Stäng
Meny

Arkiv

Clara Schumann


 
1 konsert
1998-03-22


 
1 konsert
1998-03-22


 
1 konsert
1998-03-22


Mein Stern
 


Pianokonsert (1833)
 21 min


Pianotrio
 


 
1 konsert
1998-03-22


 
2 konserter
2019-03-03

CLARA SCHUMANN (1819-1896) TRE ROMANSER FÖR VIOLIN OCH PIANO OP 22 Andante molto Dess-dur Allegretto g-moll Leidenschaftlich schnell B-dur Redan 1902 kom första lexikonet med enbart kvinnliga tonsättare - 750 stycken. När man bläddrar i sådana lexikon slås man av att hitta namn som Schumann, Mendelssohn, Mahler, Respighi och Rimskij-Korsakov. Men är inte det namn på kända manliga tonsättare? Jovisst. Men tidsandan var sådan att män hade mycket svårt att acceptera skapande kvinnor. En möjlighet för dem var att liera sig med skapande män som förhoppningsvis förstod deras situation. Här hittar vi alltså hustrur, systrar, döttrar. Det räckte inte alltid. Alma Mahler förbjöds komponera av sin make Gustav med orden: "Det räcker med en tonsättare i familjen" och Clara Schumanns komponerande avtog markant när hon 1840 gifte sig med Robert och fick en stor barnaskara att ta hand om. Ändå är Clara Schumann en av de mest kända och ryktbara kvinnliga tonsättarna. Den 13 januari 1833 skrev den 13-åriga Clara Wieck i sin dagbok: "Jag har börjat komponera en konsert." Och hon visste mycket väl vad hon gett sig in på. Flickan hade framträtt som pianist hemma i Leipzig många gånger, förvånat aristokratiska musikvänner vi hovet i Dresden och förtrollat publiken från Weimar till Paris på en konsertturné genom Europa. Hon kom att bli en av tidens främsta pianister. 1853 skrev hon tre romanser för violin och piano, inspirerad av sin makes födelsedag. Hon var mycket god vän med den kände och uppburne violinisten Joseph Joachim, som fick sig musiken tillägnad, och som bland annat spelade romanserna för kung George V av Hanover. Joachim fann musiken bestå av "ljuvlig, himmelsk glädje". STIG JACOBSSON


CLARA SCHUMANN (1819-1896) TRE ROMANSER OP 22 (arr för stråkkvartett av Bjarne Volle) Andante molto Allegretto: Mit zartem Vortrage Leidenschaftlich schnell Redan innan Clara Schumann föddes hade hennes pappa bestämt att hon skulle bli pianovirtuos. På så sätt skulle hon kunna bidra till familjens försörjning och även till faderns berömmelse som pedagog. Hans pedagogik var av det slag man idag kanske skulle kalla "svart". Som sjuåring såg hennes dag ut så här: en timmes promenad mellan sex och sju på morgonen, tre timmar vid pianot varav en timme för lektion och två timmar för övning. Sin mamma, som flytt från det brutala hemmet ett par år tidigare, fick hon träffa mycket sällan. När hon väl tilläts hälsa på hade hon med sig ett brev med förmaningar från pappan: "Madame! Jag sänder er det dyrbaraste som återstår i mitt liv. Säg inget, om möjligt, om vad som hänt. Vidare, ge barnet lite kakor och se till att ni inte tillåter någon olydnad. När hon övar, låt henne inte skynda på. Jag förväntar mig att mina önskningar ska bli rigoröst åtlydda, annars kommer ni att utsättas för min vrede." Clara Schumann blev Europas kanske främsta konsertpianist och som sådan förutsattes hon också vara improvisatör. Därifrån till tonsättare var steget inte långt. Redan som 14-åring började hon komponera sin stora pianokonsert. Hennes senare giftermål med Robert Schumann innebar en total brytning med fadern, och fick henne också att sluta komponera. Trots att Clara Schumann alltså slutade skriva musik mycket tidigt finns mycket musik bevarad av hennes penna vilket säger en hel del om hur disciplinerad hon var. Om jag vore tvungen att beskriva hennes musik med ett enda ord, skulle det bli "utsökt". Hennes musikalitet är oändlig och mest har hon naturligtvis skrivit för sitt eget instrument: pianot. Många pianister har upptäckt detta och spelat in på skiva, ingen nämnd och ingen glömd. Kvällens stycken skrevs ursprungligen för violin och piano men framförs här i ett arrangemang för stråkkvartett. Sina första fem år tillbringade Clara Schumann i total tystnad. Föräldrarna fruktade att hon var efterbliven. När hennes far började undervisa henne i piano kom också talet i gång. Denna upplysning säger en hel del om vad musiken var för henne - ett naturligare sätt att uttrycka sig på än med ord. KATARINA A KARLSSON

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!