Göteborgs Konserthus Polstjärneprisets finalkonsert

Evenemanget har ägt rum. Andlös spänning med landets främsta ungdomsmusiker och Göteborgs Symfoniker.

Speltid ca: 2 t 30 min inkl paus Scen: Stora salen
Fri entré

Evenemanget har ägt rum

Fyra unga musiker i åldern 14-18 år tävlar i en spännande final i Polstjärnepriset. Efter tre uttagningar har juryn valt ut fyra finalister. Bered dig på en nervkittlande eftermiddag när några av landets mest musikaliska unga solister framträder med Göteborgs Symfoniker. 

Innan paus spelar finalisterna var sitt stycke tillsammans med Symfonikerna. Vi får också höra fjolårets vinnare Ture Herrgårdh. Efter paus spelar merparten av de unga musikerna som varit med i Polstjärnepriset tillsammans med orkestern. Och så koras såklart årets vinnare av det prestigefyllda priset, som också ger vinnaren 50 000 kr i prispengar och en kurs vid Nationellt centrum för musiktalanger. Det är fri entré, ingen platsbokning. Bara kom!

Följ Polstjärnepriset på facebook för att hålla dig uppdaterad fram till finalen.

Om Polstjärnepriset

Polstjärnepriset är både en kurs och tävling i musik. Under höstlovet samlas över 70 kursdeltagare och våra tävlingsdeltagare i Vänersborg för att spela ihop sig i ensembler och orkestrar samt att finslipa sin teknik med musiker från Göteborgs Symfoniker, Sveriges Radios symfoniorkester och Kungliga filharmonikerna.

En rad andra artister och pedagoger med stor internationell erfarenhet är också på plats för att undervisa och coacha deltagarna. De unga musikerna kommer från hela landet och de tävlande är i åldrarna 14-18 år. Nästa gång de återvänder till Vänersborg är första veckan i januari. Då är det fokus på tävlingsmomenten och förberedelser inför konserterna.

Juryns uppgift under Tävlingsdagarna är att välja ut de fyra finalister som ska tävla mot varandra i en slutlig finalomgång. Och det är just denna finalomgång som går av stapeln i Göteborgs Konserthus. Årets finalister ackompanjeras av Göteborgs Symfoniker, dirigenter är Rumon Gamba och Andreas P Hansson.

Polstjärnepriset arrangeras av Vänersborgs kommun i samarbete med Göteborgs Symfoniker och flera lokala, regionala och nationella samarbetspartners.

Program

Rachmaninov sats 1 ur Pianokonsert nr 2 10 min

RICHARD STRAUSS (1864-1949) OBOEKONSERT D-DUR Allegro moderato Andante Vivace. Allegro (satserna spelas i en följd) Richard Strauss kunde på sin ålderdom blicka tillbaka på en enastående musikalisk karriär. I sin ungdom hade han förtrollat världen med den ena briljanta symfoniska dikten efter den andra (däribland Till Eulenspiegel, Also sprach Zarathustra, Tod und Verklärung, En alpsymfoni, Ein Heldeleben), och i varje nytt verk hade han behandlat orkestern alltmer virtuost. Dessa orkesterfyrverkerier är oerhört tacksamma när världsorkestrar vill visa upp sin eminenta förmåga. Senare skulle Strauss förtrolla operapubliken med en lång rad nyskapande operor, däribland den eleganta Rosenkavaljeren eller den orientaliskt orgiastiska Salome. Vad han än företog sig blev det stora framgångar. Hans hundratals Lieder är fortfarande i högsta grad levande. När andra världskriget utbröt var Strauss 75 år gammal och hade alltså uppnått en ålder då man borde kunna unna sig lugn och ro. Men inte Strauss! Han fortsatte att komponera, om än långsammare. Medan han ännu var bosatt i bayerska Garmisch fick han besök av en amerikansk soldat, John de Lancy, som tillika var försteoboist i Pittsburgh Orchestra. På frågan om inte Strauss kunde tänka sig att skriva något för oboe blev svaret ett kortfattat "Nej!". Men tanken låg och grodde. När nazisterna gjorde situationen i Tyskland alltför besvärande, valde Strauss att leva i exil i Schweiz. Det var också i Baden han den 25 oktober 1945 fullbordade sin charmerande oboekonsert i D-dur. Och det märkliga är att härmed hade den nu 80-årige mästaren komponerat ett av sina allra sista verk, och en av 1900-talets främsta solokonserter för detta instrument. Uruppförandet ägde rum i Zürich den 26 februari 1946 av Tonhalle Orchester dirigerad av Volkmar Andreae och med Marcel Saillet som solist. Idégivaren de Lancy fick rätten att när han så önskade spela verket i Amerika. Problemet var bara att de Lancy flyttat till Philadelphia Orchestra där han inte var försteoboist, och det var bara denne som kunde erbjudas solistuppdrag i orkestern. De Lancy lär endast en gång ha spelat konserten offentligt, den 30 augusti 1946. I sina ålderdomsverk fjärmade sig Strauss ofta från sin ungdoms orkestrala överdåd, för att i stället ägna sig åt en avskalad och sparsmakad mognad utan överdrifter. Oboekonserten skrev han för en liten orkester som består av träblåsare, två horn och stråkar, som en Mozartorkester - men han använder de små resurserna på ett sätt som avslöjar att han var en mästerlig hantverkare och en stor konstnär. Solostämman visar också med all önskvärd tydlighet att han var väl förtrogen med oboens alla tekniska och artistiska möjligheter. Här finns virtuosa skalor och hopp, men framför allt vackra cantilenor. I första satsen blandas oboeklangen inte sällan med flöjt och klarinett, och hela satsen känns som en hyllning till Mozart. Utan paus fortsätter musiken i ett andante med en melodi i oboen som ger sig ut på många äventyr. Finalen inleds med ett vivace, ett scherzo som skulle kunna leda tankarna till orkesterdikten Don Juan och övergår sedan i ett älskvärt allegro. STIG JACOBSSON

