Konst i Konserthuset Melodier vid torget

I Götaplatsfoajén hänger Sveriges största väv från 1936 med mönster av Sven X-et Erixson (1899-1970), vävd av Barbro Nilsson (1899-1983) och sex väverskor. Mannen med blicken riktad mot dansösen sägs vara konstnären själv och den ljushårige pojken strax bakom, hans son.

När Konserthuset var färdigbyggt utlystes i juli 1935 en tävling om utsmyckningen av Götaplatsfoajéns kortväggar, ”al fresco” eller i textil. Sven X:et Erixson (1899-1970) var en av vinnarna med sitt bidrag Melodier vid torget, en väv, som har motiv hämtade från Spanien och Nordafrika. En eldig spanjorska dansar, en afrikan spelar harpa, två män knäpper på sina stränginstrument och runt omkring ses åskådare och människor i rörelse i ett koncentrerat och djärvt perspektiv. Mannen som spelar ett banjoliknande instrument lär vara Sven Erixson själv, och den ljushårige pojken hans son.

Förlagan till Melodier vid torget, en kartong, hänger framför ingången till Stenhammarsalen. Här kan man se hur konstverket utvecklats och berikats från skiss till färdig gobeläng. X:et var känd för sina färgsprakande konstverk och han prövade många olika formspråk under sitt verksamma liv: måleri, grafik, glas, fresk, textil med mera.

Att utföra denna väv var en utmaning. På grund av storleken, 6 x 9 m, fick man tillverka en särskild vävstol. Flera olika vävtekniker fick också tas i anspråk för att göra färgerna och detaljarbetet rättvisa. Arbetet leddes av textilkonstnärinnan Barbro Nilsson som med sex medhjälperskor utförde vävarbetet 1937-1939 i nära kontakt med Sven Erixson. Förutom X:et samarbetade Barbro Nilsson med konstnärer som Endre Nemes och Olle Nyman. Hon var också huvudlärare i textil vid Konstfackskolan 1947-1957 och konstnärlig ledare för Märta Måås-Fjetterströms vävverkstad 1942-1970.

Lars-Erik Åström har i boken Sven Erixsons konst (1967) beskrivit arbetet: ”Det är inte en översättning i textil av en mycket komplicerad målning, det är en vägg av liv, färg och textilt material där allt är lika naturligt friskt och levande.” Under våren 2015 rengjordes och restaurerades väven vilket gav färgerna ny lyster och nytt liv.

Sven X-et Erixson (1899-1970)

Målare och skulptör. X-ets bilder har sina rötter i en naivistisk och berättande tradition. I sina färgstarka skildringar av staden och arbetet gjorde han sig känd under 1930-talet. Många av hans litografier kom att få stor spridning genom Konstfrämjandets utgivning under 1940-talet och framåt.

Utbildning: Tekniska skolan i Stockholm, Konsthögskolan i Stockholm. Professor vid Konsthögskolan 1943-1953. Offentliga arbeten: Heliga Korsets kapell, Skogskyrkogården Stockholm, Uppsala stadsteater, Huddinge kommunalhus, m.fl. Representerad: Nationalmuseum, Moderna Museet, Waldemarsudde, Göteborgs konstmuseum, Statens Museum för Konst i Köpenhamn, Nasjonalgalleriet Oslo, med flera.

ca 6,40 x 9,20 m 

Läs mer i konsertmagasinet