Göteborgs Konserthus Pierrot Lunaire

Evenemanget har ägt rum. Kontroversiell, expressiv, nyskapande och rolig! Melodramen Pierrot Lunaire med mångalne clownen Pierrot framförd med outsinlig energi och fantasirikedom.

Speltid ca: 1 t 5 min Scen: Stenhammarsalen
300 kr Student 150 kr

Evenemanget har ägt rum

Kontroversiell, expressiv, nyskapande och rolig! I den här uppsättningen av Arnold Schönbergs melodram Pierrot Lunaire gör Patricia Kopatchinskaja en strålande insats som recitatör i rollen som den mångalne clownen Pierrot.

Dikterna av poeten Albert Giraud framförs med outsinlig energi, fantasirikedom och humor. Förutom Schönberg hörs också verk av Bartók, Milhaud, J Strauss d.y. och Sciarrino. För musiken står musiker ur Göteborgs Symfoniker.

Ingår i Point Music Festival

Under Point Music Festival 23-26 maj får hela Göteborgs Konserthus en ny gestaltning. Med ljud, ljus och scenografi skapar vi en stämning där allt kan hända. En atmosfär där musik, dans, performance och andra konstformer möts på helt nya och oväntade sätt, och sveper med sig publiken rakt in i äventyret. Köp det festivalpass som passar dig bäst eller handplocka favoritföreställningarna!

Pierrot Lunaire ingår i följande festivalpass: Point Pass, Saturday Pass

Point Music Festival genomförs med stöd av Stenastiftelsen. 

Inför ditt besök

Här hittar du all viktig information du kan tänkas behöva inför ditt besök på Point Music Festival.

Program

Sciarrino ur Sex capricer för violin, nr. 2 Andante

Schönberg Pierrot lunaire, del I

Bartók 36. "Bagpipes" och 43. "Pizzicato" ur 44 duetter för två violiner

Schönberg Pierrot lunaire, del II

Milhaud Sats nr 3 "Jeu" ur Svit för violin, klarinett och piano

Schönberg Pierrot lunaire, del III

Strauss Kaiserwalzer, i bearbetning av Arnold Schönberg

Medverkande

Musiker ur Göteborgs Symfoniker

"En violinist med sällsynt expressiv energi och avväpnande informalitet, härligt nyckfull och med teatrala ambitioner" (Zachary Woolfe, New York Times) Patricia Kopatchinskaja, med ursprung i Moldavien, har kallats "en av de mest distinkta artisterna i violinvärlden" och hennes personlighet lyser tydligt igenom i repertoaren som sträcker sig från barocken och den klassiska epoken till uruppföranden av beställningsverk och nytolkningar av moderna mästerverk. Denna säsong har hon bland annat framträtt med Montreals symfoniorkester och Kent Nagano samt både Bayerska Radions symfoniorkester och Berlins filharmoniker under ledning av Kirill Petrenko. Hon har även turnerat i Europa med Heinz Holliger och Basels kammarorkester. Tjajkovskijs violinkonsert har hon spelat med City of Birmingham Symphony Orchestra och Los Angeles Philharmonic Orchestra under ledning av Mirga Grazinyte-Tyla, samt med den oförliknelige Teodor Currentzis och hans orkester Musica Aeterna. Bland Patricia Kopatchinskajas senaste inspelningar finns ett duoalbum med pianisten Polina Leschenko (Alpha Classics), Tjajkovskijs violinkonsert (Sony Classical), Schumanns violinkonsert (Audite) samt konserter av Bartók, Ligeti och Eötvös (Naïve Classique).

"En violinist med sällsynt expressiv energi och avväpnande informalitet, härligt nyckfull och med teatrala ambitioner" (Zachary Woolfe, New York Times) Patricia Kopatchinskaja, med ursprung i Moldavien, har kallats "en av de mest distinkta artisterna i violinvärlden" och hennes personlighet lyser tydligt igenom i repertoaren som sträcker sig från barocken och den klassiska epoken till uruppföranden av beställningsverk och nytolkningar av moderna mästerverk. Denna säsong har hon bland annat framträtt med Montreals symfoniorkester och Kent Nagano samt både Bayerska Radions symfoniorkester och Berlins filharmoniker under ledning av Kirill Petrenko. Hon har även turnerat i Europa med Heinz Holliger och Basels kammarorkester. Tjajkovskijs violinkonsert har hon spelat med City of Birmingham Symphony Orchestra och Los Angeles Philharmonic Orchestra under ledning av Mirga Grazinyte-Tyla, samt med den oförliknelige Teodor Currentzis och hans orkester Musica Aeterna. Bland Patricia Kopatchinskajas senaste inspelningar finns ett duoalbum med pianisten Polina Leschenko (Alpha Classics), Tjajkovskijs violinkonsert (Sony Classical), Schumanns violinkonsert (Audite) samt konserter av Bartók, Ligeti och Eötvös (Naïve Classique).

Per Enoksson violin

Lars Mårtensson viola

Flöjtisten Håvard Lysebo är utbildad vid Norges musikhögskola med Andrew Cunningham som lärare. 19 år gammal började Håvard Lysebo vikariera i Oslo filharmoniska orkester. Sin första fasta tjänst fick han som alternerande soloflöjtist i Stavanger symfoniorkester då han var 20 år gammal. Efter ett års tjänstledighet för studier hos professor Matthias Rütters vid Folkwang-Hochschule i Essen var Håvard Lysebo1994-1997 soloflöjtist i Malmö symfoniorkester. I Göteborgs Symfoniker har han varit anställd sedan 1997. Bergens filharmoniska orkester erbjöd Håvard Lysebo 2012 tjänsten som soloflöjtist. Efter att arbetat där ett år bestämde han sig dock för att stanna i Göteborgs Symfoniker. Som gästande soloflöjtist har Håvard Lysebo spelat med många orkestrar, bland dem Sveriges Radios symfoni-orkester, Oslo filharmoniska orkester och Philharmonia Orchestra i London.

Ragnar Arnberg klarinett

Johan Stern cello

Johan Ullén piano

Gabriel Bania skuggspel

Malgorzata Baltaziak skuggspel

Adél Kerekes designer

Frågor? Hör av dig till biljettkontoret