Nu är det dags: efter tre uttagningar har fyra unga musiker i åldern 14-18 år röstats fram till ännu en gastkramande final i Polstjärnepriset, som också är en konsert.
Innan paus spelar de fyra finalisterna var sitt stycke tillsammans med Göteborgs Symfoniker. Efter paus spelar merparten av de unga musikerna som varit med i tävlingen tillsammans med Symfonikerna. Och så koras så klart årets vinnare av det prestigefyllda priset, som också ger vinnaren 50 000 kr, en kurs på Musikakademi Vänersborg, samt chansen att representera Sverige i den stora europeiska tävlingen Eurovision Young Musicians.
Bered dig på en nervkittlande eftermiddag.
Det är fri entré.
Polstjärnepriset är lika med kurs och tävling i musik. Under höstlovet samlas omkring 50 kursdeltagare och 22 tävlande i Vänersborg för att spela ihop sig i ensembler och orkestrar samt att finslipa sin teknik med coacher från Göteborgs Symfoniker, Sveriges Radios symfoniorkester och Kungliga filharmonikerna. En rad andra artister och pedagoger med stor internationell erfarenhet är också med för att ge maximal peppning till deltagarna. De unga musikerna kommer från hela landet och är i åldern 14-18 år.
Efter samlingen på höstlovet återkommer de i början av januari till Vänersborg, där det arrangeras dels mästarklasser och dels uttagningar till tävlingen Polstjärnepriset. Först väljs åtta kandidater ut och i en andra omgång får fyra finalister tävla mot varandra i en slutlig finalomgång. Och det är just denna finalomgång som går av stapeln i Göteborgs Konserthus.
Så här såg det ut då förra årets vinnare – Alva Holm – spelade tillsammans med Göteborgs Symfoniker:
Polstjärnepriset arrangeras av Vänersborgs kommun i samarbete med Göteborgs Symfoniker och flera lokala, regionala och nationella samarbetspartners.
Program
Bach Fuga ur soloviolinsonat g-moll 6 min
Weber Concertino för klarinett och orkester 10 min
Mozart ur Oboekonsert, C-dur, K. 285d [314] 14 min
Pierné ur Konsertstycke op.39 12 min
Sibelius ur Violinkonsert 12 min
VIOLINKONSERT D-MOLL OP 47
Allegro moderato
Adagio di molto
Allegro, ma non tanto
Sibelius Violinkonsert från 1904 blev en av 1900-talets mest spelade. Tonsättaren ledde själv uruppförandet i Helsingfors 8 februari 1904 med Viktor Novácek som solist. En slutlig version uruppfördes i Helsingfors 12 mars 1906 av Robert Kajanus med lettländaren Herman Grewesmühl som solist och därpå av Richard Strauss med Berlin-filharmonikerna 19 oktober 1906, nu med tjecken Karel Halir som solist. Stycket blev världskänt främst via 1930-talsinspelningen med Jascha Heifetz.
Men början var kärv. I dagboken skrev Sibelius i februari 1914: "Violinkonserten utskälld i samtliga blad. Sic itur ad astra." Vergilius-citatet ("Så går man mot stjärnorna") var ironiskt. Särskilt rysk kritik var skarp: "Musiken är av andra, rentav tredje klass." Solisten "förmådde inte göra något av tomhet". Kritikerna kände inte längre igen den unge Sibelius. Konserten inledde vad som kallats hans andra period, med en metafor lånad av Proust: "En ny stil trädde fram ur tystnaden och natten, omgiven av en kärv stillhet, på ytor plana och oändliga som havet." Själv sade Sibelius: "Mitt inre: mera polyfoni och koncentration." Detta skedde parallellt med en ny finsk arkitektsträvan, särskilt hos Sibelius vän Eliel Saarinen, bort från jugendstilens näckrosornament, mot en impressionistiskt färgad "free-flowing space" i Frank Lloyd Wrigths tappning. I Sibelius musik svängde allt runt "den förbannade (d.v.s. härliga) violinkonserten", som han skrev ivrigt påhejad av konsertmästaren i Helsingfors Willy Burmester. I premiären ersattes dock denne av violinläraren vid Helsingfors Musikinstitut Viktor Novácek.
