Stäng
Meny

Arkiv

James MacMillan


 4 min
1 konsert
2019-05-26


 26 min
1 konsert
2004-10-16


Memento (1994)
 4 min
1 konsert
2017-02-05


 36 min
2 konserter
2011-05-27


 25 min
2 konserter
1996-09-13


 31 min
2 konserter
2019-01-17

JAMES MACMILLAN (f 1959) VIOLAKONSERT I II III James MacMillan föddes längst ner på den skotska västkusten och började sin musikaliska karriär som en himlastormande akademisk avantgardist. Snart hittade han ett eget tonspråk som en enig kritikerkår genom åren funnit äkta och innerligt. I sin musik återvänder han ofta och gärna till skotska melodier och företeelser. 1989 skrev han således Tryst för kammarorkester, ett halvtimmeslångt verk som uruppfördes under Magnusfestivalen i Kirkwall på Orkneyöarna av Scottish Chamber Orchestra. Skotska dikter och berättelser dyker allt som oftast upp i hans musik, inte minst i orkesterverket The Confession of Isobel Gowdie, som handlar om en påstådd häxa som brändes på bål. När det framfördes vid en Promskonsert 1990 blev det en så stor framgång att man talar om hans genombrott. Han förenar i sin personlighet några skenbart motstridiga egenskaper, att vara både socialist och äga ett djupt katolskt patos. Han räknas i dag till de mest betydelsefulla brittiska tonsättarna och många av hans verk i hans imponerande produktion återkommer regelbundet på världens ledande konsertestrader. Han har komponerat ett stort antal solokonserter. Bland annat har han skrivit tre pianokonserter, två för slagverk samt konserter för cello, violin, oboe, klarinett, trumpet (han är själv utbildad trumpetare) - och en av de senaste är för viola 2013. Konsertformen intresserar honom mycket och ofta kommer initiativen från en tänkt solist som vill få ett nytt verk att bita i. MacMillan hade länge funderat på en konsert för viola när kvällens solist Lawrence Power frågade efter en. De båda hade tidigare samarbetat när MacMillan dirigerade Waltons Violakonsert med Power som solist och kanske har också något av Walton smittat av sig på hans egen violakonsert, ett värdefullt bidrag till den relativt magra solorepertoaren för viola. Konserten är också tillägnad Power som har tagit till sin uppgift att framföra detta fina verk runt om i världen. Konserten har tre satser som följer den traditionella strukturen snabb-långsam-snabb men i varje del hittar man också dess motsats. Det ger musiken ett mer levande innehåll där melodi och rytm är viktiga inslag och där skönhet verkligen inte saknas. I synnerhet har den långsamma satsen (trots att den börjar aggressivt) framhållits som något av det vackraste inom den nutida konstmusiken. Han har tagit fasta på violans vokala kvaliteter, det är nästan som att höra en mänsklig röst. Finalen är full av spelglädje och humor, men också ett parti som snarast är kammarmusikaliskt. Några av de mest virtuosa soloavsnitten har sparats till sluttakterna. STIG JACOBSSON

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!