Stäng
Meny
tor
12
Apr
Kl 19.30
Flera datum

Uruppförande med Björn Bohlin

Göteborgs Symfoniker, André de Ridder dirigent, Björn Bohlin engelskt horn, Lars Danielsson kontrabas & cello

Uruppförande med Björn Bohlin

Göteborgs Symfoniker, André de Ridder dirigent, Björn Bohlin engelskt horn, Lars Danielsson kontrabas & cello

Jazzbasisten och tonsättaren Lars Danielsson har specialskrivit ett nytt verk åt Björn Bohlin, engelskt horn, och medverkar själv på bas och cello.

Hans musik skapar sina egna förutsättningar och exploaterar sound över genregränserna. Här i sällskap med Hindemiths konstnärsporträtt Mathis der Maler och tre orkesterstycken av excentrikern Charles Ives – en farlig blandning.

Introduktion till konserten

Kostnadsfri introduktion i Stora salen en timme före konsertstart med musiker ur Symfonikerna.

Program


Ives Three Places in New England
16 min

CHARLES IVES (1874-1954) THREE PLACES IN NEW ENGLAND The St. Gaudens in Boston Common (Col. Shaw and his Colored Regiment) Putnam's Camp, Redding, Connecticut The Housatonic at Stockbridge Three Places in New England är ett av den amerikanske tonsättaren Charles Ives mest spelade och omtyckta verk. Merparten kom till åren 1911 till 1914, men några av skisserna är så tidiga som 1903, och han gjorde sedan en hel del ändringar 1929. Det är med andra ord musik som följde Charles Ives under lång tid. Här finns också många typiska Ives-inslag: olika melodier som uppträder samtidigt, flera harmoniska lager ovanpå varandra, musikaliska citat och täta ackord med många toner, nästan som kluster. Ives komponerade Three Places in New England för att ge en musikalisk bild av det amerikanska livet i början av 1900-talet. Första satsen tar sin utgångspunkt i ett hedersmonument i brons som rests i Boston över Robert Gould Shaw, överste för det första helsvarta regementet. Shaw dödades tillsammans med många av sina soldater under amerikanska inbördeskriget. Ives citerar också två inbördeskrigsmelodier, The Battle Cry of Freedom och Marching Through Georgia, som här kryddas med dystra fantasier från det krutröksdisiga slagfältet. Avslutningen är en vemodig hyllning till de stupade soldaterna. I andra satsen besöker vi Putnams Camp, Redding, Connecticut, där armégeneralen Israel Putnam under amerikanska frihetskriget (1775-1783) upprättade ett läger. Som en hyllning till den amerikanska nationaldagen den 4 juli citerar Ives med strålande humör melodier från olika patriotiska sånger. Han hade tidigare komponerat 1776 Overture and March, en vild modernistisk mix av revolutionsmelodier, och Country Band March. Han satte ihop de båda som blev den här andra satsen i Three Places in New England. I partituret skrev Ives också in en påhittad historia om en pojke som somnar under en picknick och drömmer om strider i lägret. Tredje satsen kom till efter en smekmånadstur till västra Massachusetts och Connecticut som Ives gjorde med sin hustru Harmony. Ives mindes hur de vandrade längs Housatonic River nära Stockbridge i Massachusetts. "Vi gick på ängarna efter floden och hörde sång från en avlägsen kyrka. Dimman låg fortfarande kvar längs flodbäddarna. Färgerna, vattnet, stränderna med alla almar är något som alltid finns kvar i minnet." GÖRAN PERSSON


