Publicerat 24 oktober 2016 Bach var tidig med återvinning

Nästan all musik i Juloratoriet hämtade Bach från tidigare verk han skrivit, framförallt de tre kantaterna BWV 213-215. Ett skickligt utfört arbete där den tidigare musiken var väl anpassad till den nya texten.

Nästan all musik i Juloratoriet hämtade Bach från tidigare verk han skrivit, framförallt de tre kantaterna BWV 213-215. Ett skickligt utfört arbete där den tidigare musiken var väl anpassad till den nya texten. Men i något fall fungerade inte metoden så då fick Bach komponera helt ny musik.

Ett exempel är altarian Schliesse, mein Herze (Slut mitt hjärta), en mild sång med mjuk melodi som glider fram över ett enkelt ackompanjemang. Den ingår i Juloratoriets tredje del – en av verkets delar som framförs i Göteborgs Konserthus den 8-10 december.

vid-orgeln

Juloratoriet skapades till julen 1734. Bach ställde samman musik till de sex högtidsdagarna till en text som berättar historien om Jesu födelse. Författaren är okänd men kan ha varit Christian Friedrich Henrici, pseudonymen Picander, en lärare och statstjänsteman som gav ut sin sakrala lyrik i egna häften.

Del 1-3 framfördes på juldagen, annandagen samt den 27 december. Därefter hamnade noterna i arkiven och det skulle dröja ända till 1857 innan det framfördes igen, nu av sångakademin i Berlin. Ett liknande öde drabbade Matteuspassionen som efter Bachs död fick vänta till 1829 på ett framförande, nu under Felix Mendelssohns ledning i Leipzig.

/ Stefan Nävermyr

Juloratoriet spelas i Göteborgs Konserthus 8-10 december 2016.