Göteborgs Symfoniker

Vanliga frågor & svar Undrar du något?

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna vi får just nu om biljettköp, inloggningsuppgifter och annat som rör ditt besök hos oss.

Konsertbesöket

Kom som du är! Det är valfri klädsel vid ett besök hos oss. Tänk däremot på att det finns besökare som kan vara känsliga för starka dofter. Avstå gärna från starka parfymer och hårspray med hänsyn till allergiker eller doftöverkänsliga.


Vi rekommenderar att du kommer till Konserthuset minst 15 minuter innan konserten startar. Då har du god tid vid inpasseringen, hinner hänga av dig ytterkläderna i garderoben och hitta till din plats. Om du ska hämta biljetter från biljettkontoret, eller planerar ett besök i någon av våra barer rekommenderar vi att du kommer minst 30 minuter före konserten.

Klassiska konserter i Stora Salen
Vid konsert med Göteborgs Symfoniker i Stora Salen är du välkommen två timmar före din konsertstart för att besöka vår foajé. Har du bokat bord i vår restaurang välkomnar vi dig redan 2,5h före konsertstart så att du hinner njuta av ditt restaurangbesök i lugn och ro.

Familjekonsert i Stora Salen
Vid en familjekonsert i Stora salen är du välkommen en timma innan konsertstart.

Övriga konserter i Stora salen
Öppettider varierar beroende på konsertstart. Vänligen kontakta biljettkontoret för mer information.

Konsert i Stenhammarsalen
Välkommen en timma innan konsertstart.

Cirka tio minuter före konsertstart ringer vi in första gången. Andra ringning talar om att det är cirka fem minuter kvar och den tredje att tre minuter återstår. Efter tredje ringningen stängs dörrarna till salongen och konserten börjar.


Ja det finns både barer och en à la carte-restaurang i Göteborgs Konserthus. Här hittar du mer information.


När en konsert börjar stängs salongens dörrar och sent ankomna släpps inte förrän ett passande uppehåll i konserten uppstår. Vid vissa fall kan det först inträffa vid paus. Detta görs för att visa hänsyn till våra artister, musiker och vår publik. Våra publikvärdar finns på plats före, under och efter konserten för att hjälpa dig till rätta. Tveka inte att fråga om du behöver hjälp med något.


Serveringen har alltid öppet i samband med en konsert i huset. Restaurangen öppnar normalt två och en halv timma innan kvällsevenemang i Stora salen. Serveringen i Stenhammarsalen öppnar en timme innan konsertstart.


Vi välkomnar alla till en avkopplande mobilfri zon, där musiken tar plats och omvärlden får vänta. Så glöm inte att stänga av din mobiltelefon under konserten. Tänk på att det inte bara är ett samtal som kan vara störande för andra i publiken, utan också annan mobilanvändning med lysande skärmar som tar uppmärksamhet från den gemensamma konsertupplevelsen.


Vid klassiska konserter applåderar många konsertbesökare först i slutet av ett komplett verk, även om stycket har flera satser. Det gör att det kan bli tysta stunder när musiken har stannat, men ingen applåderar. I konsertprogrammet som finns på respektive konsertsida hittar du alla verk som kommer att spelas under konserten och dess längd. Här hittar du också verkkommentarer, samt biografier om de medverkande. Är du osäker kan du också vänta på att resten av publiken klappar innan du applåderar. Men kom ihåg, i slutändan är det bara applåder och ingenting att oroa sig för.


Detta är helt upp till dig. Många av våra konsertbesökare föredrar ”sina” specifika platser i konsertsalen. Det kan vara i mitten, medan andra gillar att vara högre upp i någon av logerna eller på balkongen för att kunna se hela orkestern bättre. Det kan också bero på vilken repertoar som framförs på konserten. Till exempel, om det finns en pianosolist, föredrar vissa åhörare att ha en plats där de kan se solisten. Våra konsertlokaler är akustiskt designade och ger dig en härlig konstupplevelse oavsett var du väljer att sitta i salen.


Under konsertkategorin ”Nybörjare klassisk musik” har vi samlat våra rekommendationer för dig som är nyfiken på klassisk musik. Vill du hellre botanisera bland hela vårt konsertutbud, kan du enkelt göra det i konsertprogrammet. Många gör sitt urval baserat på kompositör, solist, repertoar eller datum och tid för framförandet.


Webbprofilen

Webbprofilen skapar du enklast i samband med ditt biljett- eller abonnemangsköp, kopplat till den mailadress du uppger vid köpet. När du loggar in på webbprofilen kan du se dina biljetter och abonnemang, samt utnyttja erbjudanden och abonnentförmåner. Du kan också skapa en webbprofil här.

Tänk på att hålla din webbprofil uppdaterad och ändra dina kontaktuppgifter om du byter mailadress, flyttar eller byter telefonnummer. Där kan du också be om ett nytt lösenord om du glömt vilket du använde när du genomförde ditt köp.


Tillgång till webbprofilen hittar du enklast i menyn, eller här.