Crusell Introduktion och variationer för klarinett 10 min

Bottesini sats 2 & 3 ur Konsert nr 2 för kontrabas och orkester 14 min

Charlier Etyd nr 2 "Du Style" för solotrumpet 5 min

Paus 25 min

Stravinsky del 1 ur Våroffer 16 min

Medverkande

"En av världens mest formidabla orkestrar" skrev The Guardian om Göteborgs Symfoniker som har turnerat i USA, Europa, Japan och Fjärran östern samt gästspelat i de viktigaste konserthusen och på de stora festivalerna runt om i världen. Från och med hösten 2017 är Santtu-Matias Rouvali orkesterns chefdirigent. Han ledde nyligen orkestern på en framgångsrik turné till fyra nordiska länder. 2019 får han sällskap av två förste gästdirigenter: Barbara Hannigan och Christoph Eschenbach. 2015 gjorde Göteborgs Symfoniker framgångsrika turnéer till Kina och Tyskland med förste gästdirigenten Kent Nagano och 2017 en Europa-turné med Marc Soustrot. Orkestern ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus, berömt för sin fina akustik, och erbjuder digitala livekonserter på gsoplay.se samt via appar. Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus som är berömt för sin fina akustik. Orkestern bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Wilhelm Stenhammar, landets store tonsättare under 1900-talets början, var orkesterns chefdirigent 1907-1922. Han gav tidigt orkestern en stark nordisk profil och bjöd in kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius till Göteborgs Symfoniker. Efter Stenhammar kom viktiga chefdirigenter som Tor Mann, Sergiu Comissiona, Sixten Ehrling och Charles Dutoit. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde Symfonikerna en rad internationella turnéer samt ett 100-tal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. Detta ledde till att Göteborgs Symfoniker 1997 utsågs till Sveriges Nationalorkester. Under fem år som orkesterns chefdirigent 2007-2012 framträdde Gustavo Dudamel med Göteborgs Symfoniker bland annat vid BBC Proms och i Musikverein i Wien. Långvariga samarbeten med skivbolagen Deutsche Grammophon och svenska BIS har resulterat i fler än hundra skivor. Under senare tid har Göteborgs Symfoniker gjort ett flertal inspelningar för Chandos, bland annat en cykel med Kurt Atterbergs samlade symfonier med Neeme Järvi som dirigent. Flera av Richard Strauss stora orkesterverk har spelats in med Kent Nagano och givits ut på Farao Classics: Ein Heldenleben, Tod und Verklärung och En alpsymfoni.

Rumon Gamba dirigent

Ture Herrgårdh trumpet

Vilhelm Moqvist piano

Tekla Nilsson klarinett

Harald Edin kontrabas

Klara Borgqvist oboe

Polstjärneprisets Symfoniorkester orkester

Andreas P Hansson dirigent

Petra Kloo Vik presentatör

Frågor? Hör av dig till biljettkontoret