Stäng
Meny
Finske Santtu-Matias Rouvali inledde sin period som chefdirigent för Göteborgs Symfoniker säsongen 2017-2018. Han är tveklöst en av de mest begåvade dirigenterna i sin generation och efterfrågad av världens ledande orkestrar.

Det första mötet med Göteborgs Symfoniker 2012 slog gnistor och efter varje nytt besök ökade den ömsesidiga respekten och kärleken – och glädjeruset spred sig som en löpeld i publiken. Samarbetet mellan Santtu-Matias Rouvali och Göteborgs Symfoniker har givit internationellt eko efter turnéer i nordiska huvudstäder med pianisten Hélène Grimaud samt i Tyskland med pianisten Alice Sara Ott och slagverkaren Martin Grubinger.

De senaste årens många streamningar på GSOplay har också uppmärksammats av en stor publik på hemmaplan och världen över. Projektet med Sibelius sju symfonier, både live i Göteborg och som skivutgåvor (Alpha), har hyllats av kritikerna: ”Sibelius fjärde symfoni klingade likt en nedstigning i jordens inre. Som om den var gjord av glödande lava. Att orkestern efter detta gav Rouvali en hyllande ”touche” (fanfar) var högst motiverat!” (Martin Nyström, Dagens Nyheter)

När Santtu-Matias Rouvali inte arbetar med Göteborgs Symfoniker eller Tammerfors filharmoniker respektive Philahrmonia Orchestra – där han också är chefdirigent – gästdirigerar han ledande orkestrar som Los Angeles Philharmonic, Berlins filharmoniker, New York Philharmonic och Concertgebouworkestern.

Santtu-Matias Rouvalis växte upp i en musikalisk familj, båda föräldrarna spelade i Lahtis symfoniorkester, och i hemmet ljöd musiken dag och natt.

– Mina föräldrar var också musiklärare och hade elever hemma. Och jag följde med mina bröder på repetitionerna, då behövde de ingen barnvakt, så vi var där hela dagen. Satt och lyssnade och tittade. Som ung pojke fängslades jag av slagverkarna och dirigenten – det var de två mest intressanta i orkestern.

Han utbildades till slagverkare och fortsatte sedan med dirigeringsstudier för Jorma Panula och Leif Segerstam vid Sibeliusakademin. Där lade han också grunden till sin instuderingsmetod som följt honom under dirigentkarriären.

– Först lär man känna verket – kollar instrumenteringen, hur många satser det är, sedan gör jag en harmonianalys och spelar delar på pianot. Sedan gör jag större taktindelningar, sätter samman hela fraser. Jag tänker också på balansen – kanske jag ringar in att ”detta måste höras, och detta”. Sedan ser jag ställen som eventuellt kan spelas fel, om det är en felaktig transponering eller inte – ”det där går fint”. Så var det klart. Därefter kan jag fundera på tempoval och vilka delar man slår ett i takten eller tre. Sedan repeterar man och ser till att orkestern spelar rätt.

Fritiden ägnar han gärna åt jakt och fiske. Då samlar han energi för nya kreativa konserter som chefdirigent för Göteborgs Symfoniker.

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!