Richard Strauss (1864-1949) Senromantiker med smak för extra allt

Richard Strauss var en naturbegåvning och med en pappa i Hovoperans orkester i München fanns också de yttre förutsättningarna.

Richard Strauss var en naturbegåvning och med en pappa i Hovoperans orkester i München fanns också de yttre förutsättningarna.

Tonsättaren satt ofta i operamörkret där han fick sitt livs musikupplevelser när Wagners väldiga verk sattes upp, praktfulla både vad gäller scenografi, framförande och musikalisk klangrikedom. Här föddes hans smak för ”extra allt”!

Visst komponerade han ett par symfonier och konserter för horn (pappans instrument), violin och piano, men de var anonyma ungdomsverk bundna i traditionella former. Hans kreativitet fick fullt utlopp först när han började skriva tondikter med litterär bakgrund – där tändes fantasin och han kunde verka fritt i den senromantiska orkesterns underbara klangpalett som han utökade med både fina nyanser och braskande, intensiva färger. Richard Strauss musik tar många gånger andan ur en.


Mer om Richard Strauss

Richard Strauss (1864-1949) blev enormt framgångsrik, både publikmässigt och finansiellt, med succéer världen runt som tondikterna Don Juan, Also sprach Zarathustra (med sin magnifika öppning som många fått gåshud till!), Ett hjälteliv och Don Quixote. Titlarna talar för sig själva. Han utvecklade samtidigt en parallellkarriär som framgångsrik dirigent och operachef.

På operafronten gick det också skrämmande bra: han överraskade som radikal nyskapare med Salome, en hänsynslös maktmänniska som begär Johannes Döparens huvud på ett fat och dansar den erotiska De sju slöjornas dans så att männen bleknar. Ytterligare ett steg tog han med Elektra, kvinnan i den grekiska mytologin som drivs av hämndbegär och ser till att den otrogna modern dödas. Två komplexa kvinnoporträtt som än i dag fascinerar och förundrar med sin djärva musik.

Under första världskriget förlorade Strauss stora delar av sina tillgångar som beslagtogs då Tyskland var ”fiendemakt”. Men han kom tillbaka under mellankrigstiden och var Tysklands ledande tonsättare under nazistyret. Det var Strauss som skrev hymnen till Berlinolympiaden 1936 – Hitlers stora propagandanummer. En period var han landets högste musikchef men käbbel med Goebbels ledde till tonsättarens avgång.

Efter andra världskriget hade hans status förlorat sin glans både av politiska och estetiska skäl (Stravinsky och Schönberg hade banat nya vägar) men på ålderns höst komponerade han ännu gripande musik som fortfarande berör lyssnarna, framförallt Metamorfoser för stråkorkester och De fyra sista sångerna som passande noga avslutas med Aftonrodnad (Solnedgång).

Richard Strauss avled av hjärtbesvär, 85 år gammal, i Garmisch-Partenkirchen den 8 september 1949.


Lyssna in dig

Spellistan är laddad med musik av Richard Strauss, framförd av Göteborgs Symfoniker. Bara att luta sig tillbaka och njuta!

Sveriges Radio ger dig sanningar och skvaller om människorna bakom mästerverken i Klassiska podden.


Så spelade Symfonikerna in Strauss

Ett Strauss-album som fått speciellt stor uppmärksamhet är En alpsymfoni med Göteborgs Symfoniker och dirigenten Kent Nagano. Skivan gavs ut 2016 på Farao Classics och fick ECHO-priset i den prestigefyllda kategorin årets dirigent. I klippet pratar skivans producent Felix Gargerle om hur inspelningen gick till, tillsammans med Kent Nagano och hornisten Lisa Ford från Göteborgs Symfoniker.

Kompositörerna bakom de mest kända mästerverken

Passa på att lära känna några av kompositörerna bakom de mest kända klassiska mästerverken och lyssna in dig på deras musik. Kanske blir det starten på en livslång vänskap.

Lär känna kompositörerna