Publicerat 26 augusti 2016 GSO i barnens tjänst

Det är onsdag morgon, klockan närmar sig tio på förmiddagen. Det är en märkbar förväntan och spänning i luften. Delar av Göteborgs Symfoniker befinner i sig i Sjöströmsalen vid Högskolan för Scen och Musik. I våra egna salar i Göteborgs Konserthus är vi i den sista fasen av renoveringen och utbytet av publikstolarna. Vi längtar så klart tillbaka till våra egna salar, men under säsongens tre första veckor är vi utlokaliserade.

Det kommer att bli så fint med de nya stolarna. Oavsett sal och plats, dom där minuterna precis innan en repetition ska börja är så laddade med säregen energi. Salen fylls av tonkaskader, rytmer, skalor, lösryckta musikaliska fraser, småprat. Sakta men säkert fylls platserna i orkestern med musiker. Ritualerna, förberedelserna är olika från person till person, men målet är det samma. Det handlar om skärpan, fokusering. Många, många individer skall om en stund bli ett klingade kollektiv.

Just denna onsdag är lite speciell. Teamet runt orkestern är större än vanligt. Allvarliga herrar står på rad framför orkestern och betraktar de sista förberedelserna. I raden av koncentrerade betraktare finner man funktioner som orkesterchef, producent, dirigent (som i och för sig redan intagit sin plats på podiet), regissör, tonsättare, arrangör, inspelningsproducent, podietekniker, manusförfattare – ja, alla står de på rad för att invänta att klockan skall slå heltimme. Klockslaget då dagens inspelning ska börja. Orkesterns musiker förvandlas vid heltimmesslaget till att bli studiomusiker och alla är vi nyfikna och vill höra hur musiken till den nya Bamsefilmen låter.

marcoblogg

För det är det vi ska göra i dagarna två, spela in filmmusik. Studioinspelning handlar om effektivitet, en slags kamp mot klockan. Inspelningsproducenten och dirigenten har en strikt plan om i vilken ordning musiken ska spelas in. Ny musik, musik som inte repeterats eller spelats för en offentlighet är så fascinerade. Öronen spetsas och man vill verkligen veta hur det låter. Förväntan är stor, och i detta moment, precis innan klockan är slagen är nog förväntans ögonblick som allra störst. Nu vet vi som var i salen hur det låter.

Den nya filmen, Bamse och Häxans dotter, har biopremiär på juldagen. En exklusiv version kan avnjutas den 21 januari (2017), då du ser filmen i Göteborgs Konserthus och hör Göteborgs Symfoniker spela musiken – live.

Som om inte det var nog, veckan inleddes med en skivinspelning av Jojje Wadenius, Barbro Lindgrens och Olof Landströms legendariska låtar och texter för unga  – ni vet Kalles klätterträd, Mitt sår, Jag är det fulaste som finns osv. Ja, man kan säga att det handlar om en nyinspelning  av det klassiska albumet Goda’ goda’, fast nu i en version med Jojje Wadenius (så klart!), TrioX och Göteborgs Symfoniker. Skivan kommer ut senare i höst.

Ja, det är en hel vecka i barnens tjänst tillsammans med världens starkaste björn, klassiska texter och musik som aldrig rostar.

Den som är stark måste också vara snäll!

 

Marco Feklistoff

Planeringschef