Stäng
Meny

Arkiv

Karlheinz Stockhausen


Donnerstag aus Licht, opera i tre akter
 2 t 10 min


Formel
 



Gruppen, For Three Orchestras (1957)
 25 min


 14 min
1 konsert
2018-11-18

KARLHEINZ STOCKHAUSEN (1928-2007) HARMONIEN UR KLANG (2006) FÖR BASKLARINETT Karlheinz Stockhausen avled 2007. Ett av hans sista större verk var sviten Klang. En serie av 24 verk som skulle representera var och en av dygnets timmar, men som även omfattar, för respektive del, återspeglingar av en intrikat färglära. Överhuvudtaget är sviten Klang typisk för Stockhausens sista decennier av musik som i sak grundar sig i en närmast kosmisk, andlig dimension. Titeln Klang, som kan översättas med just klang på svenska eller ljud är för Stockhausen en bild av ljudet som en översinnlig närvaro. Det inre örat, det mystiska ljudet som rör sig bortom vad vårt medvetande kan verbalisera eller ens intellektuellt greppa. Vid sin död återstod tre av timmarna. I kvällens konsert får vi ta del av ett utsnitt ur den femte timmen, Harmonien som består av tre solodelar för antingen basklarinett, flöjt eller trumpet. Harmonien för basklarinett skrevs till den ena av hans fruar, Susanne Stephens, den för flöjt till hans andra fru Kathinka Pasveer och trumpetdelen till Marco Blaauw. (Stockhausens familjeliv är ett kapitel för sig. Hans tillvaro kunde liknas vid ett kollektiv där fruar, musiker och barn levde i en symbios knuten till förverkligandet av Stockhausens visioner. Än i dag leder fruarna Susanne och Katinka Stockhausens mission med aldrig sinande övertygelse.) ESAIAS JÄRNEGARD


 
1 konsert
1986-11-04


Jubiläum
 15 min


Kontra-punkte No. 1 (1952)
 12 min


 
2 konserter
2019-05-04


 31 min
1 konsert
2004-02-15


Punkte (1952)
 22 min


Sonatine, für violine und klavier
 


 3 min
2 konserter
2018-10-27


 3 min
2 konserter
2018-10-27


 9 min
1 konsert
2010-01-20


 10 min
4 konserter
2018-04-08

KARLHEINZ STOCKHAUSEN (1928-2007) ZUNGENSPITZENTANZ FÖR PICCOLA SOLO (1983) Sinnebilden för Darmstadts sommarkurser är utan tvivel - för många - knutet till Karlheinz Stockhausen. Som ideolog, som komponist och kanske än mer, som - i alla fall i mångas ögon (och öron) - den som personifierar efterkrigstidens avantgarde. En tonsättare som såg musiken inte bara som ett konstuttryck bland andra utan som det mest unika kommunikationsmedlet för mänskligheten. För Stockhausen var det klingande det verktyg med vilket man kunde mäta en kulturs humanistiska och intellektuella landvinningar bättre än något annat. Kalheinz Stockhausen ägnade större delen av sitt senare liv till allkonstverket Licht. En veckolång opera, en för var dag. Zungenspitzentanz (tungspetsens dans) är en kortare passage ur Lördagsoperan och mer specifikt under Lucifers dans. Instrumenten, eller dess traktörer, understödjer inte bara dramat, utan är det. Flöjtisten blir här ett ledmotiv i en vidare mening än i exempelvis Wagners operor. I "tungspetsens dans" får vi oss till del lika delar koreografi som ljud. ESAIAS JÄRNEGARD


 
2 konserter
2019-05-04

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!