Nej, det är inte samma inloggningsuppgifter för webbprofilen och GSOplay appen. Däremot kan du använda dina inloggningsuppgifter för webbprofilen till att logga in på Min lista på GSOplay på hemsidan.


Om du har skapat en ny webbprofil kan det dröja en stund innan dina biljetter, abonnemang, erbjudanden och förmåner blir synliga. Det beror på att biljettkontoret behöver aktivera din profil manuellt. Tänk på att webbprofilen är kopplad till den mailadress du uppger vid köpet. Använd den för att logga in.


Abonnemang

Nej, det går alltså bra att dela på ett abonnemang eller överlåta abonnemangskonserter till familjemedlemmar och vänner.


För abonnemangen säsongen 2021-2022 gäller tillfälliga köpvillkor som gör att du kan avboka ditt abonnemang fram till veckan innan den första konserten i abonnemanget och få hela beloppet återbetalat.

Vid normala fall har du möjlighet att istället boka om en konsert som du inte har möjlighet att gå på. Det går också bra att dela på ett abonnemang eller överlåta abonnemangskonserter till familjemedlemmar och vänner.


Du återbetalas den del av abonnemangsbeloppet som avser den inställda konserten eller konserterna. Har du köpt ditt abonnemang med kort online görs återbetalningen till samma kort som du använde vid köpet. Har du däremot betalat ditt abonnemang med bankgiro sker återbetalningen i form av ett tillgodokvitto. Tillgodokvittot skickas till den e-postadress som du angav vid ditt köp. Tillgodokvittot kan du använda som betalmedel i Göteborgs Konserthus och vid köp här på hemsidan. Det går också att lösa tillbaka tillgodokvittot mot pengar – detta måste dock göras på plats i biljettkontoret under ordinarie öppettider.


Får du som orkesterabonnent förhinder och inte kan närvara på någon av dina abonnemangskonserter har du möjlighet att byta din konsert kostnadsfritt (Gäller för Stort-, Silver-, Guldabonnenter) eller för bara 50 kr/biljett (Gäller för Litet och Mellanabonnenter). Bytet ska göras senast 3 dagar innan konserten äger rum. Det går också bra att överlåta din konsert till en familjemedlem eller en vän.


Den 21 december 2021 informerade Regeringen om skärpta restriktioner från den 23 december 2021. Detta innebar att vi bara kunde välkomna 500 personer till konserterna i Stora salen i januari och halva februari.

Eftersom det inte finns några rättvisa sätt att välja ut de personer som ska få behålla sina platser eller ta plats först i salongen, och vi också måste låta varje individ besluta om han eller hon känner sig trygg med att besöka oss, så återlöste vi samtliga biljetter till de konserter där vi sålt mer än 500 biljetter. Istället erbjöd vi er att på nytt köpa en biljett till de berörda konserterna med en minskad salong, som vanligt med 24 h onlieförtur för er abonnenter via webbprofilen.

Vi beklagar verkligen att det här drabbar er och vi gör allt vi kan för att så snabbt som möjligt komma tillbaka till ett normalläge där vi alla kan se fram emot en trygg upplevelse tillsammans i Konserthuset.

Biljettkontoret kontaktar er som är berörda av denna förändring och pengarna för de återlösta biljetterna betalas tillbaka löpande, dock senast 18 februari. Tveka inte att kontakta oss i biljettkontoret om du har några frågor: 031-7265300, biljett@gso.se.


Presentkort

Köp ditt presentkort här och följ sedan stegen nedan. Behöver du hjälp med ditt köp, är du välkommen att kontakta vårt biljettkontor på telefon 031-726 53 00 eller via mejl biljett@gso.se.

  1. Välj belopp:
    Välj vilket belopp du vill ladda presentkortet med, genom att välja något av de förvalda beloppen, eller valfri summa. Klicka på ”Fortsätt”.

2. Gör klart köpet:
Logga in och fyll i dina uppgifter, välj betalmedel och och genomför köpet. Var noga när du anger din mejladress – presentkortet levereras direkt till din e-post.

3. Gör det personligt:
Sist men inte minst kan du välja vilken design du vill ha på ditt kort. Valmöjligheterna hittar du när du klickar på ”Hämta presentkort”


Du är välkommen att höra av dig till biljettkontoret för att förlänga giltighetstiden på ditt presentkort. Du når biljettkontoret via 031-726 53 00 eller biljett@gso.se.


För att kontrollera saldot på ditt presentkort är du välkommen att kontakta vårt biljettkontor på telefon 031-726 53 00 eller via mejl biljett@gso.se, eller kontrollera saldot online här.

 


GSOplay

Nej, du behöver inte ha GSOplay appen för att ta del av vårt utbud av digitala konserter. Däremot finns det olika fördelar med de funktioner som olika enheter erbjuder.
Genom att ladda ner vår app har du vårt digitala utbud nära tillhands. Här kan du enkelt hålla koll på livesändningar genom att slå på våra pushnotiser samt se våra konserter i offline-läge. Vid ett inloggat läge kan du favoritmarkera konserter både i vår app och på hemsidan, för att ta del av utbudet vid ett senare tillfälle. Genom att titta på en livekonsert på en dator har du möjlighet att del av chatten som finns tillgänglig under livesändningen. Här kan du chatta och ställa frågor till närvarande experter samt andra entusiaster världen över.

