Göteborgs Konserthus Säsongsöppning: Boulanger och Beethoven

Evenemanget har ägt rum. Triumferande öppning av Göteborgs Symfonikers konsertsäsong i Göteborgs Konserthus, med Santtu-Matias Rouvali dirigent och Leif Ove Andsnes piano!

Speltid ca: 2 t inkl paus Scen: Stora salen
380-540 kr Student 190-270 kr Unga tom 29 år 190-270 kr

Evenemanget har ägt rum

Santtu-Matias Rouvali öppnar säsongen med den triumferande femte klaverkonserten av Beethoven, kallad Kejsarkonserten. Norska stjärnpianisten Leif Ove Andsnes hanterar elegant pianotangenterna, lika graciöst som dockteatern dansar genom Stravinskys balett Petrusjka.

Klaverkonserten är Beethovens sista och den mest berömda med sina heroiska temata. Själv mäktade inte tonsättaren längre med att spela vid premiären, han hade blivit för lomhörd för att spela ihop med orkestern.

Kvällen inleds med ett orkestralt mästerverk av underbarnet Lili Boulanger. Hon blev bara 24 år gammal men hann slå en hel värld häpnad. Den vårmorgon i Paris hon klätt i toner avslutades strax före hennes död 1918.

Stravinskys balett Petrusjka utspelar sig på en rysk dockteater under karnevalstiden. I musiken hör vi både folkmelodier och vals från Wien, men omarbetade och med harmonier som biter ifrån sig.

Provlyssna

Lär känna de klassiska verken.

Introduktion till konserten

Landa i Stora salen en timme innan konserten börjar och lär dig mer om musiken du strax ska uppleva! Du får berättelserna bakom musiken, kunskap om kompositörerna och egna reflektioner om de klassiska verken. Introduktionen pågår i ca 30 minuter, det är kostnadsfritt och fri placering i salen.
Varmt välkommen!

Program

LILI BOULANGER (1893-1918) D'UN MATIN DE PRINTEMPS Lili Boulanger växte upp i en synnerligen musikalisk miljö. Hennes far Ernest (1815-1900) var sånglärare och kompositör, främst av lättsamma operor. Redan som 20-åring hade han erövrat det attraktiva Rompriset med kantaten Akilles. Vid Pariskonservatoriet hade han den 43 år yngre ryska prinsessan Raisa Myshetskaya som sångelev, och de gifte sig 1877. 1887 fick de dottern Nadia som tilldelades andra pris i Rompristävlingen 1908 - hon kom att bli 92 år gammal och undervisade en lång rad av 1900-talets främsta tonsättare från hela världen i komposition. 1893 blev den 77-årige Ernest far till ytterligare en dotter, Lili, som först studerade för sin syster och därefter för Gabriel Fauré, och som 1913 tilldelades det årets Rompris! Hon blev den första kvinna som Franska akademin ansåg vara värdig det stora priset. Dessvärre var hon sjuklig och svag, och var bara 24 år när hon rycktes bort i Crohns sjukdom. Lili Boulanger hann under sin alltför korta levnad komponera ett 40-tal verk. Redan som 14-åring hade hon bestämt sig för att bli tonsättare. Under sitt sista levnadsår komponerade Lili Boulanger "En vårmorgon", det sista hon skrev själv. Bönen Pie Jesu dikterade hon för sin syster tre veckor innan hon kraftlös gick ur tiden. D'un matin de printemps kan spelas för violin och piano eller flöjt och piano, och finns även i en orkesterversion. Med tanke på omständigheterna är det märkligt att lyssna på detta bekymmerslösa och positiva stycke, men hon hade just genomgått en operation som såg ut att bli lyckad… Som kuriosa kan nämnas att asteoriden 1181 har uppkallats efter Lili Boulanger, och en krater på Venus efter Nadia Boulanger. STIG JACOBSSON

Ludwig van Beethoven (1770-1827) Piano konsert nr 5 Ess-dur op 73 "Kejsarkonserten " Allegro Adagio un poco mosso Rondo: Allegro ma non troppo (sats två och tre spelas i en följd) Beethoven slutdaterade sin femte och sista pianokonsert 1809. Musiken skrevs under en tid av politisk oro. Fransmännen hade av och till anfallit Wien och i april-maj 1809 riktades bullrande kanonader främst mot stadsmuren i Wien. Beethoven bodde nära muren och sökte därför skydd i sin brors källare - inte av rädsla, men för att skydda resterna av sin hörsel med huvudet nedborrat i en kudde. Väl medveten om sin dåliga hörsel hade Beethoven efter 1808 års uruppförande av fjärde konserten och körfantasin starkt reducerat sina offentliga fram-trädanden som pianist och han avsåg inte att själv spela sin femte pianokonsert. Vid uruppförandet den 28 november 1811 i Leipzig hette solisten Friedrich Schneider och dirigenten Johann Philipp Christian Schulz. Mottagandet var synnerligen varmt och man skrev i pressen att "hela auditoriet kom i hänryckning". Solisten får inleda konserten med att dekorera tre uttrycksfulla orkesterackord innan själva huvudtemat presenteras. Resten av satsen rymmer mycket som får en improviserande karaktär, men som är exakt noterat. Det är alldeles uppenbart att Beethoven inte själv avsåg att spela konserten för han lämnar inte ens plats för improviserade kadenser. I slutet av första satsen anger han tydligt att solisten ska spela den i partituret angivna kadensen. Första satsen är med god marginal den längsta. Liksom i tredje pianokonserten är huvudtemat i den långsamma satsen en förklädd version av första satsens sidotema. Detta marschtema har nu förvandlats till en vacker hymn. Violinerna spelas sordinerade och basarna spelar pizzicato. Andra satsen går via ett par toner i hornen direkt över i finalen där det övermodigt virvlande temat presenteras av pianot innan det tas upp av orkestern. Satsen utvecklas till ett friskt musikantiskt rondo. Pukorna kommer att spela en betydande roll och kan alldeles ensamma spela de två toner som utgör den huvudsakliga baslinjen. I den avslutande codan får pukan till och med en solopassage tillsammans med pianot. Det är sådana här finesser som gör Beethovens musik ständigt fräsch! Stig Jacobsson

Paus 25 min

IGOR STRAVINSKY (1882-1971) Petrusjka (1947) Marknad vid fastlagstiden Hos Petrusjka Hos moren Moren och Petrusjkas död Petrusjka, som är ett exempel på Stravinskys känsla för rysk folklore, kommer egentligen från Stravinskys första år som tonsättare. Den unge juridikstudenten som tog privatlektioner i orkestrering hade fått balettimpressarion Djagilevs ögon på sig efter några orkesterstycken som framfördes hemma i Ryssland. Djagilev var på jakt efter något musikaliskt nytt och intressant. Pariskritikerna gillade den ryska balettens påhittiga dekor och koreografi men tyckte musiken var tråkig. Efter Stravinskys Våroffer var det inga kritiker som skrev så mera. Men detta låg flera år fram i tiden, först lockade Djagilev Stravinsky till Frankrike. Baletten Eldfågeln blev Stravinskys definitiva genombrott och kanske det verk som fick honom själv att verkligen tro på sitt yrkesval. Balett nummer två, Petrusjka, blev lika populär som Eldfågeln. Petrusjka handlar om tre dockor som framträder på ryska marknader och musiken är lika full av färger och infall som man kan tänka sig att en sådan marknad skulle kunna vara. Den fantastiske dansaren Nijinskij gjorde huvudrollen på Théâtre du Châtelet 13 juni 1911. Över 30 år senare, 1947, gjorde Stravinsky en ny version i USA med vissa bearbetningar, med största säkerhet för att han inte hade copyright till sin tidigare version och måste skriva om för att få inkomst när verket framfördes. Jag är nog inte ensam om att tycka att musiken till Petrusjka är bland det vackraste Stravinsky skrev. Gång på gång framkallar musiken leenden. Här finns karuseller, kärlek, positivhalare, romantik, slapstick. Blundar man kommer både dofter och bilder till. KATARINA A KARLSSON

Torsdag 31 augusti 2023: Evenemanget slutar ca kl 21.30

Medverkande

Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Orkesterns bas är Göteborgs Konserthus, funkispärlan vid Götaplatsen som samlat musikälskare sedan 1935. Wilhelm Stenhammar var orkesterns chefdirigent 1907-1922. Han gav Symfonikerna en stark nordisk profil och bjöd in kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius till orkestern. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde Symfonikerna en rad internationella turnéer samt ett hundratal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. 1997 utsågs Göteborgs Symfoniker till Sveriges Nationalorkester. Sedan säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Sedan säsongen 2019-2020 är Barbara Hannigan förste gästdirigent. Under åren 2019-2022 var även Christoph Eschenbach förste gästdirigent – tillsammans bildade de en stark treklöver bestående av tre helt olika konstnärer. Vi är också en stolt partner till sopranen Barbara Hannigans mentorsprogram Equilibrium med fokus på unga sångare i början av deras karriär. Sten Cranner är VD och konstnärlig chef, Gustavo Dudamel hedersdirigent och Neeme Järvi chefdirigent emeritus. Orkesterns huvudman är Västra Götalandsregionen. Göteborgs Symfoniker samarbetar regelbundet med dirigenter som Herbert Blomstedt, Joana Carneiro, Jukka-Pekka Saraste, Christian Zacharias och Anja Bihlmaier.

Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Han har också en framgångsrik internationell dirigentkarriär och har av The Guardian hyllats som ”den finska dirigenttraditionens senaste storartade begåvning man bara måste lyssna på”. Sedan 2021 är Santtu-Matias Rouvali också chefdirigent för Philharmonia Orchestra i London. Han har turnerat med Göteborgs Symfoniker och pianisten Hélène Grimaud i nordiska huvudstäder samt med pianisten Alice Sara Ott och slagverkaren Martin Grubinger i Tyskland. 2013-2022 var Santtu-Matias Rouvali chefdirigent och konstnärlig ledare för Tampere Philharmonic Orchestra i Finland. Under säsongen 2023-2024 fortsätter Santtu-Matias Rouvali sina samarbeten med orkestrar på toppnivå över hela Europa och USA, som BBC Proms, New York Philharmonic och många fler. Han samarbetar med solister som Leif Ove Andsnes, Arabella Steinbacher, Nemanja Radulovic, Leonidas Kavakos, Bruce Liu, Alice Sara Ott, Sheku Kanneh-Mason, Vadim Gluzman, Randall Goosby och Vilde Frang. När han inte dirigerar ägnar han sig åt odling och fiske vid sin gård utanför Tammerfors.

New York Times har kallat Leif Ove Andsnes "en pianist med storartad elegans, styrka och insikt". Med sin fenomenala teknik och djuplodande tolkningar har Leif Ove Andsnes vunnit uppskattning i hela världen. 2019-2020 var han Artist in Residence hos Göteborgs Symfoniker. Leif Ove Andsnes gjorde redan 1989 sin första konsert med Göteborgs Symfoniker och under åren har det blivit ett tiotal konserter med orkestern, inklusive en turné till Las Palmas och Teneriffa. Leif Ove Andsnes ger varje säsong soloaftnar och framträder som solist i världens främsta konserthus med de ledande orkestrarna. 2017-2018 var han Artist in Residence hos New York Philharmonic. Han är också en flitig kammarmusiker och grundare av Rosendals kammarmusikfestival. Under nära två decennier delade han det konstnärliga ledarskapet för kammarmusikfestivalen i Risør och var 2012 konstnärlig ledare för Ojai-festivalen i Kalifornien. Han utsågs till hedersdoktor vid Juilliard i New York 2016 och vid högskolan i Bergen 2017. Leif Ove Andsnes har gjort över 30 skivinspelningar, bland annat solopiano av Chopin, "Ballades & Nocturnes" (Sony Classics). Utgåvan av Beethovens fem pianokonserter har hyllats av kritikerna. Han är framför allt känd som en mästare på Grieg och hans inspelning av Griegs pianokonsert tillsammans med Berliner Philharmoniker (2003) anses som en av de bästa genom tiderna. Betydande framträdanden under säsongen 2022-2023 var bland annat på BBC Proms samt i Carnegie Hall i New York, där Andsnes spelade Dvoraks relativt okända Poetiska stämningsbilder, musik som han också gett ut på skiva. Leif Ove Andsnes gästade senast Göteborgs Symfoniker i februari 2023 då han spelade Debussys Fantasi för piano och orkester vilken också spelades in för GSOplay.

Frågor? Hör av dig till biljettkontoret
Läs mer i bloggen

10 augusti 2023 Passion för piano

Stora pianister har den där fantastiska förmågan att kunna omvandla sina musikaliska visioner till anslag, fraser, avrundningar, pauser, extatiska utbrott och vemodiga suckar.

Läs mer i konsertmagasinet

Nr 1 2020-2021 Tonsättarporträtt: Beethoven och Sverige

Åke Holmquist, fil doktor och författare till boken Beethoven Biografin skriver om kompositörens spännande koppling till Sverige.

Mozart med Zacharias
29 nov 19.30

Klara klanger med Göteborgs Symfoniker och Mozartkännaren Christian Zacharias dirigent och piano.

Köp biljetter
Animatopia
18 jan 19.30

Dramatisk komik med Göteborgs Symfoniker, Barbara Hannigan dirigent, David Dencik skådespelare, Katia & Marielle Labèque piano och Laurent Naouri baryton.

Köp biljetter
Pulshöjande tjeckisk afton
18 feb 18.00

Pavel Haas-kvartetten har firat 20 framgångsrika år i strålkastarljuset. Med särskild inriktning på tjeckisk och slovakisk musik är de en av världens främsta stråkkvartetter.

Köp biljetter
Víkingur Ólafsson och Goldbergvariationerna
2 mar 15.00

Den hyllade isländske pianisten är tillbaka i Göteborg med sina känsliga tolkningar av klassiska mästerverk. I Víkingur Ólafssons händer förs Bachs odödliga Goldbergvariationer vidare till en ny generation.

Köp biljetter
Virtuost och färgsprakande piano
19 apr 18.00

Färgrikt när Ryan Bancroft leder gästande Kungliga Filharmonikerna och pianisten Seong-Jin Cho.

Köp biljetter
Modern klassiker och älskat pianoverk
24 apr 19.30

Virtuost med Göteborgs Symfoniker, Santtu-Matias Rouvali dirigent och Bruce Liu piano, samt Stravinskys Våroffer.

Köp biljetter
Schumann med Oksana Lyniv
3 maj 18.00

Livligt och lidelsefullt i händerna på Göteborgs Symfoniker, Oksana Lyniv dirigent och Roland Pöntinen piano.

Köp biljetter
Stora känslor från då och nu
8 maj 19.30

Musik av Bruckner och Danielsson med Göteborgs Symfoniker, John Storgårds dirigent, Roger Carlsson slagverk och Lars Danielsson kontrabas.

Köp biljetter
Holst Planeterna
24 maj 18.00

Ett färgsprakande musikaliskt äventyr med Göteborgs Symfoniker, Santtu-Matias Rouvali dirigent och Leonidas Kavakos violin. Ljusdesign: Mikki Kunttu.

Köp biljetter
Percussionist vid pukor med stockar i handen, omgiven av röd sammet.

Upplev konsertmagin

Varje ton som sprids har kraft att sätta i gång en rörelse, med kraft att bära genom generationer. Upptäck säsongens konserter och låt oss skapa hållbara avtryck tillsammans.

Upptäck säsongens konserter