Göteborgs Konserthus Edward Elgar: Gerontius dröm

Evenemanget har ägt rum. Storslagen musik av ett diktepos som berör!

Speltid ca: 2 t 10 min inkl paus Scen: Stora salen Arrangör: Föreningen Göteborgs Konsertkör
340 kr

Evenemanget har ägt rum

En dikt om själens vandring efter döden blev ett av Englands mest älskade musikverk.

En engelsk kardinal – John Henry Newman – gav poetiska formuleringar åt hur han som troende katolik tänkte sig vad som sker efter döden. Detta i ett långt diktverk som utkom 1867.
20 år senare tonsatte Edward Elgar kardinalens diktepos, djupt tagen av dess innehåll. Något som direkt märks i Elgars musik som rakt igenom är storslagen – det är förresten obegripligt att detta inte framförs oftare på våra konsertscener!
Diktens första del handlar om hur Gerontius ligger på sin dödsbädd med ångest inför vad som väntar. Vännerna (kören), som är samlade, faller in i och övertar hans bön. De ber till Maria, alla apostlar, änglar, martyrer och andra goda krafter om nåd för hans själ. Att han ska slippa sin ångest och befrias från helvetets kval. Med sin böner bär de honom över gränsen till döden.
I andra delen har Gerontius dött och blivit Själen. En Skyddsängel säger sig vara utsänd av Fadern för att rädda honom. Ångesten släpper, men han måste först gå mot Domen. Utanför Domens boning väntar demoner och onda andar som ska ta med dem som döms till helvetet.
De möter Dödsångestens ängel och Själen blir då lovad att få se Gud, men att det kommer ge glädje men också smärtan i Jesu lidande. Övertygad om att han snart ska få komma till Herren överlämnar Själen sig till Skärselden. Där tar Skyddsängeln farväl och Själen sänks varsamt ner i renande vatten…
Elgars musikaliska tolkning av detta är fantastisk; kärleksfulla melodier byts till bombastiska utbrott, fullständig stillhet till våldsamma utrop och skrik. Verkligen gripande.
I England tillhör Elgars verk idag favoriterna och i Tyskland insåg man redan i början av 1900-talet dess musikaliska kvalitet vid direkt jämförelse med den tidens stora kompositörers verk. “Pomp and Circumstance” i alla ära, men det är i “Gerontius dröm” Sir Edward Elgar bevisar sin storhet.
Vid denna konsert får vår publik ett enastående tillfälle att upptäcka detsamma. Och därtill med en verkligt skicklig uttolkare av huvudrollen Gerontius/Själen – den engelske tenoren Adrian Thompson, som vi lockat hit enbart för denna enda konsert.
Välkommen!

Solister:

Adrian Thompson (tenor) är en av Englands ledande karaktärstenorer, väletablerad såväl vid Covent Garden och Engelska National Operan som La Scala, Operan i Geneve m fl världsscener. I sin karriär har han utvecklat ett särskilt förhållande till musik av Britten och Elgar och huvudrollen i Gerontius dröm tillhör en av hans favoriter – vilket Göteborgspubliken här får ett unikt tillfälle att uppleva!

Maria Streijffert (alt/mezzosopran), en Malmöbaserad alt som är flitigt anlitad solist vid operascener i Europa och USA. Hon är även verksam som konsert- och oratoriesångerska och har gästat GöteborgsOperan vid flera tillfällen. Senast konsertant i Kronbruden där hon sjöng Modern till Kersti. Denna höst medverkar Maria i nyskrivna familjeoperan Snödrottningen på Malmö Opera. I Gerontius dröm sjunger hon “Ängeln”.

Andreas Landin (bas/baryton) är utbildad vid Operahögskolan i Köpenhamn och har redan medverkat i ett 20-tal nyskrivna operor men även haft klassiska roller såsom “Papageno” i Trollflöjten, “Marcello” i La Bohème och “Den enögde” i Kvinnan utan skugga. Andreas gjorde titelrollen i Macbeth konsertant med Göteborgs Konsertkör på Konserthuset i Göteborg. I Gerontius dröm sjunger han “Prästen” och “Dödsångestens ängel”.

Dirigent:

Simon Phipps

 

Symfoniorkester

Göteborgs Konsertkör

Frågor? Hör av dig till biljettkontoret