Musiker står med sin trombon mot en bakgrund av glödlampor Musiker står med sin trombon mot en bakgrund av glödlampor

”Vi gick ut på stan och kände samma stämning som i musiken”

Lär känna Arno Tri Pramudia, trombonist i Göteborgs Symfoniker, hans tankar om musiken och vad han ser extra mycket fram emot säsongen 2025-2026.

Jag älskar stycket Ibéria av Claude Debussy. Som ingen annan lyckas han framkalla känslor och intryck. Han skildrar livet i en spansk by: gatorna och parkerna, dofterna i den varma natten och sedan morgonens förberedelser för fest. Då hör man både tamburiner, pukor och kastanjetter. De tre scenerna flyter liksom sömlöst in i varandra.

Jag spelade Ibéria med en ungdomsorkester på turné till Alicante och Madrid. Efteråt gick vi ut på stan och kände samma spännande stämning som i musiken.

Man spelar trombon mot en mörk bakgrund med glödlampor.

Debussy testade verkligen sina gränser när han skrev om Spanien, för han hade knappt varit där! Men till och med hans spanska kollegor sa att han verkligen ”fick till det”. I början av 1900-talet blev allt fler nyfikna på orkestermusik från Spanien. Det var inte längre bara Tyskland och Frankrike som stod i centrum.

För mig som belgisk musiker är Debussy viktig, då Belgien är väldigt influerat av fransk kultur. Jag tycker om att titta på målningar av impressionisterna på konstmuseum och lyssna på Ibéria samtidigt. Det förstärker upplevelsen.

Arno Tri Pramudia
Trombon, Göteborgs Symfoniker

I videon spelar Arno Sången till månen av Antonín Dvořák från operan Rusalka.

Utforska säsongen med Arno
Kvinna med kort hår spelar viola mot en mörk bakgrund med lampor.

Låt konsertmagin ta plats!

Välj ett abonnemang i Göteborgs Konserthus och få magiska upplevelser, rabatterat biljettpris, plats på konserter som snabbt blir utsålda och egen stol i salongen. Nu är det din tur att låta musiken ta plats i ditt liv.

Välj ditt abonnemang