Stäng
Meny

Arkiv

Antonio Carlos Gomes


 7 min
1 konsert
2020-03-06

ANTONIO CARLOS GOMES (1836-1896) UVERYR TILL IL GUARANY I dag betraktas väl Heitor Villa-Lobos som den ende tonsättaren från Brasilien som är någorlunda känd. Men mot slutet av 1800-talet var Antonio Carlos Gomes en högt skattad mästare. Naturligtvis mest i sitt hemland och för sin nationalromantiska femte opera Il Guarany (Garantin), som i sin omtumlande handling bland annat förbereder ett bestialiskt uppkok av hjälten Pery, en ädel vilde, som kannibalerna ur en fientlig indianstam planerar att äta upp - och guvernörens stiliga palats sprängs i slutscenen i småbitar med guvernören och de elaka spanjorerna kvar bland resterna. Men naturligtvis finns här också en ömsint och gastkramande kärlekshistoria, vars kontrahenter har släktskap i de fientliga lägren. Allt utspelas på 1500-talet. Av den brasilianske kejsaren Pedro II erhöll Carlos Gomes ett stipendium som möjliggjorde studier vid konservatoriet i Milano och det var där han skrev denna opera, med ett italienskt libretto, och uruppförandet ägde rum på La Scala i mars 1870 med så stor framgång att den inom kort även sattes upp på andra håll. Verdi såg operan ett par år senare och utropade att Carlos Gomes var ett sant musikaliskt geni! Att hans namn försvunnit beror till största delen på att han i huvudsak skrev stora operor och oratorier, det största flertalet på portugisiska. Uvertyren till Il Guarany kan sägas vara av potpurrimodell. Flera av de melodier som används återkommer längre fram i operan. Den högtidliga inledningen skildrar indianstammens åkallan av solen. Därpå hör man en scen mellan hjälten och hjältinnan. Den breda, uttrycksfulla melodi som sedan följer utgör bakgrunden till spanjorernas ränksmideri. Vi får även höra en kärleksduett innan uvertyren avrundas med en förkortad version av den inledande solhymnen. Gomes har fyllt sin opera med brasiliansk folkmusik, men också med för tiden typisk italiensk operamusik. Operan har i stort sett fallit i glömska, men spelades in på CD 1959 (ny upplaga 2015) och 1996 satte självaste Werner Herzog upp den på nytt i Bonn med bland andra Placido Domingo. STIG JACOBSSON

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!