Nu sänker han stråken mot strängarna, och höjer den mot musikerna.
För första gången både spelar och leder cellisten Truls Mørk Göteborgs Symfoniker i ett program som kunde vara en uppvisningskonsert för cellon som vackert, mångsidigt och fullständigt underbart instrument. Från Boccherinis vackra stråkklanger i Cellokonserten till Pizazollas sensuella tangorytmer och Tjajkovskijs nostalgiska minnesbilder från 1800-talets Florens.
Kostnadsfri introduktion en timme innan konsertstart med musiker från Symfonikerna.
Program
Boccherini ur Nattvakten i Madrid 6 min
UR NATTVAKTEN I MADRID OP 30:6
Luigi Boccherini var en cellovirtuos, liksom Puccini född i italienska Lucca, och en ofta sedd gäst vid olika europeiska hov och musikcentra. Han kom i 25-årsåldern till Paris för att sedan som kronprins Louis gunstling bosätta sig i Madrid. I Spanien tillbringade han sedan större delen av sitt vuxna liv. Den cellospelande kung Fredrik Wilhelm av Preussen gav honom titeln hovkompositör och väntade sig i gengäld en årlig sändning av kvartetter och kvintetter, liksom han fick stråkkvartetter av såväl Haydn som Mozart och en cellosonat av Beethoven. Det faktum att Boccherini själv var cellist bidrog till att han för sitt eget instrument komponerade dussinet sonater och lika många konserter.
Boccherini var synnerligen produktiv och till hans stora insatser i musikhistorien hör att han med glädje komponerade stråkkvintetter, en sådan är hållen i C-dur och kallas La musica notturna delle strade di Madrid, eller lite enklare Nattvakten i Madrid. Det är målande och beskrivande musik av nattvaktens uppgifter. Delar av detta verk framförs vid dessa konserter.
Stig Jacobsson
Boccherini Cellokonsert G-dur 18 min
CELLOKONSERT G-DUR
Allegro non troppo
Adagio
Allegro
Det är svårt att få en klar överblick på Boccherinis alla cellokonserter. Många har bara bevarats fragmentariskt, vissa satser har kastats om och i många fall kan man betvivla äktheten. Många sentida utgivare har kraftfullt redigerat musiken och ställt samman satser som egentligen hör till olika cellokonserter. Att cellokonserten i G-dur är äkta råder det däremot inga tvivel om och de tekniska krav den ställer på solisten tyder på att tonsättaren haft sig själv i åtanke som solist. Musiken innehåller en för Boccherini typ isk blandning av lyrisk innerlighet och virtuost utanverk.
Stig Jacobsson
Sollima Violoncelles, Vibrez! 10 min
VIOLONCELLES, VIBREZ!
Giovanni Sollima föddes på Sicilien i en musikalisk familj. Han studerade cellospel vid konservatoriet i Palermo där han tog examen med högsta betyg. Därefter har han också studerat vidare runt om i Europa. Men han är kanske mer känd som tonsättare och i sin musik låter han sig inte styras av konventioner utan blandar gärna jazz och rock med klassiskt och folkligt med olika etnisk bakgrund. Ofta kan man härleda hans kompositioner till en repetitiv minimalism, eller kanske snarare en post-minimalistisk stil eftersom hans stycken har så många infallsvinklar. Det är typiskt att han på skivor och under konserter samarbetar tillsammans med Patti Smith. Kompositionen Violoncelles, Vibrez! Skrevs 1993 och tar med sin klangfullhet och virtuositet andan ur lyssnaren.
Stig Jacobsson
Villa-Lobos II Preludio ur Bachianas Brasileiras No. 1 5 min
PRELUDIO: MODINHA UR BACHIANAS BRASILEIRAS NR 1
Heitor Villa-Lobos reste i sin ungdom runt i Brasilien och nedtecknade folkmusik och därmed väcktes en livslång kärlek till den brasilianska kulturen. När denne mångfrestande musikpersonlighet - forskare, skribent, dirigent, cellist och samtidens flitigaste tonsättare med cirka 1500 kompositioner på sitt samvete - arbetade med några Bach-transkriptioner tyckte han sig se stora likheter med basgångarna i hemlandets folkmusik, samtidigt som Bachs ariosi påminde honom om den folkliga storstadstraditionens sentimentala sånger, modinha. Varför inte kombinera Bach med brasiliansk folkmusik? Resultatet av tanken blev nio Bachianas brasileiras skrivna mellan 1930 och 1945 för mycket skiftande besättningar, från solopiano till symfoniorkester. Han citerar inte Bach men har förvisso använt sig av brasilianska tonfall. Det första och femte verket i serien är också de mest originella i sin sättning för åtta celli. Vi hör här den andra satsen (trots att den heter Preludium) ur den första Bachianas brasileiras från 1930. Det som nu är första satsen kallas Introduktion och lades inte till förrän 1938. Modinha är alltså en brasiliansk folkmusikform, snarast en sentimental sång.