Sibelius började planera konserten redan 1899. På hösten 1903 meddelade han att konserten skulle tillägnas Burmester. Han arbetade dag och natt och spelade upp de aldrig sinande motiven på sin violin, medan svårigheterna för solisten hopades. Han hade ju själv drömt om virtuoskarriär. Den i Berlin verksamme Burmester måste dock avstå från premiären som Sibelius av finansiella skäl flyttat från Berlin till Helsingfors, och ersättaren Novácek var inte uppgiften vuxen. Kritiken fann att konserten strandade på en konventionell virtuositets blindskär - men med plus för långsamma satsen. Sibelius insåg att stycket måste omarbetas, komprimeras och lättas upp. Efter nya uruppförandet befanns konserten ha symfoniska mått. Den djupt kränkte, åter förbigångne, Burmester framförde dock aldrig konserten. Däremot fick den ursprungliga versionen en senkommen äreräddning i Lahtis-versionen med Leonidas Kavakos, framförd och inspelad 1991.
Konserten igenom står solisten i centrum, alltifrån upptaktens tema av dorisk prägel i ett organiskt växande. Till och med första satsens solokadens, fylld av dubbelgrepp, skalor och drillar, ingår i en arkitektonisk helhet. Andra satsens hjärtevarma skönhet har ändrats minst från originalet. I finalen turas orkester och solist om att utveckla motiven till de sista takternas seger över mörkret.
Från tonsättarens 100-årsjubileum 1965 ordnar Sibelius-samfundet vart femte år en internationell violintävling i tonsättarens namn, med konserten som obligatoriskt inslag.
Rolf Haglund
Paus25 min
Verdi Uvertyr till Ödets makt 8 min
Dukas Fanfar ur La Péri 2 min
Medverkande
Göteborgs Symfoniker
Göteborgs Symfoniker har kallats "En av världens mest formidabla orkestrar" av The Guardian och har turnerat i USA, Europa, Japan och Fjärran östern samt gästspelat i de viktigaste konserthusen och på de stora festivalerna runt om i världen. Sedan 2013 är den respekterade och efterfrågade amerikanen Kent Nagano förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Han ledde Symfonikerna på framgångsrika turnéer till Kina och Tyskland 2015. Göteborgs Symfoniker driver också en omfattande verksamhet för barn, inklusive det årliga musiklägret Side by Side by El Sistema, samt erbjuder digitala livekonserter på gsoplay.se. Dessa konserter kan också ses på mobiler och surfplattor via egna appar. Hösten 2017 inträder finske Santtu-Matias Rouvali som orkesterns chefdirigent.
Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus som är berömt för sin fina akustik. Orkestern bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Wilhelm Stenhammar, landets store tonsättare under 1900-talets början, var orkesterns chefdirigent 1907-1922. Han gav tidigt orkestern en stark nordisk profil och bjöd in kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius till Göteborgs Symfoniker. Efter Stenhammar kom viktiga chefdirigenter som Tor Mann, Sergiu Comissiona, Sixten Ehrling och Charles Dutoit. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde Symfonikerna en rad internationella turnéer samt ett 100-tal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. Detta ledde till att Göteborgs Symfoniker 1997 utsågs till Sveriges Nationalorkester. Under fem år som orkesterns chefdirigent 2007-2012 framträdde Gustavo Dudamel med Göteborgs Symfoniker bland annat vid BBC Proms och i Musikverein i Wien.
Långvariga samarbeten med skivbolagen Deutsche Grammophon och svenska BIS har resulterat i fler än hundra skivor. Under senare tid har Göteborgs Symfoniker gjort ett flertal inspelningar för Chandos, senast en cykel med Kurt Atterbergs samlade symfonier med Neeme Järvi som dirigent.
Rumon Gamba dirigent
Andreas P Hansson dirigent
Redan som 19-åring dirigerade Andreas P Hansson Göteborgs Symfoniker och Göteborg Wind Orchestra. Han studerade för Ulrich Kaatz i Vänersborg 2012-2015. Efter framträdandet vid Polstjärneprisets final 2015 bjöd Neeme Järvi in honom till Järvi-akademins mästarklasser i Estland som vanligtvis riktar sig till betydligt äldre studenter. Andreas P Hansson har också deltagit i Royal Northern College of Music's mästarklass i Manchester och studerar nu vid Norges Musikhögskola. Hösten 2016 blev han uttagen till det norska lanseringsprogrammet Opptakt för landets främsta dirigentbegåvningar. Under de kommande två åren kommer Andreas P Hansson att dirigera närapå alla professionella orkestrar i Norge.