Göteborgs Konserthus We Come In Peace

Evenemanget har ägt rum. En symfonisk science fiction-konsert med Göteborgs Symfoniker, presentatör Orvar Säfström

Speltid ca: 1 t 41 min Scen: Stora salen
420 kr Student 100 kr

Evenemanget har ägt rum

Spänn fast säkerhetsbältet och koppla in hyperdriven. Årets stora populärkulturella upplevelse tar dig med på en resa i ljusets hastighet, mot oändligheten och vidare!

We Come in Peace spänner över mediegränserna. I stället för att fokusera på musik från antingen film eller spel sätter vi lasersiktet på science fiction som genre, om det så rör drömmen om intelligent liv på fjärran planeter, episka rymdkrig eller fruktansvärda galaktiska monster.

Musiken är hämtad från de mest älskade filmerna, tv-serierna och spelen med rymdtema – Star Wars, E.T., Avatar, Aliens, Star Trek, Halo, Battlestar Galactica och många fler. Konserten är resultatet av en livslång dröm hos filmkännaren och science fiction-älskaren Orvar Säfström, känd från Filmkrönikan och spelmusikkonserten Score.

Konserten spelas också som skolkonsert.

WE COME IN PEACE är en konsert av Underscore Productions AB.
The image is used by kind permission of Microsoft.

Program

Strauss Inledning till Also Sprach Zarathustra 2 min

Philips Battlestar Galactica Theme ur Battlestar Galactica 2 min

Harnell Opening Titles / Donovan Looks Up ur V 4 min

Silvestri Buildig a Trap / Main Theme ur Predator 5 min

O´Donnell Unforgotten / Main Theme ur Halo 5 min

McCreary The Shape of Things to Come / Kara´s Coordinate ur Battlestar Galactica 6 min

Williams Adventures on Earth ur E.T. 7 min

Tiomkin Plasma No. 1 ur The Thing from Another World 3 min

Herrmann Svit ur The Day the Earth Stood Still 7 min

Paus 25 min

Horner Main Theme / Bishop´s Countdown ur Aliens 6 min

Horner / Goldsmith Star Trek II The Wrath of Khan / The Next Generation - Main Theme / Main Title 4 min

Newman Svit ur Serenity 4 min

Sanger Svit ur Wing Commander 5 min

Horner The Destruction of Hometree ur Avatar 5 min

Williams Princess Leia´s Theme / Throne Room & End Title ur Stjärnornas krig 11 min

Medverkande

Göteborgs Symfoniker

Den brittiske dirigenten Charles Hazlewood har utvecklat en internationell karriär där han dirigerat orkestrar som Philharmonia Orchestra, Själlands symfoniorkester, Danska Radions symfoni-orkester, Sveriges Radios symfoniorkester, Malmö symfoniorkester och Concertgebouworkestern. Han har dirigerat Göteborgs Symfoniker två gånger tidigare, 2010 och 2014 (dataspelskonserten Score). Charles Hazlewood har skrivit, presenterat och dirigerat ett flertal filmer om musik för BBC och Channel Four och har vunnit Sony-utmärkelser för sina radioprogram i BBC Radio 2 och 3. Han har dirigerat över 100 uruppföranden och samarbetat med så vitt skilda musiker som Wyclef Jean, Professor Green, Goldie, Nigel Kennedy och Steve Reich. Han var också den förste dirigent som ledde en orkester vid den världsberömda Glastonburyfestivalen, världens största rockfestival. Han skrev och dirigerade musiken till filmen Carmen med sydafrikanska artister som sjöng på xhosa, en film som vann en gyllene björn vid Berlins filmfestival. Hans version av Gays Tiggaroperan valdes av The Guardian ut till en av 2015 års tio bästa shower. 2012 grundade Charles Hazlewood British Paraorchestra, världens första orkester där medlemmarna har funktionsnedsättningar, som spelade vid London Paralympics. Orkestern har därefter spelat i Buckingham Palace och turnerat i Mellanöstern.

Mångbegåvade Kristofer Eng Radjabi har arbetat som kompositör och musiker i de flesta genrer. Allt från konstmusik, jazz och rock till elektronisk musik, världsmusik och musikal. Bland hans senaste större kompositioner finns musikalen Robin Hood på Kastellet och Eldmässan - en mässa för kör, theremin, slagverk, orgel och piano. Thereminen upptäckte han via bandet Brighteye Brison där Kristofer Eng Radjabi är basist, sångare, låtskrivare samt thereminist. Han medverkade på det instrumentet när We Come in Peace gjordes på konserthuset i Stockholm. I dag driver han sitt eget företag Elias Software som lanserat en adaptiv spelmusikmotor konstruerad av Kristofer Eng Radjabi. Han föreläser också om adaptiv musik på flera håll i världen. Bernard Herrmann, berömd filmmusikkompositör, sade en gång att "filmen är vår tids scen", en beteckning som Kristofer Eng Radjabi lika gärna använder för dataspel där symfonisk musik har en bärande funktion. Han stortrivs med att arbeta inom denna växande musiksektor som förvaltar arvet från konstmusiken och filmmusiken.

Presentatören Orvar Säfström är kanske mest känd som före detta programledare för Filmkrönikan, men han är verkligen en mångsysslare. Han är skribent, debattör och föreläsare om populärkultur. Han har tilldelats såväl Videobranschens hederspris som SVEROKs "Årets spelare". Han har lett ett spelseminarium i Riksdagshuset, varit avslutande talare vid flera internationella mediakonferenser och skrivit två böcker om 1980- och 1990-talens rollspelsvåg i Sverige. I den symfoniska världen är Orvar Säfström Skandinaviens ledande producent av konserter med musik hämtad från populärkulturen.

Frågor? Hör av dig till biljettkontoret