George Frideric Händel (1685-1759) räknas till de stora barocktonsättarna tillsammans med samtida affischnamn som Johann Sebastian Bach och Vivaldi. Men om det inte varit för Messias kunde han snabbt blivit en bortglömd fotnot i musikhistorien.
Intresset för den italienska opera Händel haft framgångar med i Londons societet hade falnat, nya stilar och smaker gjorde att Händel betraktas som ”ute”. Hans två senaste operor hade lagts ned efter ett fåtal framföranden. ”Han var nästan pank, osams med musiklivet och höll sig borta från offentligheten i tio månader” skriver Rolf Haglund om musikverket.
Med Messias vände allt: succé i Dublin 1741 och efter en trög start i London årliga framföranden fram till våra dagar – i England och stora delar av övriga världen. Ett mästerverk, vilket bekräftades av en senare kollega Beethoven: ”Händel är den störste tonsättaren som levat. Jag skulle blotta mitt huvud och knäfalla framför hans grav.”
Stefan Nävermyr, redaktör
Händels Messias spelas i Göteborgs Konserthus 14-16 december 2017.
Konserten den 16 december livesänds även till biografer över hela landet.