Nina Stemme i ett tidigare framträdande av Operan Trisdan och Isolde på The Met. Nina Stemme i ett tidigare framträdande av Operan Trisdan och Isolde på The Met.

Från Podiet nr 2 2020-2021 Artist in Residence: Nina Stemme

Artist in Residence hos Göteborgs Symfoniker säsongen 2020-2021 är Nina Stemme, en av vår tids ledande internationella sångare med många krävande rolltolkningar på Operahus över hela världen på sitt CV.

Hon är en av vår tids ledande internationella sångare, berömd inte minst för sina rolltolkningar i Wagners enormt krävande operor. ”Without question, she ranks as today’s greatest dramatic soprano” skrev till exempel The Telegraph.

Säsongen 2020-2021 är hon Artist in Residence hos Göteborgs Symfoniker och i vinter kan vi höra henne i tre skilda program. Liksom alla andra artister har hennes vardag påverkats i grunden av pandemin, men hon har trots det fått möjlighet att utöva sitt yrke.

Nina Stemme står lutad mot ett fönster, utomhus. Hennes spegelbild reflekteras i fönstret.

När Podiet når Nina Stemme är hon i Berlin och repeterar Wagners Valkyrian i en ny produktion av den norske regissören Stefan Herheim med Donald Runnicles som dirigent. En del orkestrar och operahus i Europa tillåter publik i begränsad omfattning. Tester av covid-19 görs varje dag på Deutsche Oper och finns det minsta tvekan ställs repetitionerna in:
– Man lever från dag till dag. Fem föreställningar är inplanerade. Förut var gränsen 400 i publiken men alldeles nyss fick jag veta att man höjt till 770 personer. Det är roligt att ännu fler får möjlighet att uppleva musiken.

Nina Stemme är trots omständigheterna glad att hon varje dag ”får gå till jobbet”. Samtidigt så har hon uppskattat fördelarna med att inte vara helt uppbokad:
– Jag har inte varit hemma så här länge sen jag födde barn, senast på 1990-talet. Och nu saknar jag att inte ha min man Bengt kring mig, och att få träffa barnen och föräldrarna som vi kunde göra i somras. Samtidigt är det väldigt skönt att få komma ut och undersöka mina gamla roller på nytt sätt. Jag känner mig väldigt priviligierad på det sättet.

Nina Stemmes första framträdande som Artist in Residence hos Göteborgs Symfoniker sker vid tre julkonserter i början av december. Man arbetar intensivt med programmet som i dessa tider innebär restriktioner vad beträffar antalet medverkande. Men omtyckta julsånger blir det garanterat! Vid nästföljande konsert blir det repertoar som verkligen är Nina Stemmes signum: Wagners Kärleksdöd ur Tristan och Isolde samt Wesendoncksångerna.

I februari medverkar Nina Stemme vid 150-årsfirandet av Wilhelm Stenhammar, Symfonikernas chefdirigent 1907-1922 och en av sin tids främsta svenska tonsättare.
– Vi har talat om någon scen ur någon av hans operor, det vore väldigt fint att få göra. Kanske ur Tirfing, men det vet vi inte ännu.
Stenhammar skrev många sånger och några av dem är Nina Stemme särskilt förtjust i.
– Jag tycker väldigt mycket om Fylgia till text av Gustaf Fröding, den förstod jag inte alls från början, men nu när jag vet vem Fylgia* är blir det jättespännande. Och en sång som heter Stjärnan som handlar om en författare som sliter i sin ordsmedja. Tonsättningen av Vid fönstret är en fin betraktelse av ett strävsamt par av Bo Bergman som var en favoritpoet att tonsätta vid den här tiden – jag tycker mycket om hans poesi.

De flesta sångerna skrevs ursprungligen till pianoackompanjemang, och de kommer att orkestreras för Göteborgs Symfoniker, men det finns undantag.
– Flickan kom ifrån sin älsklings möte orkestrerade han själv så den kommer förstås med. Alla känner till Sibelius sång till samma text men jag blev snabbt övertygad om att Stenhammars motsvarighet kanske är ännu bättre. Den är fantastiskt fin.

*I fornnordisk mytologi ett övernaturligt väsen som följde människan och var en kvinnlig skyddsande.

Text: Stefan Nävermyr
Foto: Neda Nevaee och Kristian Schuller