Stäng
Meny
lör
16
maj
Kl 18.00

Inställt: Let Me Tell You

Point Music Festival 2020 är inställd på grund av corona-pandemin. Köpta biljetter kommer att betalas tillbaka.

Inställt: Let Me Tell You

Point Music Festival 2020 är inställd på grund av corona-pandemin. Köpta biljetter kommer att betalas tillbaka.

Point Music Festival 2020 är tyvärr inställd på grund av corona-pandemin. Köpta biljetter kommer att betalas tillbaka. Den omfattande hanteringen kan ta tid, men alla biljettköpare kommer att kontaktas via mail. Tack på förhand för förståelse och tålamod. Vid frågor, kontakta vårt biljettkontor: biljett@gso.se, 031-7265300.

En hamn där allt går på högvarv. Fartyg, fordon, maskiner och så människor som sliter med outsinlig energi för att hålla flödet i gång. Hur låter en sådan kropp i rörelse? Amerikanska tonsättaren Julia Wolfe har fångat den intensiva stämningen i sitt högoktaniga orkesterverk Fuel där stråkarna driver musiken framåt i ett nästan andlöst tempo. Fuel framförs som multimediaföreställning med film av New York-baserad Bill Morrisson.

Kvällens andra verk, Let Me Tell You, öppnar dörren till en helt annan tid och tonvärld. Glittrande, romantisk och stundtals mikrotonal. Hans Abrahmsens komposition, baserad på Paul Griffiths roman, tar Ofelias klassiska ord ur Shakespeares Hamlet till nya höjder. En utmaning för vilken sångsolist som helst. I kväll är det Liv Redpath som spänner bågen tillsammans med Göteborgs Symfoniker.

Kvällens tredje verk sker här och nu, på två plan: två människor träffas under en konsert. Ljuv musik uppstår, men består den? Sounds Like You är en berättelse som öppnar hjärtat på vid gavel. Om vår oändliga längtan efter kärlek. Om de risker vi är beredda att ta för att få den. Och inte minst vår fåfänga strävan att återskapa de där sällsynta ögonblicken i livet då allt tycks möjligt. Bent Sørensen står för tonsättningen och Peter Asmussen för texten i en gränsöverskridande teaterkonsert för kör, orkester, skådespelare och publik.

Den kvinnliga rollen i detta musikaliska kärleksdrama spelas av Hedda Stiernstedt, mest känd från tv-serien Vår tid är nu som gav henne Kristallen-priset som årets kvinnliga skådespelare 2018. Manlig skådespelare meddelas senare.

Point Music Festival genomförs med stöd av Stenastiftelsen.

Program


Wolfe Fuel
21 min


Abrahamsen let me tell you
30 min

Hans Abrahamsen (f1952) let me tell you Del 1 1. Let me tell you how it was 2. O but memory is not one but many 3. There was a time, I remember Del 2 4. Let me tell you how it is 5. Now I do not mind Del 3 6. I know you are there 7. I will go out now Sångcykeln let me tell you, efter Paul Griffiths roman, tillkom på initiativ av Barbara Hannigan. I detta verk berättar Ofelia sin egen historia i ett utförande där Paul Griffith enbart använt de 481 ord som Shakespeare gav hennes roll i Hamlet. Griffith använder en begränsande skrivteknik i stil med den som kännetecknade avant garde-gruppen Oulipo på 1960-talet (till exempel Georges Perecs roman Försvinna, där bokstaven "e" ej förekommer). Det är en text i skört och känsligt stämningsläge och urvalet till sångcykeln har gjorts av alla tre inblandade konstnärer. Detta är den andra beställningen Hans Abrahamsen har fått från Berlins filharmoniker med stöd av Danska kulturfonden. Det följer på Nacht und Trompeten från 1971 vilket lanserades av Hans Werner Henze som vid den tiden var Composer in Residence hos Berlins filharmoniker. Det nya verket let me tell you uruppfördes av Berlins filharmoniker den 20 december förra året och spelas under säsongen 2013/2014 av Göteborgs Symfoniker, Rotterdams filharmoniska orkester och City of Birmingham Symphony Orchestra. Edition Wilhelm Hansen AS Hans Abrahamsen fick bland annat sin utbildning av Per Nörgård, Pelle Gudmundsen-Holmgreen och György Ligeti. Han började komponera tidigt - hans första verk publicerades när han var 16 år - och han hade vid 30 års ålder en ansenlig produktion bakom sig: flera orkesterverk, två stråkkvartetter och ett flertal instrumentalstycken. 1984 kom en samling med sju pianoetyder (som senare blev tio), men därefter saktade hans produktion ned, för att till slut avstanna helt. År 2000 fullbordade han sitt första mer omfattande verk på 15 år, pianokonserten, ett både intimt och strikt hopfogat verk, lika nära Schumann som Stravinsky och stundtals med en intensiv skärpa. Vad som såg ut att bli ett genombrott blev i stället en återvändsgränd, och Abrahamsen återvände igen till sina pianoetyder och bearbetade de fyra första till For Pieces for Orchestra som uruppfördes vid BBC Proms 2005. I början av 2000-talet skapade han en räcka större verk, framförallt orkesterverket Schnee (2008), ett av de mest beundransvärda verk som hittills skrivits i det nya seklet, men också den tredje stråkkvartetten(2008), Wald för 15 musiker (2009) och dubbelkonserten (2011). Paul Griffiths


