Publicerat 27 september 2017 Symfoniorkesterns klanger lockade

Symfoniorkesterns klanger lockade Esbjörn Svensson som sökte nya vägar på den linjen strax innan han tragiskt gick bort. Med E.S.T. Symphony förverkligades några av de idékorn som redan såtts.

I dag är det inte alla som känner till att en av Esbjörns Svenssons första kommersiella inspelningar var en duoskiva med sångerskan Lina Nyberg.

De hade träffats på Ackis i Stockholm och Esbjörn ingick i Lina Nyberg Quintet tillsammans med basisten Dan Berglund. Duoskivan Close spelades in 1993, samma år som Esbjörn Svensson Trio bildades, och blev snabbt en framgång i Japan och andra delar av Asien. En lågmäld pärla med sofistikerat och nyanserat spel från Esbjörn Svensson bakom Lina Nybergs finstämda sång – på allt från Beatles-låtar till standards och egna original.

När trion tog fart lämnade Esbjörn Svensson och Dan Berglund den fabulösa kvintetten (där också saxofonisten Per ”Texas” Johansson och trummisen Mikael Ulfberg ingick) för att satsa 100 procent på sitt eget projekt. Trion var formatet som passade dem bäst, där både frihet och samspel kunde utvecklas till oanade höjder.

Ett internskämt var ordet ”storband” som uttalades med knappt märkbar ironi – en vass kommentar till de inrutade arrangemangens hegemoni och en totala motsats till den dynamik och rörlighet som de älskade i trion. Men symfoniorkesterns klanger lockade också Esbjörn Svensson som sökte nya vägar på den linjen strax innan han tragiskt gick bort. Med E.S.T. Symphony förverkligades några av de idékorn som redan såtts.

Stefan Nävermyr, redaktör
Bild: Jim Rakete

E.S.T. Symphony spelas live i Göteborgs Konserthus den 24-25 november 2017.