När Podiet når Jonas Kaufmann har han precis haft några veckors semester, vilket är ovanligt. Hans sexårige son har just börjat skolan.
– Det är mitt fjärde barn och min sista chans att vara med, säger den 56-årige pappan.
Jonas Kaufmann, som även har blivit morfar, har lagt in luft i schemat hela året och gör gärna konserter på bekvämt avstånd från hemmet i Salzburg. I vår ser han fram emot en Europaturné med svenska sopranen Malin Byström där de sjunger arior från operetter och musikteater.
– Denna gång fokuserar vi på ungerska tonsättare, som Lehár, Kalman. Det är viktigt att behålla den här typen av konserter. Det är lite av en utdöende konstform som jag är väldigt förtjust i, säger Jonas Kaufmann.
Det är en avslappnad och förväntansfull världsartist som nu gästar Göteborg för första gången. Han utlovar några av de mest älskade operaariorna, som Celeste Aida, Blomsterarian ur Carmen och Pourquoi me réveiller ur Werther.
– Äntligen kommer vi till Göteborg! Jag har bara sjungit i Stockholm en gång för länge sedan. Och så semestrade jag i Sverige med min farbror som ung.
I början av 2010-talet var det få musikälskare som undgick att höra talas om supertenoren från München. Han såg ut som en sagohjälte och sjöng som en gud.
Genom åren har han sålt guld och genomfört över 70 roller. Få operastjärnor har nått ut till folket på samma sätt: han låg på topp just när den digitala musikvärlden exploderade. Från Kivik till Umeå har man kunnat se hans konsertfilmer tack vare Folkets Bio – nyårskonserter i Wien, julkonserter i Salzburg och premiärer på The Met.
Men Kaufmanns karriär har också varit kantad av svårigheter. 2016 drabbades han av en allvarlig stämbandsskada och tvingades ställa in bland annat Nobelpriskonserten i Stockholm. Många frågade sig om det ens var möjligt att komma tillbaka till toppen efter en sådan skada. Det tog tre år innan han genomförde en full säsong igen.
För nättidningen Bachtrack berättade han hur han lärt sig sköta hälsan efter comebacken:
– Till exempel undviker jag nu scendörren på vintern… Om man står där i januari i kylan efter att ha svettats i två timmar på scen, och alla hostar och kramar en, då ber man om problem.
Att lämna scenen kommer inte på fråga för den erfarne stjärnan. Under 2025 har han medverkat i två nyuppsättningar av Pagliacci (en på Wiener Staatsoper och en på Bayerska Statsoperan), han har gjort en Asienturné samt en turné med stjärnorna Diana Damrau och Helmut Deutsch.
Sedan 2024 är Jonas Kaufmann konstnärlig ledare för festivalen i Erl i Tyrolen. Den gångna sommaren blev hans debut som festivaldirektör.
– Jag lärde mig mycket. Du måste sitta vid sidan om istället för att inta scenen själv. Och när någon drar sig ur i sista sekund… det har jag ju gjort själv några gånger. Nu fick jag sitta på andra sidan, haha!
Efter besöket i Göteborg 20 november 2025 väntar Tosca på Parisoperan och sedan Läderlappen i Wien. Nej, Kaufmann tänker inte göra fansen besvikna – även om han inte tar emot dem vid scendörren längre.
– Min dröm är att sjunga så länge som möjligt. Och det går bara om man tar hand om sitt instrument.
Läs mer om Operagala med Jonas Kaufmann:
https://www.gso.se/program/konserter/operagala-med-jonas-kaufmann/
Text: Jenny Svensson
Foto: Gregor Hohenberg