Stäng
Meny

Arkiv

Cécile Chaminade


Attente (au Pays de Provence)
 


Callirhoe
 


 
1 konsert
1982-04-27


 7 min
1 konsert
2016-11-13


 2 min
1 konsert
2005-02-19


 3 min
1 konsert
2005-02-19


L'anneau d'argent (arr. Charmettes)
 


 
1 konsert
2016-04-10


 
1 konsert
2016-04-10


Pianotrio nr 1 (1880)
 21 min

CECILE CHAMINADE (1857-1944 ) PIANOTRIO NR 1 G-MOLL Allegro Andante Presto leggiero Allegro molto agitato Tonsättaren Cecile Chaminade (1857-1944) föddes i Paris. Trots att hennes far inte tyckte om musik och förbjöd henne att delta i de klasser på musikkonservatoriet som var öppna för kvinnor - dit hörde inte dirigering och komposition - blev hon tonsättare tack vare en stöttande mamma. Modern gav själv sin dotter pianolektioner och såg sedan till att hon fick ännu bättre pianolärare och privatlektioner i komposition. Redan när Chaminade var barn framträdde hon. Tonsättaren Georges Bizet blev imponerad av hennes spel när hon var bara 8 år. Pianotrio nr 1 skrevs 1881. Bland hennes 400 tryckta verk finns även opera, balett och orkestermusik. Under sina många turnéer i England spelade hon sin egen musik och blev en välsedd gäst hos drottning Viktoria. Samtidigt blev hennes pianomusik så populär i USA (man bildade till och med Chaminade-sällskap!) att hon lät sig övertalas att turnera även där. De recensioner hon fick i USA visar hur 1900-talets början tyvärr var en av de mest besvärliga tider som funnits för kvinnliga tonsättare. Kanske var det så att den begynnande, kvinnliga rösträttsaktivismen skapade en backlash som Chaminade fick erfara. Hennes romantiska stycken ansågs för feminina, hennes större konsertverk ansågs alltför maskulina och opassande för hennes så kallade kvinnliga natur. Tyvärr bidrog detta till att hennes musik blev mindre populär. Under en stor del av 1900-talet framfördes hon inte alls. Men 1913 tilldelades hon Hederslegionen, Frankrikes finaste statsorden och blev därmed den första kvinnliga tonsättaren någonsin som fått utmärkelsen. Chaminades tonspråk är kraftfullt och dramatiskt. Första satsen startar som mitt i ett steg. Fraserna är långa, när man tror att något ska landa går det över i nästa sekvens eller tonart. I andra satsen får cello och violin chansen att smeka fram vackra melodier, samtidigt som temperamentet fortsätter att överraska. I tredje satsen är det pianots tur att bekänna färg och här förstår man vilken pianist Chaminade själv var. KATARINA A KARLSSON


 
1 konsert
1993-02-09


 2 min
1 konsert
2016-04-10


 3 min
1 konsert
2005-02-19


 3 min
1 konsert
2005-02-19

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!