Stäng
Meny
Publicerat i bloggen den 4 oktober 2019

In i yogan med musiken, och tvärtom

Äntligen var dagen kommen! Efter att det blev bestämt för nästan ett år sedan så var det dags för den första av säsongens fyra yogakonserter. Då jag kom till konserthuset var det redan uppdukat.

Duktiga tekniker hade byggt upp scenen, till och med lite bättre än vad vi hade önskat. Producenten hade hittat en underbar blomma från kungabesöket veckan innan som vi fick låna, det var städat och fixat med mysig höstbelysning. Vi testade ljudbalans och ljus, och musikerna fick utrymme att öva ännu lite till. Sen var det insläpp och in kom en massa underbara yogisar med färgglada yogamattor och härlig energi och vi kunde sätta igång.

Temat var höst och intentionen att släppa taget om sommaren. Vi började med Joseph Haydn och tredje satsen från hans stråkkvartett i F-dur. Haydn skulle ha levererat denna stråkkvartett i ett paket med sex stycken stråkkvartetter, vilket var vanligt på den tiden. Även om Haydn till sist bara levererade två av dem och det var många i publiken som kunde relatera till ofärdiga sommarprojekt, så andades vi och släppte taget om sommaren tillsammans.

Till tonerna av tredje satsen fick alla fundera över vad dom ville ta med sig från sommaren och vad dom önskade att skapa mer plats för framöver. Vi gjorde växelandningen Nadi Shodana för att landa och rensa hjärnan och kanske bli klarare. Sen började vi värma upp kroppen med mjuka rörelser och stretch för nacke, axlar och rygg.

Andra stycket var komponerat av Ludvig van Beethoven – första satsen ur hans stråkkvartett i F-dur där det står allegro con brio i noterna, alltså ”snabbt och lekfullt”. Den energiska och livliga musiken hjälpte oss genom en massa olika varianter av solhälsningar.

Näst på tur stod musik av Ethel Smyth, en enormt spännande person som kämpade hårt mot sin familj för att få studera musik, och även senare för att få sin musik framförd och utgiven. Hon kämpade så hårt i kvinnokampen att hon till och med hamnade i fängelse i två månader efter en demonstration! I yogan kämpade vi tillsammans med Smyth genom olika krigarsekvenser. På slutet testade vi hur det kändes att göra kraftfulla sekvenser utan musik och det är verkligen en helt annan känsla. Att ha musiken som bär dig genom kämpandet är så mycket häftigare och lättare!

Vidare i programmet kom vi till den enda svenska tonsättaren, Valborg Aulin. Hon fick Jenny Lind-stipendiet och kunde då åka på en treårig studieresa till Köpenhamn, Berlin och Paris. Året efter resan kom hennes stråkkvartett i e-moll och fjärde satsen fick bli vårt klimatsmarta drivmedel under yogapasset. En höstweekendresa tilsammans med Aulin med en hel del olika balanssekvenser följt av en paus. Inte paus i konserten, vi kör alltid yogakonserterna utan paus, men en yogapaus i aktiva vilopositioner. Publiken fick vila på mattorna i positionen Barnet och Duvan samtidigt som dom lyssnade till musik av Sergej Rachmaninov – hans andra sats, Romanse, från den första av hans två stråkkvartetter.

Temat för denna yogakonsert var höst, och jag ville också att publiken skulle få känna på höstens kontraster. Att det ibland stormar till eller händer saker, precis när man tror att allt har kommit in i rutinerna och är lugnt. Samma sak ville jag få fram under denna yogastund.

Många trodde kanske att vi hade kommit till dom avslutande lugna positionerna så här långt in i yogakonserten, men istället fick yogisarna komma upp till stående igen och känna hur andra satsen från Vivaldis ”Sommaren” fick dom ur balans. Musiken växlar mellan adagio (”sakta”) och många korta men stormande presto (”mycket hastigt”), här i kombination med en balanssekvens där både Trädet och Dansaren ingick.

Sen var det tid för ”yogis choice” där alla väljer själva precis det dom känner för att göra, innan det äntligen var dags för Savasana – den avslutande vilan i yogan. Efter att har rört sig i en dryg timme efter musiken, krigat, balanserat, skapat plats för andetaget och känt på stormarna, fick alla ligga ner och vila och bara lyssna till andra satsen i Beethovens F-dur kvartett. Med passion inför hösten fick publiken en mjuk nackmassage av mig och mina duktiga assistenter. Assistenterna var närvarande bland publiken under hela yogakonserten och hjälpte alla att hitta rätt i positionerna och anpassa dem för var och en.

Efter savasana var det dags att vakna och återkoppla till intentionen, att släppa taget om sommaren. Och sen ett tack, ett ”Namasté”, till tonerna av allra sista delen av Haydn-kvartetten igen, samma toner som vi startade konserten med.

STORT tack till musikerna för FANTASTISKT spel – Terje Skomedal, Joel Nyman, Tuula Fleivik Nurmo och Oscar Sokk Kleväng från Göteborgs Symfoniker. Tack till alla som kom, mina assistenter, producenten, teknikerna och garderobspersonalen. Jag är så tacksam för att jag får dela med mig både av den klassiska musikens underbara värld som jag lever i dagligen, men även att få dela yogan.

Nu längtar jag till novemberkonserten med temat mörker, som vi ska omfamna tillsammans. Vi ska dyka ner i känslornas värld med en lugn yinyogainspirerad yoga med enbart sittande och liggande positioner.

Namasté,
Yoga Lene
Fotograf Anna Rosén

Lyssna

Här hittar du musiken som spelades under yogakonserten.

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!