Stig Jacobsson
Piazzolla Libertango 6 min
LIBERTANGO
Ingen annan tonsättare har varit så viktig som Astor Piazzolla när det gällt att förvandla tangon till rumsren konsertmusik. Omkring 1940 började denne välutbildade elev till Alberto Ginastera och den legendariska Nadia Boulanger i Paris att skriva konserttangor av olika slag. Det blev stora tangor i sviter för orkester, eller för kammarensembler. Han kallades King of Tango Music, och skrev en musik som kändes naturligt improviserad i en pastellfärgad impressionistisk stil. Hans musik spreds som en löpeld över världen.
Efter en period av intensivt arbete drabbades han 1972 av en hjärtattack som tvingade honom att skruva ner tempot på sina aktiviteter. Han flyttade då också till Italien där en av hans mer kända kompositioner snart såg dagens ljus; Libertango, en tango som befriats från alla konventioner.
Stig Jacobsson
Paus25 min
Tjajkovskij Souvenir de Florence 36 min
SOUVENIR DE FLORENCE
Stråksextett d-moll op 70, version för stråkorkester
Allegro con spirito
Adagio cantabile e con moto
Allegretto moderato
Allegro con brio e vivace
Tjajkovskijs stråksextett skrevs 1890 för två violiner, två altfioler och två violonceller för S:t Petersburgs kammarmusiksällskap sedan tonsättaren utsetts till dess hedersmedlem. Binamnet Souvenir de Florence (Minne från Florens) syftar på att det var där stycket påbörjades. I sextetten tycks de italienska minnena begränsas till de två första av de fyra satserna medan de båda sista mer verkar påverkade av rysk folkmusik. Arbetet gick dock trögt. I själva verket är stycket ett av dem som gav tonsättaren allra mest bekymmer. Denna version för solister och stråkorkester skulle nog ha tett sig lättare för honom. Därför är det spännande att följa hans mödor på vägen. Redan 1886 utlovade han ett stycke till violinisten Eugen Albrecht, en av grundarna av nämnda musiksällskap. Först sommaren 1887 bestämde han sig för en stråksextett och kom i gång med den största motvilja. Han befarade rentav att hans ådra som tonsättare sinat. Våren 1888 erinrade han sig sitt löfte, men två år ytterligare gick innan han äntligen våren 1890 utlovade att det nu skulle bli allvar av planerna, fast "i morgon". Enligt nästa brev, till brodern Modest, var arbetet svårt: "Sex av varandra oavhängiga men homogena stämmor innebär en svårighet man knappast kan föreställa sig. I själva verket är det som att komponera för orkester och sedan arrangera för sex instrument." I augusti var partituret klart, men ännu var han osäker. Förläggaren förbjöds trycka det innan han "rättat alla förskräckliga, usla eller omusikaliska passager… först därefter vill jag höra det framföras".
"Ni förstår, detta är mitt första försök att bryta mig fri från kvartettformen, men vilken underbar sak sextetten ändå är!" meddelade han Eugen Albrecht, "Allt kändes så naturligt, med sådan rikedom på resurser! Sextetten tillägnas ert kammarmusiksällskap." Men i nästa brev var han återigen osäker: "Var uppriktig och påpeka alla tekniska bristfälligheter, särskilt stället i finalen med en sexstämmig fuga. I andra takten blir de två stämmorna oavhängiga av varandra, med andra stämman alltmer dissonant. Allt är absolut korrekt, men jag är orolig för att hela fugan i snabbt tempo kommer att låta illa. Om min oro är befogad skall jag ändra, men jag ber er undersöka först. Det lät fruktansvärt på piano, men jag vet inte hur det är med stråkinstrument." Första satsen skulle spelas med eld och passion, andra cantabile, tredje som scherzo och fjärde ljust och entusiastiskt. Gång på gång reviderade han dock sitt stycke. Sådana bekymmer hade alltså också en av samtidens främsta instrumentations- och klangmästare.
