorv ungefär). Jag tog glatt en tandpetare och stoppade en ganska stor bit i munnen, tuggade och svalde. (Man måste ju testa inhemska godsaker när man nu är här.) Ganska snart förstod jag varför de inte själva hade ätit upp sitt snacks… Hela munnen fylldes med svavelsmak! Tydligen ska man svälja ner detta med en nubbe sprit, men någon sådan fanns ju inte kvar att tillgå. Jag fick släcka glöden med vatten och bröd. Phu! Jag tröstade mig med att det säkert är jättenyttigt för magen (medan en vän på Facebook skrev att det nog var straffet för att jag åt haj vars bestånd tydligen är hotat. Fast å andra sidan var väl den här hajen 50 år gammal eller nåt!). Min grillade stenbit (fisk!) kom snart och sen var jag nöjd igen.

Isländskt snacks - syrad haj.

När vi satt där och åt gott kom Nicola Boruvka och Morten Agerup. De hade inte gått år rätt håll från hotellet visade sig. Eller uppfattat att centrum bara låg 10 minuter bort… Efter en och en halv timmes promenad hade de bestämt sig för att fråga om vägen till centrum och fått till svar ”I vilken stad?”. De verkade dock inte så ledsna, för de hade fått skjuts till Reykjaviks centrum av de snälla islänningarna.

Island ligger två timmar efter Sverige så klockan halv tio var jag tillbaka på hotellrummet igen. Det var skönt att krypa ner i sängen efter en lång dag.

I morse var de flesta uppe tidigt. En grupp skulle åka till den varma källan Blå Lagunen och bada och jag skulle åka med en annan grupp och rida islandshäst. Idag gömmer sig solen och vinden blåser friskt men det blev en fantastisk utflykt! I cirka två timmar satt vi på hästryggarna och fick uppleva lavaland på nära håll. Det finns knappt några träd utanför städerna. Kargt och kulligt är det. Emily Hultmark tyckte att det kändes som vi åkte rymdfarkost på månen när vi åkte bussen dit. En bra beskrivning, fast på den här månen växer det gräs!
Jag tror att alla i vår grupp lyckades tölta med hästarna också. Så nu var det gjort!

GSO on tour (på islandshäst)

Ett besök till den Blå Lagunen hade inte suttit helt fel efter ridturen, men det fick bli badkaret på hotellrummet för min del. Inte så illa det heller.

Blå Laguen på håll. (Där det ryker mitt i bilden).