Evenemanget har ägt rum. Symfonikerna spelar tillsammans med Lena Willemark, Alva Holm violin, Göteborgs Symfoniska Kör, dirigenten Anja Bihlmaier och Petra Kloo Vik, presentatör.
När njuter man av musik allra mest? När man är riktigt avslappnad och tillsammans med sina bästa vänner. Och om det är Göteborgs Symfoniker som spelar i ett grönskande Slottsskogen en vacker eftermiddag blir upplevelsen storslagen. Det är fri entré så klart.
Du hittar oss på den stora gräsmattan framför Björngårdsvillan.
Kl 11.00-14.00
Välkomna till aktivitetstälten till höger om scenen. Här kan du tävla om biljetter och få veta allt om den kommande säsongen med Göteborgs Symfoniker. Här finns också ballonger och ansiktsmålning för alla nyfikna barn.
Kl 13.15-13.45
Framträdande av unga musikanter i El Sistema Sweden Dream Orchestra och UNGiKÖR Västkusten.
Kl 14.00-ca 15.00
Klassisk konsert och sommarmelodier i folkton med Göteborgs Symfoniker, Lena Willemark, violinisten Alva Holm och Symfoniska kören, under ledning av dirigenten Anja Bihlmaier. Presentatör Petra Kloo Vik.
Lena Willemark har kommit att bli en centralgestalt inom den svenska folkmusiken och en banbrytande genreöverskridande sångerska. Från sin uppväxt i Älvdalen bär hon med sig en unik musikskatt.
Violinisten Alva Holm vann Polstjärnepriset 2017. Finalkonserten spelades i Göteborgs Konserthus tillsammans med Symfonikerna, som nu får förmånen att spela med henne en gång till. Orkestern är måna om unga musiker och vill vara med att bidrar både till att hålla den klassiska musiken levande och till att förnya den, i samarbete med bland annat Vänersborg kommun/Polstjärnepriset.
Medborgarskapsceremonin
Tidigare samma dag hålls också en högtidlig ceremoni i Slottsskogen för alla nya göteborgare som fick svenskt medborgarskap 2017. Firandet arrangeras av Göteborgs Stad.
Program
Trad. Du gamla, du fria 2 min
Bernstein Uvertyr till Candide 5 min
Saint-Saëns Introduktion och Rondo capriccioso för violin och orkester 9 min
Willemark Ra Weg 5 min
Andersson En skrift i snön 4 min
Andersson Vilar glad. I din famn 5 min
Dvorák sats 4 ur Symfoni nr 8 9 min
ANTONÍN DVORÁK (1841-1904)
SYMFONI NR 8 G-DUR OP 88
Allegro con brio
Adagio
Allegretto grazioso
Allegro ma non troppo
Antonín Dvorák krönte sin karriär med att 1892 utses till kompositionsprofessor i New York. Han hade onekligen gjort en imponerande konstnärlig karriär: han föddes som son till en slaktare i den lilla böhmiska lantbyn Nelahozeves, och skulle enligt traditionen följa i faderns fotspår. Trots alla senare framgångar behöll han en jordnära inställning till sitt liv och sin konst. Under senare delen av 1880-talet arbetade han målmedvetet med en strävan som resulterade i flera brett upplagda verk. Förutom en sjunde symfoni skrev han operan Dmitrij samt oratorierna Spökbruden och Sankta Ludmila. Så småningom tyckte han sig se framgångar och tillät sig att slappna av i mer lyriskt intima verk av mindre format. Då kom den andra serien av slaviska danser, pianokvintetten i A-dur och ett flertal sånger.
Något år före avfärden till Amerika växte den åttonde symfonin (skissad 6-23 september, fullbordad 8 november 1889) fram under långa promenader i skog och mark. Han kände hur hans kreativa kraft växte och förenades med ökande hantverksskicklighet. Han kände sig tryggare i sin konst och med naturens hjälp ljusnade hans musik. Man har ibland betecknat symfonin som "friluftsmusik", som tonsättarens tack för livets och naturens underbara gåvor. Han befann sig för tillfället i sin lantgård vid Vysoká, där han också ägnade sig åt trädgårdsodling och vandringar i naturen. Han kände frid och andlig vitalitet.
Åttonde symfonin är resultatet av ett medvetet sökande efter lugn och harmoni. När stormen ibland ändå ryter för kontrastens skull, blåser den bara bort de torra löven och för med sig frisk luft. Det är en lyckligt leende musik, en enkel, folklig spelmansmusik som avviker från de strikt symfoniska traditionerna. Han hade föresatt sig att skapa en symfoni olik alla andra. Men även om han lyckades på så sätt att han behandlar sitt material på nya sätt, så har symfonin ändå en klassiskt traditionell form med satser i sonat och rondoform.
