Publicerat 15 april 2016 Nytt, nytt, nytt, nytt!

Ett nytt spelår står för dörren, generalprogrammet har kommit från tryckeriet, konsertdatum och abonnemangsserier är färdigplanerade. Och viktigast av allt, det musikaliska innehållet. Utan bävan kan jag konstatera att spelåret 16/17 ser ut att bli en fantastisk säsong. Välkomna!

Ett nytt spelår står för dörren, generalprogrammet har kommit från tryckeriet, konsertdatum och abonnemangsserier är färdigplanerade. Och viktigast av allt, det musikaliska innehållet. Utan bävan kan jag konstatera att spelåret 16/17 ser ut att bli en fantastisk säsong. Välkomna!

Med viss bävan lanserar vi dock nya tjänster på löpande band från marknadsavdelningen vid Göteborgs Symfoniker. Viss bävan för att det handlar om komplicerad teknik som ska fungera och viss bävan för att erfarenheten säger att en majoritet av befolkningen faktiskt är emot förändringar, detta enligt forskaren Bodil Jönsson (från ”Fråga Lund” för er som minns).

Först ut var det nya biljettsystemet, det kanske inte så många lagt märke till än då det gamla fortfarande används för konserter fram till sista juni i år. Men abonnemang och enstaka konserter med datum efter första juli säljs i ett nytt system. Det kommer att ta litet tid innan vi har full funktionalitet i det nya systemet, men när det är så är jag säker på att det kommer att upplevas betydligt bättre för er som handlar över nätet.

Tendensen avseende försäljning via nätet är nämligen tydlig, stadigt ökande år från år, det är en av anledningarna att vi byter biljettsystem. Samtidigt vet vi att många av våra trogna konsertbesökare verkligen uppskatter den personliga servicen man får på biljettkontoret. Vi ska behålla den servicen framgent, inget kan ersätta ett möte människor emellan.

När detta skrivs är det bara ett par timmar kvar tills lansering av en ny hemsida. Vår nuvarande trotjänare är byggd på en plattform som är svårjobbad och riskfylld, därför byter vi till en säkrare lösning. Vi bygger också ihop gsoplay.se med gso.se, ett naturligt steg då det i grunden är samma verksamhet, den ena i digital form via nätet, den andra via biljettköp och konsertbesök.

Vi hoppas att den nya hemsidan ska upplevas som enklare att använda med tydligare navigering. Den stora nyheten är att hela sidan kommer i en engelsk version, tidigare har vi bara haft utvalda delar i liten omfattning. Det håller inte om man som vi spelar i en internationell toppklassliga. Lansering under slutet av april. Äntligen!

Som grädde på moset byter byter vi också telefonväxel, samma här, mycket teknik som ska trimmas in. Men syftet är detsamma, det ska bli en förbättring, främst för er som publik, men också för oss som ska administrera det hela.

Bodil Jönsson som nämndes ovan har via sin forskning och i flera böcker talat om motståndet mot förändring. Det är en naturlig mänsklig reaktion. Jag hoppas därför att våra förändringar är verkliga förbättringar, det är därför vi gör dem. Då är nog en majoritet för!

Urban Ward
Kommunikationschef

Urban-i-stol