Publicerat 15 november 2017 Rafflande idolfinal

Åsikterna om man kan tävla i musik går ofta isär. Frågan vaknar årligen när det är dags för Melodifestivalen och Eurovision Song Contest. Men fenomenet är äldre än så!

Åsikterna om man kan tävla i musik går ofta isär. Frågan vaknar årligen när det är dags för Melodifestivalen och Eurovision Song Contest. Men fenomenet är äldre än så! Från virtuosernas cirkuskonster på 1800-talet (Paganini, Liszt vs Thalberg etc) och ännu längre tillbaks med barockmästarnas improvisationsuppvisningar på orgel och cembalo.

1685 var födelseåret för tre giganter: Bach, Scarlatti och Händel. Johann Sebastian Bach (1685-1750) var förstås en banbrytare med sin Toccata och fuga i d-moll för orgel eller Kromatisk fantasi och fuga för cembalo. Italienaren Domenico Scarlatti (1685-1757) fick hoven i Portugal och Spanien att häpna med sina fenomenalt inspirerade och nyskapande små klaversonater (555 stycken!). Men även George Frideric Händel (1685-1759), med sina cembalosviter och orgelkonserter, var med i kringsnacken.

Det anordnades en uppvisningsmatch mellan Scarlatti och Händel i Rom i början av 1700-talet när Händel under några år studerade den italienska operakonsten. Promotor var den förmögne mecenaten Ottoboni. Det var en värdig kamp som enligt samtida rapporter förklarade de båda jämbördiga på cembalo (några ansåg Scarlatti vassare) men enhälligt utsåg Händel till segrare i orgelklassen.

När det magnifika orkester- och körverket Messias uruppfördes i Dublin 1741 var det Händel som ledde framförandet från orgel, hans eget instrument som skeppats till Irland från London.

Stefan Nävermyr, redaktör

Händels Messias spelas i Göteborgs Konserthus 14-16 december 2017.
Konserten den 16 december livesänds även till biografer över hela landet.