Stäng
Meny
sön
17
maj
Kl 15.00

Inställt: Only Sound in Sight

Point Music Festival 2020 är inställd på grund av corona-pandemin. Köpta biljetter kommer att betalas tillbaka.

Inställt: Only Sound in Sight

Point Music Festival 2020 är inställd på grund av corona-pandemin. Köpta biljetter kommer att betalas tillbaka.

Evenemanget är inte längre aktuellt

Point Music Festival 2020 är tyvärr inställd på grund av corona-pandemin. Köpta biljetter kommer att betalas tillbaka. Den omfattande hanteringen kan ta tid, men alla biljettköpare kommer att kontaktas via mail. Tack på förhand för förståelse och tålamod. Vid frågor, kontakta vårt biljettkontor: biljett@gso.se, 031-7265300.

Månskenssonaten i skymningen – en händelse som ser ut som en tanke. När den som spelar knappt syns blir upplevelsen en helt annan. Känn efter själv! Den första av konsertens tre Beethoven-sonater framförs i dämpad belysning medan den andra spelas i en mörklagd Stenhammarsal av den japanske pianisten Nobuyuki Tsujii, blind från födseln.

Först ut är Månskenssonaten, komponerad redan 1801 och med den berömda melankoliska melodin som får oss att lyfta från marken. Waldsteinsonaten är av helt annat slag, musikalisk dynamit från Beethovens mellanperiod och hisnande virtuos!

Så når vi slutet av ett helt liv i tre sonater med nr 31, komponerad under sjukdomsåret 1821 då Beethoven var sängliggande i både reumatisk feber och gulsot. Denna märkliga och transcendentala sonat framförs i dämpad belysning med Katrine Gislinge vid flygeln.

Pianosonaterna vävs samman av kammarmusik med musiker från mångfacetterade Esbjerg-ensemblen.

Point Music Festival genomförs med stöd av Stenastiftelsen.

Program


Beethoven Pianosonat nr 14 "Månskenssonaten"
15 min


Beethoven Pianosonat nr 21 "Waldsteinsonaten"
23 min


Beethoven Pianosonat nr 31
18 min

Sonaten nr 31 i Ass-dur op 110 är den näst sista Beethoven skrev. Den komponerades 1821 och trycktes året därpå. Den store, bistre tonsättaren var inne i sin sista skaparperiod, en period då han döv och avskuren från omvärlden gärna grävde ner sig i sitt eget musikaliska grubbleri och hörde en framtidsmusik som ingen annan kunde ana. Han lät sig inte längre påverkas av andra tonsättares framsteg och brydde sig inte om ifall han ställde krav som varken musiker eller publik kunde uppfylla. Många gånger reagerade konsertpubliken negativt på hans sena verk, men man skakade på huvudet och tänkte att Beethoven ju själv inte hörde hur tokigt det blev. Men man bör nog vända på resonemanget. Genom att helt koncentrera sig på sitt musikaliska material utan andras inflytande kunde han gå längre än någon annan gjort, och därmed utforska världar som ingen annan besökt. På sätt och vis blev han den förste modernisten – och det är det som gör att hans sena musik än idag känns ny, frisk och fräsch. Den trettioförsta sonaten är ett utmärkt exempel på den sene Beethovens kompositionsstil. Han skulle ännu ha haft många år på sig att utveckla pianosonaten som form, men han skrev alltså bara ytterligare en sonat. Kanske kände han på sig att han inte kunde komma längre än att bli en samtida med oss, 2000-talets lyssnare! Stig Jacobsson


Medverkande


Esbjerg Ensemble


Katrine Gislinge piano


Nobuyuki Tsujii piano


Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!