Paus
15 min


Beethoven Den auktoritäre demokraten - föreläsning på svenska
45 min


Paus
30 min


Sørensen Sounds Like You
44 min


Medverkande


Göteborgs Symfoniker

"En av världens mest formidabla orkestrar" skrev The Guardian om Göteborgs Symfoniker som har turnerat i USA, Europa, Japan och Fjärran östern samt gästspelat i de viktigaste konserthusen och på de stora festivalerna runt om i världen. Från och med hösten 2017 är Santtu-Matias Rouvali orkesterns chefdirigent. Han ledde nyligen orkestern på en framgångsrik turné till fyra nordiska länder. 2019 får han sällskap av två förste gästdirigenter: Barbara Hannigan och Christoph Eschenbach. 2015 gjorde Göteborgs Symfoniker framgångsrika turnéer till Kina och Tyskland med förste gästdirigenten Kent Nagano och 2017 en Europa-turné med Marc Soustrot. Orkestern ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus, berömt för sin fina akustik, och erbjuder digitala livekonserter på gsoplay.se samt via appar. Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus som är berömt för sin fina akustik. Orkestern bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Wilhelm Stenhammar, landets store tonsättare under 1900-talets början, var orkesterns chefdirigent 1907-1922. Han gav tidigt orkestern en stark nordisk profil och bjöd in kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius till Göteborgs Symfoniker. Efter Stenhammar kom viktiga chefdirigenter som Tor Mann, Sergiu Comissiona, Sixten Ehrling och Charles Dutoit. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde Symfonikerna en rad internationella turnéer samt ett 100-tal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. Detta ledde till att Göteborgs Symfoniker 1997 utsågs till Sveriges Nationalorkester. Under fem år som orkesterns chefdirigent 2007-2012 framträdde Gustavo Dudamel med Göteborgs Symfoniker bland annat vid BBC Proms och i Musikverein i Wien. Långvariga samarbeten med skivbolagen Deutsche Grammophon och svenska BIS har resulterat i fler än hundra skivor. Under senare tid har Göteborgs Symfoniker gjort ett flertal inspelningar för Chandos, bland annat en cykel med Kurt Atterbergs samlade symfonier med Neeme Järvi som dirigent. Flera av Richard Strauss stora orkesterverk har spelats in med Kent Nagano och givits ut på Farao Classics: Ein Heldenleben, Tod und Verklärung och En alpsymfoni.


Joana Carneiro Dirigent

Den hyllade portugisiska dirigenten Joana Carneiro är chefdirigent för Portugals symfoniorkester och hos Teatro Sao Carlo i Lissabon. 2009-2018 var hon chefdirigent för Berkeley Symphony i Kalifornien där hon efterträdde Kent Nagano som den tredje chefdirigenten i orkesterns 40-åriga historia. Hon är också gästdirigent hos Gulbenkian-orkestern i Lissabon. Bland aktuella och kommande engagemang kan nämnas framträdanden med BBC Symphony, Kungliga filharmonikerna (som hon dirigerade vid Nobelprisutdelningen 2017), Sveriges Radios symfoniorkester, National Arts Centre Orchestra i Ottawa och BBC Philharmonic. I höstas dirigerade hon Leonard Bernsteins musikal It's a Wonderful Town på Det Kongelige i Köpenhamn och nästa säsong dirigerar hon en produktion av Bizets Carmen på Kungliga operan. Joana Carneiro är eftersökt som dirigent i den samtida repertoaren och har under senare år bland annat dirigerat John Adams The Gospel According to the Other Mary på English National Opera, Saariahos La Passion de Simone på Ojaifestivalen i Kalifornien och van der Aas Book of Disquiet med London Sinfonietta. Bland orkestrar hon samarbetat med finns Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Franska Radions filharmoniker, Royal Philharmonic Orchestra, Prags filharmoniker, Spanska Nationalorkestern, Los Angeles Philharmonic, Detroit Symphony och São Paulos symfoniorkester. Joana Carneiro gjorde stor succé när hon debuterade med Göteborgs Symfoniker 2011 och i november 2012 skrev GP om "ett makalöst artisteri" efter hennes konserter. Hon dirigerade senast Göteborgs Symfoniker på Götaplatsen i augusti 2015. På programmet stod bland annat Beethovens femte symfoni samt operaarior och sånger med den sydafrikanska sopranen Pumeza Matshikiza.


Liv Redpath sopran


Åke Holmquist föreläsare


Katrine Wiedemann Regissör


Göteborgs Symfonikers Vokalensemble Ensemble

Göteborgs Symfonikers Vokalensemble består av tolv skickliga, hängivna och yrkesverksamma sångare som kommer att utgöra en aktiv kärna i Göteborgs Symfoniska Kör med ambitionen att utforska körsångens konstnärliga möjligheter. Förutom verksamheten med Göteborgs Symfoniska Kör som ger ett flertal konserter med Göteborgs Symfoniker varje säsong framträder ensemblen också på egen hand med varierade program som visar dess bredd och mångsidighet.


Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!