Danielsson Konsert för engelskt horn och kontrabas
25 min


Paus
25 min


Hindemith Mathis der Maler
25 min

PAUL HINDEMITH (1895-1963) MATHIS DER MALER, SYMFONI Engelkonzert (Ruhig bewegt. Ziemlich lebhaft) Grablegung (Sehr langsam) Versuchung des heiligen Antonius (Sehr langsam. Sehr lebhaft) Med operan Mathis der Maler från 1934 hade den tyske tonsättaren Paul Hindemith lagt fram sitt musikaliska testamente. Operan, vars text tonsättaren själv skrivit, låter oss möta konstnären Mathis Neidhart, alias Matthias Grünewald (1480-1529), när denne arbetar med sitt mästerverk Isenheimaltaret. Konstnärens dilemma i ett oroligt samhälle framstår tydligt när Mathis förnekar sin konst för att ställa sig i politikens tjänst och kämpa mot förtrycket under bondeupproret i Sydtyskland 1524. Han upptäcker dock att även böndernas levnadssätt är maktfullkomligt och återvänder till sin fria konstutövning. Hindemith upplevde samma konflikt i hemlandet. Han varken kunde eller ville välja sida vad gällde de politiska ytterlighetsinriktningarna. Han valde därför isolering, självständighet och så småningom emigration. Först till Turkiet och Schweiz, sedan till USA där han bosatte sig permanent, verksam som omtyckt kompositionslärare. Operan Mathis der Maler fick inte framföras i Tyskland, nazisterna var rädda för dess tydliga symboliska innehåll: revolt mot förtryck. Dirigenten Wilhelm Furtwängler kämpade hårt för dess urpremiär 1935 men misslyckades och blev bannlyst från Tysklands musikliv under ett år. 1938 uruppfördes dock operan i Zürich med stor framgång. På Kungliga Teatern i Stockholm gavs den 1950. Parallellt med operan komponerade Paul Hindemith sin symfoni med samma titel. Operans uvertyr blev symfonins första sats med titeln Änglakonsert efter den första målningen på Grünewalds altarskåp i Isenheim (Alsace). Här blandar Hindemith medeltida kyrkomusik med folkton till en festlig och glad musik. Välkänd är folkmelodin Es sungen drei Engel (Tre änglar sjöng) som först introduceras av tromboner. Satsens tre huvudmotiv ljuder och förändras i alla symfonins instrumentgrupper. Till sist förenas de med änglamelodin. Man kan se altarskåpets första bild framför sig med musicerande änglaskaror på molnbergen. Den andra satsen - och altarbilden - bär överskriften Gravläggning och består av musik ur operans sjätte scen, en långsam sats i en djupt tragisk stämning. Här klingar tomheten och saknaden efter någonting odefinierbart. Satsen anses bäst ge uttryck för tonsättarens egen känslomässiga problematik vad gällde viljan att följa sin vision i den nya musiken och hans situation i en rigid omvärld. Han har också lagt in typiska "suckmotiv" mot slutet av satsen, från 1600- och 1700-talens musikaliska affektlära som han ägnat många studier. Tredje satsen, Den helige Antonius frestelse, är hämtad ur intermezzot i operans sista scen. Antonius slitningar mellan det onda och goda utkämpas av olika klanggrupper i orkestern i omväxlande rytmer, melodier, harmonier och dynamiska ytterligheter. Man hör de plågades smärta i helvetet. Men förlossningen kommer till sist. Melodin till Tomas av Aquinos sakramentshymn från 1200-talet Lauda Sion Salvatorem - Sion, sjung till Frälsarens ära - ljuder plötsligt "med all kraft" i en kör av bleckblåsare. Symfonin Mathis der Maler, som blivit Hindemiths mest uppskattade och centrala verk, hann uruppföras i Berlin 1934 före bannlysningen av Furtwängler. Instrumentalmusik ansågs ju inte heller kunna påverka lyssnarna som en operatext, som får extra genomslagskraft av dess musik. Men det kan naturligtvis diskuteras! GUNILLA PETERSÉN


Medverkande


Göteborgs Symfoniker

Göteborgs Symfoniker har kallats "En av världens mest formidabla orkestrar" av The Guardian och har turnerat i USA, Europa, Japan och Fjärran östern samt gästspelat i de viktigaste konserthusen och på de stora festivalerna runt om i världen. Sedan 2013 är den respekterade och efterfrågade amerikanen Kent Nagano förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Han ledde Symfonikerna på framgångsrika turnéer till Kina och Tyskland 2015. Göteborgs Symfoniker driver också en omfattande verksamhet för barn, inklusive det årliga musiklägret Side by Side by El Sistema, samt erbjuder digitala livekonserter på gsoplay.se. Dessa konserter kan också ses på mobiler och surfplattor via egna appar. Hösten 2017 inträder finske Santtu-Matias Rouvali som orkesterns chefdirigent. Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus som är berömt för sin fina akustik. Orkestern bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Wilhelm Stenhammar, landets store tonsättare under 1900-talets början, var orkesterns chefdirigent 1907-1922. Han gav tidigt orkestern en stark nordisk profil och bjöd in kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius till Göteborgs Symfoniker. Efter Stenhammar kom viktiga chefdirigenter som Tor Mann, Sergiu Comissiona, Sixten Ehrling och Charles Dutoit. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde Symfonikerna en rad internationella turnéer samt ett 100-tal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. Detta ledde till att Göteborgs Symfoniker 1997 utsågs till Sveriges Nationalorkester. Under fem år som orkesterns chefdirigent 2007-2012 framträdde Gustavo Dudamel med Göteborgs Symfoniker bland annat vid BBC Proms och i Musikverein i Wien. Långvariga samarbeten med skivbolagen Deutsche Grammophon och svenska BIS har resulterat i fler än hundra skivor. Under senare tid har Göteborgs Symfoniker gjort ett flertal inspelningar för Chandos, senast en cykel med Kurt Atterbergs samlade symfonier med Neeme Järvi som dirigent.


André de Ridder Dirigent


Lars Danielsson Kontrabas


Björn Bohlin Engelskt horn


Nyhetsbrev

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbreven så får du information och erbjudanden från Göteborgs Konserthus direkt i din mailbox en till två gånger per månad.

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev