Göteborgs Konserthus Screen Symphony

Evenemanget har ägt rum. Episk musik från serier som The Handmaid´s Tale, Star Wars: The Mandalorian, Downton Abbey och The Queen´s Gambit med Göteborgs Symfoniker.

Speltid ca: 2 t 15 min inkl paus Scen: Stora salen
365-525 kr Student 183-262 kr

Evenemanget har ägt rum

Episk musik från serier som The Handmaid´s Tale, Star Wars: The Mandalorian, Downton Abbey och The Queen´s Gambit med Göteborgs Symfoniker! 

Upplev när den storslagna orkestern spelar episk musik ur en rad publiksuccéer vi umgåtts med på våra skärmar. Presentatör: skådespelaren Josefin Neldén!

Kvällen bjuder dessutom på en mäktig världspremiär på en ny konsertsvit ur Star Wars: The Mandalorian av svenske Hollywoodkompositören Ludwig Göransson!

Ludwig Göransson en av våra mest framgångsrika kompositörer. Han har belönats med en mängd priser: två Emmys för musiken i Star Wars: The Mandalorian, Golden Globe, Grammy och Oscar för originalmusiken i superhjältefilmen Black Panther, och två Grammys för Childish Gambinos Billboardetta This is America.

Ludwig Göransson på the Governors Ball efter den 91:a Oscarsgalan. Han är glad och Oscars-statyetten hålls upp.

Nu är han också aktuell med musik i den nya Star Wars-serien ”The book of Boba Fett”, som han skapat ledmotivet till.

 

Screen Symphony produceras i samarbete med Mikael Carlsson, Soundtracks Live

Program

CARLOS RAFAEL RIVERA (f 1970) THE QUEEN'S GAMBIT (2020), Tema Det unga schackgeniet Beth Harmon trollband världen i denna serie som nyligen vann elva Emmy-utmärkelser - inklusive en för "Outstanding Music Composition". The Queen's Gambit innebär ett stort genombrott för den 50-årige tonsättaren, som i komponerandet såg paralleller mellan schackspelets komplexa karaktär och stämföringen i sin egen musik. MIKAEL CARLSSON

ROB LANE (f 1965) MERLIN (2008), Svit (ffg) Legenden om King Arthur utgör förlaga till denna serie, populär bland de yngre, och den brittiske kompositören Rob Lane, en riktig tv-veteran, tonsatte de färgstarka äventyren med klassisk, wagneriansk ledmotivsteknik och orkestreringar som kanske för tankarna till Howard Shores Sagan om ringen-musik. MIKAEL CARLSSON

JOHN LUNN (f 1956) DOWNTON ABBEY (2010), Svit Om det är någon tv-serie under senare år som har haft en "gammal hederlig" signaturmelodi som alla som sett serien känner igen, är det Downton Abbey. Under sex säsonger ledsagades berättelsen om den aristokratiska familjen Crawley av John Lunns romantiska musik, måttfullt orkestrerad främst för piano och stråk. Lunn vann en välförtjänt Emmy för musiken. MIKAEL CARLSSON

NICHOLAS BRITELL (f 1980) SUCCESSION (2018), Svit Musiken till det intensiva karaktärsdramat Succession har ett huvudtema som sammanfattar seriens intrikata maktkamp med ett dramatiskt agitato som återkommer i serien i alla möjliga former och instrumenteringar. Britell, som spås en lysande framtid inom filmmusiken, vann the World Soundtrack Award 2020 för sin musik. MIKAEL CARLSSON

MATHIEU LAMBOLEY (f 1980) LUPIN (2021), La Symphonie de Lupin (ffg) För första gången framförs i konsertsammanhang fransmannen Mathieu Lamboleys mäktiga orkesterstycke ur Lupin, den mest seddan Netflix-serien i Sverige hittills 2021. I seriens slutskede framförs stycket i bild som en del i en orkesterkonsert, samtidigt som det fungerar som underscore till en ytterst dramatisk parallelhandling. MIKAEL CARLSSON

KRIS BOWERS (f 1989) BRIDGERTON (2020), Svit (ffg, arr Mikael Carlsson) Blott 32-årige amerikanske tonsättaren Kris Bowers träffar mitt i prick med sin delvis barock-inspirerade originalmusik för denna amerikanska variant av Downton Abbey. Romantik och intriger under tidigt 1800-tal får ett lustfyllt och Emmy-nominerat ackompanjemang med stort fokus på stråk men även tidstypiska instrument som cembalo. MIKAEL CARLSSON

HILDUR GUÐNADÓTTIR (f 1982) CHERNOBYL (2019), Vichnaya Pamyat (ffg, arr Robert Ames) Svenske regissören Johan Rencks skildring av Tjernobyl-katastrofen, producerad av HBO, ledsagas av experimentell originalmusik av en isländsk tonsättare och cellist som gjort raketkarriär och bland annat vunnit Oscar för musiken till Joker. Guðnadóttir samplade ljud från skrot och andra föremål på plats i Tjernobyl för att använda i sin musik. Detta körstycke sticker ut som ett av få traditionella element på soundtracket. Texten baseras på en ortodox hymn som framförs vid begravningar i den ortodoxa kyrkan. Vichnaya Pamyat betyder, ordagrant, "evigt minne". MIKAEL CARLSSON

JEFF BEAL (f 1963) HOUSE OF CARDS (2013), Svit Amerikanen Jeff Beal tillhör de filmkomponister som hittat en balans mellan filmuppdrag och att skriva konsertant musik. Till House of Cards, med sin ofta obehagliga skildring av spelet bakom kulisserna inom amerikansk topp-politik, komponerade Beal musik där en av de bärande idéerna är motsättning mellan dur- och mollackord (ofta samtidigt) - en musikalisk illustration av det dubbelspel som paret Underwood ägnar sig åt. MIKAEL CARLSSON

Paus 25 min

BRUCE BROUGHTON (f 1945) / ANDREW COTTEE (f 1978) JOHN DEBNEY (f 1956) / JOEL MCNEELY (f 1959) THE ORVILLE (2017), Svit (ffg) Seth MacFarlanes science fiction-serie är en kärleksfull flirt med 60-talets klassiska Star Trek och är en av få tv-serier idag som konsekvent använder sig av genomkomponerad orkestermusik av det slag som vi är vana att höra i stora sci-fi-filmer. Några av Hollywoods mest rutinerade symfoniker (Broughton, som komponerat huvudtemat, slog igenom 1985 med Silverado) står bakom musiken som här framförs för första gången i form av en ny konsertsvit sammanställd särskilt för denna konsert. MIKAEL CARLSSON

PHILIP GLASS (f 1937) PAUL LEONARD-MORGAN (f 1974) TALES FROM THE LOOP (2020), Tema Svenske konstnären Simon Stålenhags karaktäristiska böcker blev 2020 till tv-serie producerad av Amazon Studios. Musikaliskt är den ett exempel på science fiction-musik som går i motsatt riktning mot det senromantiskt orkestrala - här är det Philip Glass minimalism som med sina för kompositören typiska upprepningar nästan bokstavligen gör skäl för seriens titel. MIKAEL CARLSSON

CHRISTOPHE BECK (f 1972) WANDAVISION (2021), Svit (ffg, arr Mikael Carlsson) Marvel-serien WandaVision har uppmärksammats för sin vinjettmusik, som i varje avsnitt utgör en pastisch på tidstypisk tv-musik, men seriens kompositör Christophe Beck (som även tonsatt Marvel-filmerna om Ant-Man) har även skrivit stor, genretypisk orkestermusik som här framförs för första gången i konsertsammanhang. MIKAEL CARLSSON

MAX RICHTER (f 1966) THE HANDMAID'S TALE (2017), On the Nature of Daylight Margaret Atwoods dystopiska berättelse med Elisabeth Moss i huvudrollen har originalmusik komponerad av Adam Taylor men i ett av den senaste säsongens mest drabbande avsnitt - regisserat av Moss själv - används Max Richters musik från dennes Deutsche Grammophon-album The Blue Notebooks (2004) - ett exempel på hur icke-filmmusik används i film och tv. Stycket har bland annat även förekommit i filmerna Arrival och Shutter Island. MIKAEL CARLSSON

LUDWIG GÖRANSSON (f 1984) THE MANDALORIAN (2019), Svit för Orkester (ffg, arr Mikael Carlsson) Arvet från den svenska musikskolan gör sig påmint i Star Wars-serien The Mandalorian där Linköpingsbördige Ludwig Göransson låter blockflöjten - till och med i kvartett-tappning - spela en musikalisk huvudroll. Tvåfaldigt Emmy-belönad och med en Oscar (för Black Panther) är Linköpingssonen utan tvekan Sveriges mest framgångsrika filmkompositör. The Mandalorian är ett utmärkt exempel på Göranssons förmåga att kombinera klassiska orkestreringar med moderna influenser - inte minst när det gäller rytm - från andra mer populärmusikaliska genrer. MIKAEL CARLSSON

Medverkande

Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.

Ingar Bergby är en av Norges mest framstående orkesterdirigenter med en stor produktion inom klassisk och nutida musik samt cross-overprojekt. Han har profilerat sig som en artist med tydligt formad kraft och ett stort engagemang i sitt arbete. Ingar Bergby föddes 1964 i Sarpsborg och växte upp i en musikalisk familj som var aktiv inom blåsorkestermusiken. Han utbildades till klarinettist för professor Richard Kjelstrup vid Norges Musikhögskola och studerade senare dirigering för professor Karsten Andersen vid samma skola samt för Jorma Panula vid Sibeliusakademin. Ingar Bergby har arbetat med Göteborgs Symfoniker vid sju tillfällen, senast 2015. Han har bland annat dirigerat filmmusikkonserter, Orffs Carmina Burana samt orkesterkonserten på Götaplatsen vid friidrotts-EM 2006.

Göteborgs Symfoniska Kör

Emelie Roos blockflöjt

Henrik Kilhamn piano

Josefin Neldén presentatör

Frågor? Hör av dig till biljettkontoret
Läs mer i konsertmagasinet

Nr 2 2021-2022 Ludwig Göransson – en mästare i filmens tjänst

Exklusiv intervju med Oscar-vinnaren Ludwig Göransson om Screen Symphony

Kontrabasisten Jenny Rydeberg spelar på sitt instrument i ett rött sammetsrum

Ge ditt liv konsertmagi!

Ett abonnemang i Göteborgs Konserthus ger dig oförglömliga upplevelser och rabatterat biljettpris. Dessutom många andra att dela upplevelserna med.

Abonnemang 2023-2024