Tecknad bild av Grazyna Bacewicz Tecknad bild av Grazyna Bacewicz

Grażyna Bacewicz (1909-1969) "Att komponera är som att skulptera i sten”

Hon överlevde andra världskriget och gjorde karriär både som framstående violinist och som tonsättare. Idag omnämns hon som en av tidernas främsta kvinnliga kompositörer. Lägg namnet Grażyna Bacewicz på minnet.

”Från hennes allra första självständiga steg kunde man se att hon var en naturligt född, sann musiker”. Orden kommer från jämnårige kollegan i Polen, Witold Lutosławski. Han var en stor beundrare av Grażyna Bacewicz. Och idag är han inte ensam. Efter att ha varit isolerad av Järnridån i Östeuropa under kalla kriget har Bacewicz under 2000-talet fått rykte om sig som den polska musikens “First Lady”.  

Grażyna Bacewicz föddes i den polska staden Łódź 1909 som det tredje av fyra barn till den litauiske musikpedagogen Vincas Bacevičius och hans polska fru Maria Modlińska. Namnet Grażyna härstammar från det litauiska adjektivet ’gražus’, som betyder ’vacker’. Familjen tillbringade ofta sina somrar i Litauen, ett land som också längtade efter sin självständighet. När fadern tog en lärartjänst i Litauens provisoriska huvudstad Kaunas stannade Grażyna kvar i Polen med sin mor. Hon skulle dela upp större delen av resten av sitt liv mellan Łódź och Warszawa. 


Mer om Grażyna Bacewicz

Bacewicz komponerade från ungefär 13 års ålder, och fortsatte med att studera violin och piano vid konservatoriet i Warszawa. Efter examen reste hon till Paris och gick i lära hos Nadia Boulanger. Den berömda pedagogen uttalade sin beundran för Bacewicz: ”Jag tror inte att vi som lärare kan ge våra elever mer än de redan har.”  Det var som framstående violinist som Grażyna Bacewicz inledde sin karriär hemma i Polen. 1936 blev hon erbjuden platsen som konsertmästare i Polska Radioorkestern under ledning av dirigenten Grzegorz Fitelberg. Det var han som uppmärksammade hennes begåvning för komposition. 1936 var också året då Grażyna Bacewicz gifte sig. Under andra världskriget stannade hon kvar i Warszawa med sin man och dottern Alina, och gav hemliga konserter.  

Hennes musik har rötter i nyklassicismen, som hon förenade med polsk folktradition. Den nationella stoltheten kombinerad med energi, ärlighet och lyrik gör hennes musik fängslande. På 1940-talet skrev hon sin konsert för stråkorkester och den andra pianosonaten, och båda visar hur hon, i likhet med Lutosławski, hittade ett sätt att tala med konstnärlig integritet. Musik för stråkar dominerar Bacewiczs produktion, och av hennes 11 solokonserter är sju för violin. Kammarmusik utgör den största delen av hennes verklista men här finns också fyra symfonier, tre baletter och en radioopera (Kung Arthurs äventyr). Hennes största bidrag till musikhistorien anses vara de sju stråkkvartetterna, som står högt i 1900-talets repertoar. Nummer 1 kom 1938 och har en uppsättning variationer av en litauisk folksång i hjärtat, medan nummer 7 från 1965 har modernistisk prägel. Stråkkvartett nr 4 är ett av Bacewiczs mest spelade verk.

Som exempel på den nutida Bacewicz-vågen kan nämnas att det för tiotalet år sedan bara fanns en handfull skivinspelningar av Bacewicz pianoverk. 2011 spelade Krystian Zimerman in den andra pianosonaten och startade något av en trend. 2022 släppte Peter Jablonski ett album med Bacewicz kammarverk, och 2023 den allra första inspelningen av dubbelkonserten för piano. Hennes solopianokonsert spelade Julia Kociuban in 2020. Bacewicz finns regelbundet på de stora konserthusens repertoar och har fått sin rättmätiga plats bland jämlikar. Grażyna Bacewicz dog den 17 januari 1969 av en hjärtattack bara två och en halv vecka före sin 60-årsdag. Efter sig lämnade hon ett liv i politisk anpassning men i ständigt arbete, med en iver att konsekvent framhäva sin egen röst. ”Jag tror inte på inspiration”, skrev Bacewicz; för mig är att komponera som att skulptera i sten snarare än att sätta ljuden av min fantasi på papper.’  


Lyssna in dig

Låt spellistan fresta dig med det allra bästa av Grażyna Bacewicz

Kompositörerna bakom de mest kända mästerverken

Passa på att lära känna några av kompositörerna bakom de mest kända klassiska mästerverken och lyssna in dig på deras musik. Kanske blir det starten på en livslång vänskap.

Lär känna kompositörerna