Första satsen börjar med ett klangfullt cellotema som sedan återkommer två gånger under satsens lopp; i inledningen till genomföringen och vid reprisen. Satsen följer noga sonatformen trots att känslo-växlingarna är stora. Den långsamma satsen är ett adagio i c-moll som är uppbyggt av ett pärlband vackra episoder. Så följer en både graciös och elastisk vals innan finalen åter presenterar en liten introduktion bestående av ett trumpetsolo. Även detta solo återkommer några gånger, bland annat som ackompanjemang i pianissimo till soloflöjt och spelat av trumpeter och horn. En riktigt utåtriktad coda avslutar symfonin.
Den 2 februari 1890 uruppfördes denna G-dur-symfoni med tonsättaren själv som dirigent för Nationalteaterns orkester i Prag, och han ledde strax därpå även framföranden i London och Frankfurt. Symfonin skulle snart gå segrande över världen, och den blev vid sidan av den i Amerika skrivna nionde symfonin (Från nya världen) den mest älskade av hans symfonier. Symfonin tillägnades "Den böhmiska Franz Joseph-akademin för främjandet av konst och litteratur", som tack för att Dvorák blivit dess hedersledamot.
STIG JACOBSSON
Stenhammar Sverige 2 min
Trad. Vallåtar efter Nöstmo Halvar
Möller Sommarvalsen 4 min
Delibes Cortège de Bacchus ur Sylviasvit 6 min
Andersson / Ulvaeus Klinga mina klockor 5 min
Medverkande
Göteborgs Symfoniker
Göteborgs Symfoniker har kallats "En av världens mest formidabla orkestrar" av The Guardian och har turnerat i USA, Europa, Japan och Fjärran östern samt gästspelat i de viktigaste konserthusen och på de stora festivalerna runt om i världen. Sedan 2013 är den respekterade och efterfrågade amerikanen Kent Nagano förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Han ledde Symfonikerna på framgångsrika turnéer till Kina och Tyskland 2015. Göteborgs Symfoniker driver också en omfattande verksamhet för barn, inklusive det årliga musiklägret Side by Side by El Sistema, samt erbjuder digitala livekonserter på gsoplay.se. Dessa konserter kan också ses på mobiler och surfplattor via egna appar. Hösten 2017 inträder finske Santtu-Matias Rouvali som orkesterns chefdirigent.
Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus som är berömt för sin fina akustik. Orkestern bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Wilhelm Stenhammar, landets store tonsättare under 1900-talets början, var orkesterns chefdirigent 1907-1922. Han gav tidigt orkestern en stark nordisk profil och bjöd in kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius till Göteborgs Symfoniker. Efter Stenhammar kom viktiga chefdirigenter som Tor Mann, Sergiu Comissiona, Sixten Ehrling och Charles Dutoit. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde Symfonikerna en rad internationella turnéer samt ett 100-tal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. Detta ledde till att Göteborgs Symfoniker 1997 utsågs till Sveriges Nationalorkester. Under fem år som orkesterns chefdirigent 2007-2012 framträdde Gustavo Dudamel med Göteborgs Symfoniker bland annat vid BBC Proms och i Musikverein i Wien.
Långvariga samarbeten med skivbolagen Deutsche Grammophon och svenska BIS har resulterat i fler än hundra skivor. Under senare tid har Göteborgs Symfoniker gjort ett flertal inspelningar för Chandos, senast en cykel med Kurt Atterbergs samlade symfonier med Neeme Järvi som dirigent.
Anja Bihlmaier dirigent
Lena Willemark vokalist
Alva Holm violin
Göteborgs Symfoniska Kör blandad kör
Göteborgs Symfoniska Kör firade nyligen sitt 100-årsjubileum. Kören grundades 1917 av Elsa Stenhammar med stöd av orkesterföreningens ordförande Peter Lamberg. Den 8 december 1917 debuterade kören i Beethovens Körfantasi med Wilhelm Stenhammar som solist vid flygeln. En del körmedlemmar har gedigna musikutbildningar medan andra har tagit privata sånglektioner. Kören repeterar regelbundet med kormästare Alexander Einarsson och Symfonikernas pianist Erik Risberg.
Alexander Einarsson är utbildad organist och har solistexamen i kördirigering från det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Han har också ägnat sig åt studier i Paris för Laurence Equilbey och Denis Rouger samt deltagit i mästarklasser och kurser för dirigenter som Michael Gläser, Stefan Parkman, Stephen Cleobury och Helmut Rilling. Som dirigent har Alexander Einarsson bland annat arbetat med Uppsala akademiska kör, Lunds vokalensemble, Ars Nova Copenhagen, Gächinger Kantorei Stuttgart, Malmö kammarkör, Malmö symfoniorkester, Malmö barockorkester och Malmö sinfonietta. Vid Grand Prix-tävlingarna i körsång i Tours, Frankrike, fick Alexander Einarsson festivalens dirigentpris 2015.