Publicerat 22 maj 2018 Classical Next

Så heter en de viktigaste mötesplatserna för vår bransch, den klassiska musiken.

Så heter en de viktigaste konferenserna och mötesplatserna för vår bransch, den klassiska musiken. Ett intressant begrepp eftersom det innefattar även nyskriven musik som ju knappast hunnit bli klassisk i ordets vidare betydelse. Men vi vet vad vi talar om och det låter kanske trevligare än t ex konstmusik av västerländsk tradition. Eller seriös musik. I alla fall för oss som ska locka skarorna till konserter med just klassisk musik.

Classical Next genomfördes för sjunde året i rad och har sedan 2015 tagit plats i Rotterdam. En stad många kanske inte besöker spontant, det blev kanske bara Amsterdam. Hursomhelst har staden mycket att erbjuda och för en göteborgare känns atmosfären igen litet grann. Det är en hamnstad av rang och rikets andra stad med en riktigt bra symfoniorkester. Folk är öppna och trevliga, visst är det så i Göteborg också?

I år deltog Sten Cranner och jag, vi delade upp oss i en mängd föreläsningar, samtal och konserter. Torsdagens program började kl tio och slutade efter midnatt. Vi pallade faktiskt att ta oss igenom hela dagen. Sten fokuserade på konstnärligt innehåll medan jag koncentrerade mig på kommunikationsrelaterade frågor. Kolla här vad det handlar om!

Väl hemma igen i lördags spelades Mahlers trea med Kent Nagano och Anna Larsson, en konsert som på lördagen direktsändes via GSOplay. Tittare från hela världen följde, lyssnade och kommenterade konsertens förlopp, de flesta mycket positiva. Till exempel en kvinna i Buenos Aires som är så tacksam att kunna se och höra sin favoritorkester hemifrån. Och det tål att upprepas, den stora mängden publik är numera digital. Om vi skulle fylla konserthuset med de 3,3 miljoner som årligen (2017) följer oss via GSOplay skulle det innebära åtta konserter om dagen varje dag året runt. Den orkestern som dessutom ska hinna repetera finns inte. Tack och lov!

Urban Ward, komunikationschef