Varukorg
Varukorgen är tom
Varukorgen är tom
Inga visade konserter
Tryck ESC för att stänga sökfältet
Evenemanget har ägt rum.
I svensk översättning av Urban Andersson berättas historien om ett barn som växer upp, ett barn som visar sig vara kompositören Frédéric Chopin. Genom hundratals korta textstycken förs historien framåt med en säregen blandning av lyrik och prosa, i ett förtätat tidsflöde där flera olika röster delar på berättelsen. I Martin Skaftes nedbantade version av texten har alla direkta referenser till plats och person lyfts bort ur texten. Kvar blir en historia i sjutton sånger om ett obestämt barn som växer upp i en obestämd tid; en tom duk för lyssnaren att projicera sina egna känslor och tankar på. Referenser till berättelsens ursprungliga huvudperson återfinns nu istället vid särskilda tillfällen i musiken. Särskilt en polonäs som Chopin lär ha komponerat redan vid sju års ålder återkommer på olika sätt och i olika former genom sångcykeln. Den som förväntar sig att Skaftes musik därmed ska låta som Chopins kommer däremot att få sig en överraskning. Förutom pianot som gemensam nämnare finns inte alltför mycket som binder de två tonsättarna samman. Här sätts istället två olika musikaliska världar i rörelse; en rörelse som ibland innebär att de också kommer mötas på både väntade och oväntade sätt, likt musiken i Skaftes tidigare pianosvit 24 Preludier för piano – Inspirerades av Claude Debussys Préludes.
Sopran – Nina Ewald
Piano – Anna Brolin
Tonsättare – Martin Skafte
Här hittar du all nödvändig information som du behöver känna till inför ditt magiska besök i Konserthuset.
Bjud dig själv eller någon du tycker om på en upplevelse för alla sinnen. Välkommen att besöka Konserthusets restaurang eller någon av våra foajébarer.