Det där med att vara i musiken. Det är något himmelskt. Att mötas i en gemensam sfär av lyssnande, en resa man gör tillsammans genom alla toner från start till slut.
Ungefär så är det också att vara på turné med Göteborgs Symfoniker – Sveriges Nationalorkester. De här fyra dagarna har jag fått förmånen att vara i en glädjebubbla av musik – från ett höstkrispigt Göteborg till Luganos vackra vyer och två konserter i Lugano Arte e Cultura i Schweiz.

LAC är ett tvärvetenskapligt kulturcentrum där det spelas scenkonst, teater, dans och musik, och hemmaarenan för Orchestra della Svizzera Italiana. Den moderna byggnaden vänder blicken ut mot den klarblåa sjön som kantas av staden och böljande bergstoppar. En fin plats för musiken vi har med oss i bagaget – toner av klassiska kompositörerna Stenhammar, Saint-Saëns, Sibelius och Alfvén, och jazzbasisten Avishai Cohens projekt Two Roses.

Efter en fredagseftermiddag med fullt fokus på riggning, uppackning, repetitioner, mat, vila och uppladdning var det äntligen dags för konserten med dirigenten Osmo Vänskä och cellisten Truls Mørk. Och iväg bar det! Stenhammars Excelsior! inledde kvällen som en lidelsefull soluppgång följt av Truls Mørks makalösa tolkning av Saint-Saëns första cellokonsert. En musikalisk virvelvind! Efter paus sagolika Sibelius sjätte symfoni och Alfvéns svit ur Den förlorade sonen med fotstamp och folkton.
Så vackert att få dela detta tillsammans med alla runtomkring mig – musiker och publik!

Lördagen är vigd åt en helt annan ljudvärld – basisten Avishai Cohens fusionprojekt Two Roses. Orkestern dukas upp runt jazztrion och dirigenten Alexander Hanson håller i trådarna när musiken vi spelade tillsammans 2020 ska få liv igen. Konserten spelades då i Göteborgs Konserthus och blev dessutom både ett album och en inspelad konsert på GSOplay, som du kan titta på nu.

Det är vackert att få se hur orkester och trio möts i ett helt otroligt musicerande. Avishai Cohens flödande kompositioner avlöses av rytmiskt suggestivt sväng omfamnat av orkestern så att det nästan är omöjligt att sitta kvar i konsertstolen. Solopartierna av pianisten Itay Simhovich och trummisen Eviatar Slivnik är makalösa! Och så klart Avishai Cohens trolleri med sin kontrabas och röst.
Återigen slås jag av det fantastiska i att vara en del av en konstnärlig upplevelse. Tillsammans möts vi i musiken oavsett om vår plats är på scenen eller i salongen. Ett här och nu – just nu! – med tonerna som vägvisare. Rakt in i våra hjärtan. Var vi än är i världen.

Det är med en stor tacksamhet för musikens kraft och att ha fått dela detta med Göteborgs Symfoniker som jag nu stänger min väska för att åka hem till Göteborg igen. Och nästa vecka är det dags för nya konserter i Göteborgs Konserthus, som tur är.
Vi ses väl?!
Anna Strand
Kommunikationschef Göteborgs Symfoniker