Rolf Haglund
Medverkande
Göteborgs Symfoniker
Göteborgs Symfoniker har kallats "En av världens mest formidabla orkestrar" av The Guardian och har turnerat i USA, Europa, Japan och Fjärran östern samt gästspelat i de viktigaste konserthusen och på de stora festivalerna runt om i världen. Sedan 2013 är den respekterade och efterfrågade amerikanen Kent Nagano förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Han ledde Symfonikerna på framgångsrika turnéer till Kina och Tyskland 2015. Göteborgs Symfoniker driver också en omfattande verksamhet för barn, inklusive det årliga musiklägret Side by Side by El Sistema, samt erbjuder digitala livekonserter på gsoplay.se. Dessa konserter kan också ses på mobiler och surfplattor via egna appar. Hösten 2017 inträder finske Santtu-Matias Rouvali som orkesterns chefdirigent.
Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus som är berömt för sin fina akustik. Orkestern bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Wilhelm Stenhammar, landets store tonsättare under 1900-talets början, var orkesterns chefdirigent 1907-1922. Han gav tidigt orkestern en stark nordisk profil och bjöd in kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius till Göteborgs Symfoniker. Efter Stenhammar kom viktiga chefdirigenter som Tor Mann, Sergiu Comissiona, Sixten Ehrling och Charles Dutoit. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde Symfonikerna en rad internationella turnéer samt ett 100-tal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. Detta ledde till att Göteborgs Symfoniker 1997 utsågs till Sveriges Nationalorkester. Under fem år som orkesterns chefdirigent 2007-2012 framträdde Gustavo Dudamel med Göteborgs Symfoniker bland annat vid BBC Proms och i Musikverein i Wien.
Långvariga samarbeten med skivbolagen Deutsche Grammophon och svenska BIS har resulterat i fler än hundra skivor. Under senare tid har Göteborgs Symfoniker gjort ett flertal inspelningar för Chandos, senast en cykel med Kurt Atterbergs samlade symfonier med Neeme Järvi som dirigent.
Truls Mørk cello
Norske Truls Mørks fängslande framträdanden, där eldig intensitet förenas med integritet och känslighet, har etablerat honom som en av vår tids främsta cellister. Han är en hyllad artist som framträtt med ledande orkestrar som Orchestre de Paris, Berlins filharmoniker, Wiens filharmoniker, Concertgebouworkestern, Münchens filharmoniker, Philharmonia Orchestra, London Philharmonic Orchestra och Gewandhausorkestern i Leipzig. I Nordamerika har han bland annat samarbetat med New York Philharmonic, orkestrarna i Philadelphia och Cleveland, Los Angeles Philharmonic Orchestra och Boston Symphony Orchestra. Han samarbetar med vår tids främsta dirigenter, bland dem Myung-Whun Chung, Mariss Jansons, Esa-Pekka Salonen, Manfred Honeck, Gustavo Dudamel, Kent Nagano, Sir Simon Rattle, Yannick Nézet-Séguin och Christoph Eschenbach.
Säsongen 2016-2017 är Truls Mørk Artist in Residence hos Göteborgs Symfoniker och han kommer också att turnera med Bergens filharmoniska orkester och Oslofilharmonin. Samtidigt fortsätter han att framträda på viktiga scener och festivaler i olika delar av världen. Han deltog i den internationella Piatigorsky-festivalen i Los Angeles samt vid BBC Proms och återvänder till Verbier-festivalen 2017.
Truls Mørk har ett stort intresse för samtida musik och han har gjort fler än 30 uruppföranden, bland dem Rautavaaras Towards the Horizon med BBC Symphony Orchestra och John Storgårds, Pavel Haas cellokonsert med Wiens filharmoniker och Jonathan Nott, Pendereckis Konsert för tre celli och orkester med NHK-orkestern i Tokyo och Charles Dutoit samt Haflidi Hallgrímssons cellokonsert, en sambeställning av Oslofilharmonin, Islands symfoniorkester och Skotska kammarorkestern.
