Det har samlats ett brokigt gäng på hotellets lugna innergård. Bara hundra meter därifrån flockas turisterna på Karlsbron. Den ivriga tolken hinner knappt avsluta meningarna förrän Symfonikernas gästsolist Jan Lisiecki tar ordet. Både han och dirigent Rouvali snappar upp på tjeckiska vad frågan gäller.
– Jag är så glad att vara tillbaka i Prag. Den här festivalen har verkligen en själ, säger Jan Lisiecki. 
Den kanadensiska stjärnan har redan hunnit framföra Chopins 1:a pianokonsert fyra gånger tillsammans med Rouvali och de skrattar när de ska beskriva sitt arbete tillsammans. Vem är det egentligen som leder vem?
– Vi bråkar hela tiden, haha. Jag måste hålla tillbaka hans energi, säger Jan Lisiecki om Rouvalis järngrepp om den så lyriska pianokonserten.
– Jag vill alltid mötas och testa vad som funkar. Jag gillar inte prata igenom musiken i förväg, säger Rouvali.
Presentatören berättar glatt att Göteborgs Symfoniker gästade landet så tidigt som 1971, då en turné genomfördes i dåvarande Tjeckoslovakiens norra delar. Men Santtu-Matias Rouvali gör nu sin tjeckiska debut. Stämningen är uppsluppen när han berömmer Symfonikerna och jämför med andra orkestrar i London och Helsingfors.
– I Göteborg är allt elegant och smidigt. De har sitt eget hus, det är väldigt hög kvalitet på allt vi gör, även de digitala inspelningarna. Vi är överens om allt utom ishockey, skrattar Rouvali.
De tjeckiska reportarna sätter nästan kaffet i halsen. Kvällen innan har Sverige slagit ut Tjeckien ur ishockey-VM i kvartsfinal. Men allt blir snabbt förlåtet. Rouvali fortsätter med att försöka besvara en fråga om hur de olika orkestrarna spelar legato.
– I Sverige kan stråkarna spela så otroligt lätt. Jag har fått lära mig att man kan spela otroligt vackert utan att pressa, berättar Rouvali med värme. 
Så glider samtalet in på Göteborg och den tjeckiska nationalhjälten Smetanas sex år i staden. Reportrarna blir nyfikna. Kan ryktet de hört stämma? Har Smetana ättlingar från Sverige?
– Vi vet att Smetana var väldigt älskad i Göteborg. Det sägs att han var så omtyckt att till och med fick ett barn, avslöjar presentatören.
En okänd moder, en flytt till nytt land, ett telefonsamtal till Sverige för många år sedan … ja, vad sanningen är får vi inte veta. Men reportrarna ler förtjust. 
Sista ordet får handla om just arv. En reporter frågar Jan Lisiecki om hans polska bakgrund påverkar hur han spelar Chopin. Svaret är – nej.
– Det är ett farligt spår. I sådana fall skulle jag aldrig kunna röra musik av Beethoven eller Grieg, utan lämna den till tyskar och norrmän. Men att känna till den polska kulturen ger mig absolut perspektiv.
Text: Jenny Svensson
Foto: © Prague Spring Festival / Petra Hajská, Jenny Svensson

”Göteborg är ingen storstad, men dess symfoniorkester bär ändå hederstiteln Svenska Nationalorkestern. Givet deras rykte under de senaste decennierna, förstås, och med tanke på deras prestation i Prag, förtjänar de det verkligen. Från de första till de sista tonerna, i Smetana, Chopin och Bartók, framstod de som ett suveränt, sympatiskt självsäkert, kompakt och perfekt koordinerat konstnärligt kollektiv.”
Recension i nätmagasinet Klasika Pluz
Göteborgs Symfonikers turné:
21 maj Stuttgart Liederhalle
*Chopin pianokonsert nr 1, solist Jan Lisiecki
*Tjajkovskij symfoni nr 6 Pathetique
23 maj Prag Rudolfinum Concert Hall under festivalen Prague Spring
*Smetana Haakon Jarl
*Chopin pianokonsert nr 1, solist Jan Lisiecki
*Bartók Konsert för orkester
25 maj Dresden Kulturpalast under festivalen Dresdner Musikfestspiele
*Chopin pianokonsert nr 1, solist Seong-Jin Cho
*Tjajkovskij symfoni nr 6 Pathétique
Extranummer: Stenhammar Mellanspel ur Sången, Sibelius Alla marcia
Se filmen om Göteborgs Symfoniker och Jan Lisiecki på festivalen Prague Spring:

