Göteborgs Konserthus BAGS reser till Italien

Evenemanget har ägt rum. Kammarkonsert: Barockakademin Göteborgs Symfoniker, Stefano Veggetti konstnärlig ledare, Terje Skomedal violin

Speltid ca: 1 t 30 min inkl paus Scen: Stenhammarsalen
190-260 kr Student 95-130 kr

Evenemanget har ägt rum

2016 bildade Symfonikerna en egen barockensemble som sedan dess ger konserter både i Konserthuset och på turnéer i regionen. Man har lyckats knyta en internationellt respekterad barockprofil till ensemblen som konstnärlig ledare – den italienske cellisten Stefano Vegetti.

Tillsammans med musikerna i Barockakademin Göteborgs Symfoniker utforskar han musiken ur ett tidstroget perspektiv – så som det kan ha låtit när musiken skrevs.

Välkände Vivaldi och mindre kände neapolitanaren Durante representeras av varsin konsert, och den hetlevrade virtuosen Veracini av en uvertyr.

Till detta en violinkonsert av Maddalena Sirmen, fenomen på fiol och lärd i komposition. Under några decennier for hon över vida över världen men tycks inte ha besökt Sverige. Däremot spelade konsertmästare Ferling en violinkonsert av ”Madame Syrmen” i Riddarhuset i Stockholm den 23 oktober 1774 – kanske den vi nu ska få höra i Göteborg?

Program

FRANCESCO MARIA VERACINI (1690-1768) UVERTYR NR 6 B-DUR Largo - Allegro · Gavotte · Menuett · Sarabande · Aire: Allegro Föddes i Florens och dog där 78 år (! )senare, Han satt verkligen inte stilla. Han for över Europa med sina båda Stainer-fioler: "Petrus och Paulus." (Skämt - eller magi - för 300 år sedan?) Hur som helst förlorade han båda i samband med ett skeppsbrott. Farande musiker levde farligt. Det skvallrades en hel del om honom. Hur var det nu med det där hoppet från andra våningen 13 augusti 1722? Capo pazzo! (knäppskalle) sa man. För mycket musik, för mycket alkemi. (Droger?) Sa han verkligen Det finns bara en gud och en Veracini? Han spelade mycket i London. Dit skulle ju alla. Där fanns så småningom doktor Burney som retade upp sig på honom när han understod sig att blanda in en skotsk visa i sin fjärde opera, som byggde på Shakespeares As You Like It. Veracini gjorde den åt operaföretaget som konkurrerade med Händels. (Båda gick i putten strax därpå och Händel övergick till oratorier.) En mycket kortare rad gammaltestamentliga oratorier finns det även efter Veracini. Ett antal sonater och annan kammarmusik. INGEMAR VON HEIJNE

ANTONIO VIVALDI (1678-1741) KONSERT FÖR VIOLIN, TVÅ CELLI OCH GENERALBAS C-DUR RV 561 Allegro · Largo · Allegro KONSERT FÖR STRÅKAR G-MOLL RV 153 Allegro · Andante · Allegro assai Buongiorno! Känner någon av er till en Sebastian Bach i Leipzig? Född 1685? Skulle det vara ett namn? Hur får du fram det där strupkraxet på slutet? Bach kände till en del Vivaldi-stycken - det framgår av hans arrangemang. Är det omvända otänkbart? Nej. Men inte så troligt. "Röde prästen", reste bara i katolska länder med sin fiol, sina operor och sin primadonna. Bach hade bara ett fåtal tryckta kompositioner. INGEMAR VON HEIJNE

Paus 25 min

Vivaldi Konsert g-moll för stråkar RV 153 6 min

MADDALENA SIRMEN (LOMBARDINI) (1746-1818) VIOLINKONSERT NR 3 A-DUR OP 3:3 Allegro · Adagio · Rondo: Allegretto När hon var sju år gammal togs Sirmen in på Ospedale dei Mendicanti, en av Venedigs skolor för (mer eller mindre) övergivna flickor som fick fram många musikanter genom alla år. Maddalena blev ett fenomen på fiolen. Hon fick rentav studera för Tartini, en av Veracinis konkurrenter. Hon gifte sig med en äldre kollega i Venedig, Ludovici Sirmen. De turnerade tillsammans i Paris. Där hade recensenterna svårt att hålla reda på vem som spelat vad. Paret hade en dotter ihop men Ludovici tog med henne hem till Ravenna. Maddalena tycks ha levt med något slags präst, en cavaliere servante. I London blev hon "the celebrated Mrs Lombardi Sirmen". Hon for vida omkring under några decennier - även till Ryssland. Hon uppträdde också som sångerska och spelade klaver. Hon skymtade till i stockholmspressen när konsertmästare Ferling spelade en violinkonsert av henne i Riddarhuset 1774. Hon gjorde mycket pengar och kunde sköta dem - det ser man i hennes testamente - om det nu inte var prästen… Tryckta kompositioner i livstiden: sex stråkkvartetter, sex violinkonserter, lika många violinduetter och trior och en fiolsonat. INGEMAR VON HEIJNE

FRANCESCO DURANTE (1684-1755) KONSERT NR 2 FÖR STRÅKAR G-MOLL Affettuoso - Presto · Largo affettuoso · Allegro Tonsättaren Francesco Durante blev 71 år. Jag tror inte att han var någon farande speleman. Han satte toner på papper och såg till att ha folk omkring sig som använde dem. Stora mängder musik för gudstjänsten blev det, plus några oratorier, till exempel ett från 1705 om Sankt Antonio från Padova, en franciskanermunk med många underverk att besjunga. Durante hamnade så småningom i Neapel, en mycket levande musikstad på den tiden. Där fanns ett halvdussin konservatorier med många elever. Han fick hand om skolan som var tillägnad Onofrio, ett mycket folkkärt helgon. Hur undervisningen gick till där berättar Doktor Burney, han som reste runt i Europa för att samla material till sin formidabla A General History of Music. "Vi besökte alla dessa rum där pojkarna övar, sover och äter. I första våningens trapp stod en trumpetare, som skrek med instrumentet så att han höll på att spricka. I den andra var en valthornist som bölade på samma vis. I allmänna övningsummet avhölls "a dutch Concert" med en 7-8 cembali, minst lika många stråkinstrument och många röster. Alla övade de på olika saker i var sin tonart. I samma rum satt andra pojkar och skrev noter." Att blanda ihop allt på detta vis var kanske bekvämt för skolan och det lärde möjligen pojkarna att säkert hålla sin egen stämma, oberoende av allt som pågick samtidigt. Det tvingade dem att spela starkt för att höra sig själva… men därav kommer sig också den slarviga råhet som är så påtaglig när de framför något offentligt. Tonåringen Mozart upplevde något liknande när han senare kom till Neapel med pappan. Jag misstänker att det ofta gick till på det här sättet förr i världen, inte bara i musiksammanhang… Hur lät det i svenska skolor långt senare när folkskolestadgan var ny och alla rabblade sina utantillläxor? Francesco tog det nog lugnt i sitt konservatorium. En av hans elever hette förresten Pergolesi. INGEMAR VON HEIJNE

Medverkande

Barockakademin Göteborgs Symfoniker

Violinisten Terje Skomedal är stämledare för andraviolinerna i Göteborgs Symfoniker. Han studerade vid Barratt-Due Musikinstitutt i Oslo och för Giuliano Carmignola i Luzern där han tog solistdiplom. Terje Skomedal har arbetat som konsertmästare i Norrlandsoperans orkester i Umeå och i norska orkestrar. Han har bred erfarenhet som kammarmusiker och har turnerat internationellt med kammarorkestrarna Oslo Camerata och Spira Mirabilis samt framträtt som solist med flera norska och utländska orkestrar.

Den italienske cellisten Stefano Veggetti är konstnärlig ledare för Barockakademin Göteborgs Symfoniker (BAGS). Han är känd för sitt virtuosa spel, sin stilkänsla och stora sceniska närvaro. Efter utbildningen vid konservatoriet i L'Aquila under David Cole och i Philadelphia för Orlando Cole väcktes intresset för tidstroget spel vilket ledde till mästarkurser med Anner Bijlsma. Han har sedan dess spelat som solist och i kammarensembler. Han har bland annat spelat med Anner Bijlsma, L'Archibudelli, Stanley Ritchie, Alfredo Bernardini, Ottavio Dantone, L'Astrée, Erich Höbarth, Rachel Podger, Jos van Immerseel, Anima Eterna Brugge i Europa, Mexiko och USA. Stefano Veggetti har gjort ett flertal radioinspelningar och skivinspelningar för Nuova Era, Opus 111 och Accent. År 2000 grundade han sin egen grupp Ensemble Cordia och sedan 2014 samarbetar han med Anima Eterna. Han är också konstnärlig ledare för Academy of Ancient Music i Bruneck. Stefano Veggetti spelar på en cello av Nicola Gagliano (1737) "ex Oblach".

Andreas Helm barockoboe

Philipp Wagner barockoboe

Makiko Kurabayashi barockfagott

Takashi Watanabe cembalo

Frågor? Hör av dig till biljettkontoret
Läs mer i konsertmagasinet

Nr 4 2017-2018 Barockakademin Göteborgs Symfoniker

BAGS levererar italienskt med experten Stefano Veggetti

Percussionist vid pukor med stockar i handen, omgiven av röd sammet.

Upplev konsertmagin

Varje ton som sprids har kraft att sätta i gång en rörelse, med kraft att bära genom generationer. Upptäck säsongens konserter och låt oss skapa hållbara avtryck tillsammans.

Upptäck säsongens konserter