Bland hans många skivinspelningar för Virgin Classics, EMI, Deutsche Grammophon och andra bolag finns de flesta stora cellokonserterna. Flera av inspelningarna har erhållit utmärkelser som Grammy, Gramophone Award, ECHO Klassik och Midem-priset. Bland hans senaste inspelningar finns Sjostakovitjs cellokonserter med Oslofilharmonin och Vassilij Petrenko (Ondine) samt musik för cello och orkester av Massenet med Orchestre de la Suisse Romande och Neeme Järvi (Chandos).
Jun Sasaki cello
"Den brittiske cellisten Jun Sasaki hade en klar, klangfull ton i Bachs första cellosvit… hans frasering var silkeslen och intonationen felfri…" (The Strad)
Jun Sasaki föddes i London av japanska föräldrar. Redan när han var tolv år bestämde han sig för en bana som cellist och började på Yehudi Menuhin School i London. Sedan dess har cellon tagit honom till stora delar av Europa och utanför som solist, kammarmusiker och sedan några år tillbaka som orkestermusiker och alternerande stämledare i Göteborgs Symfoniker. Jun Sasaki studerade för Thomas Carroll vid Royal College of Music i London med stöd av Fleming-stipendiet och Stipendiatstiftelsens fond. Han mottog också stipendier från Musikernas välgörenhetsfond, Martin-stipendiefonden liksom Pierre Fournier-stipendiet. Bland priser han erhållit finns Anne Shuttleworth-priset för bästa soloframförandet på cello vid Royal College of Music, Royal Overseas League String-priset samt andrapriset och specialpriset vid den internationella Antonio Janigrotävlingen i Kroatien. Jun Sasaki var också finalist vid BBC Young Musician-tävlingen 2008. Jun Sasakis nordiska äventyr inleddes när han genomförde sin masterutbildning för Truls Mørk vid Norges musikhögskola i Oslo. 2014 tog han sin examen och flyttade omgående över gränsen till Sverige och tjänsten hos Göteborgs Symfoniker. Han spelar på ett instrument byggt 2006 av Jürgen Manthey i Leipzig, Tyskland.
Truls Mørk konstnärlig ledare
Norske Truls Mørks fängslande framträdanden, där eldig intensitet förenas med integritet och känslighet, har etablerat honom som en av vår tids främsta cellister. Han är en hyllad artist som framträtt med ledande orkestrar som Orchestre de Paris, Berlins filharmoniker, Wiens filharmoniker, Concertgebouworkestern, Münchens filharmoniker, Philharmonia Orchestra, London Philharmonic Orchestra och Gewandhausorkestern i Leipzig. I Nordamerika har han bland annat samarbetat med New York Philharmonic, orkestrarna i Philadelphia och Cleveland, Los Angeles Philharmonic Orchestra och Boston Symphony Orchestra. Han samarbetar med vår tids främsta dirigenter, bland dem Myung-Whun Chung, Mariss Jansons, Esa-Pekka Salonen, Manfred Honeck, Gustavo Dudamel, Kent Nagano, Sir Simon Rattle, Yannick Nézet-Séguin och Christoph Eschenbach.
Säsongen 2016-2017 är Truls Mørk Artist in Residence hos Göteborgs Symfoniker och han kommer också att turnera med Bergens filharmoniska orkester och Oslofilharmonin. Samtidigt fortsätter han att framträda på viktiga scener och festivaler i olika delar av världen. Han deltog i den internationella Piatigorsky-festivalen i Los Angeles samt vid BBC Proms och återvänder till Verbier-festivalen 2017.
Truls Mørk har ett stort intresse för samtida musik och han har gjort fler än 30 uruppföranden, bland dem Rautavaaras Towards the Horizon med BBC Symphony Orchestra och John Storgårds, Pavel Haas cellokonsert med Wiens filharmoniker och Jonathan Nott, Pendereckis Konsert för tre celli och orkester med NHK-orkestern i Tokyo och Charles Dutoit samt Haflidi Hallgrímssons cellokonsert, en sambeställning av Oslofilharmonin, Islands symfoniorkester och Skotska kammarorkestern.
Bland hans många skivinspelningar för Virgin Classics, EMI, Deutsche Grammophon och andra bolag finns de flesta stora cellokonserterna. Flera av inspelningarna har erhållit utmärkelser som Grammy, Gramophone Award, ECHO Klassik och Midem-priset. Bland hans senaste inspelningar finns Sjostakovitjs cellokonserter med Oslofilharmonin och Vassilij Petrenko (Ondine) samt musik för cello och orkester av Massenet med Orchestre de la Suisse Romande och Neeme Järvi (Chandos).