Håll enkelt koll på kommande livesändningar och konsertnyheter genom att prenumerera på GSOplays nyhetsbrev.


För att se hela vårt utbud av livekonserter, förinspelade konserter, intervjuer och annat bakgrundsmaterial behöver du vara inloggad. Dessutom kan du i inloggat läge spara dina favoritklipp för att uppleva de om och om igen. Vi vill också tipsa om att bli prenumerant på GSOplays nyhetsbrev för att enkelt hålla koll på våra konsertnyheter och få en påminnelse inför en livesändningen.


Konserterna är för det mesta tillgängliga i 30 dagar från publiceringsdatum. På flera konserter finns tillgänglighetstiden angiven på konsertsidan.


GSOplay-appen är kostnadsfri och kan laddas ner från App Store eller Google Play. Appen finns tillgänglig för iOS, med stöd för Airplay och Chromecast. I Androidversionerna finns stöd för Chromecast. GSOplay-appen finns även i senare versioner av AppleTV.


Kontrollera så att inte mailet med ditt nya lösenord har hamnat i din skräpinkorg. Om lösenordet inte ligger i inkorgen eller skräpkorgen, maila till gsoplaysupport@gso.se så hjälper vi dig.


Nej, det är inte samma inloggningsuppgifter för webbprofilen och GSOplay appen. Däremot kan du använda dina inloggningsuppgifter för webbprofilen till att logga in på Min lista på GSOplay på hemsidan.


Hittar du inte svaret på din fråga är du välkommen att mejla oss till gsoplaysupport@gso.se så hjälper vi dig.


Om du vill kan du stödja GSOplay genom att donera till oss här. Donerade medel kommer att användas för att vidareutveckla GSOplay – i syfte att sprida klassisk musik till alla idag och i framtiden.


Att titta på vårt digitala utbud på GSOplay är kostnadsfritt.

Vi har uppdaterat GSOplay appen så att alla användare har samma tillgång till vårt innehåll, vilket innebär att alla användare nu kan njuta av våra premiumfunktioner. Om du har prenumererat på vår premium-version av appen nyligen och vill säga upp din prenumeration kan du göra detta genom att öppna din Play Store-app och säga upp din GSO-prenumeration där eller gå till den här länken för att säga upp din prenumeration. Den som har köpt en prenumeration i Google Play under 2021 kommer att återbetalas.

Kontakta vår support om du har några frågor kring detta så hjälper vi dig.


Köpvillkor & återbetalning

Ja, pengarna återbetalas av vårt biljettkontor. Vid inställd konsert får du ett mejl som bekräftar att konserten är inställd. Har du betalat din biljett eller abonnemang med kort online görs återbetalningen till samma kort som du använde vid köpet. Om du gjort ditt köp med bankgiro, presentkort eller direkt i biljettkontoret sker återbetalningen i form av ett tillgodokvitto. Tillgodokvittot skickas till den e-postadress som du angav vid ditt köp. Tillgodokvittot kan du använda som betalmedel i Göteborgs Konserthus och online. Det går också bra att lösa tillbaka tillgodokvittot mot pengar – Vänligen kontakta biljettkontoret så hjälper de dig på plats.

Välkommen!


Har du betalat med kort online görs återbetalningen till samma kort som du använde vid köpet. Observera att ibland kan det ta ett par dagar från att vi har gjort återköpet tills att pengarna finns tillgängliga på ditt konto. Vi beklagar detta, men det ligger utanför vår kontroll. Har du betalat med presentkort, Bankgiro eller direkt på biljettkontoret kontaktar vi dig till den mejladress som du angav vid ditt köp av din biljett. Hittar du inte mejlet kan det vara bra att kolla efter mejlet i din skräppost.


Här hittar du våra allmänna köpvillkor för biljett- och abonnemangsköp.


På Göteborgs Konserthus har vi både evenemang arrangerade av Göteborgs Symfoniker och evenemang där vi hyr ut våra lokaler till externa aktörer. De externa aktörernas evenemang ligger utanför vår verksamhet och besluten om ett evenemang ställs in eller flyttas fram är deras. Detsamma gäller med återbetalning. Mer information om vad som gäller för just din konsert kan du på respektive konsertsida.


Hittar du inte svaret på det du söker? Hör av dig till biljettkontoret
Dirigenten Santtu-Matias Rouvali skrattar med taktpinne handen.

Upplev magin med klassisk musik - när som helst

Det digitala konserthuset GSOplay är alltid öppet för dig. Välkommen att nyfiket kika in och hitta dina klassiska favoriter bland förinspelade konserter, livesändningar och intervjuer!

Titta på GSOplay