Konst i Konserthuset Konstglaset

Simon Gate (1883-1945) från Orrefors har formgett Konserthusets lampetter, lampskärmar och ljuskronor. Rikta blicken mot ljuset så förstår ni omfattningen av arbetet! Graverade glasrutor och dricksfontänen i Götaplatsfoajén är också hans verk.

Det svenska konstglaset – sedermera berömt både i Sverige och världen – har till stor del sina rötter i Orrefors Glasbruk och glaskonstnären, målaren och formgivaren Simon Gate (1883-1945). Han kom till Orrefors 1916. Under de första åren tillverkade man vackert bruks- och servisglas, men började även experimentera med konstglas, vilket blev inledningen till Orrefors första storhetstid.

Simon Gate hade stora framgångar på världsutställningen i Paris 1925 och vid Stockholms-utställningen 1930. Det blev han som fick ansvara för formgivningen av lampetter, lampskärmar och ljuskronor i Göteborgs Konserthus. Och de är ganska många! Rikta blicken mot ljuset vid nästa besök så förstår ni omfattningen av arbetet. Starkast intryck ger kanske lamporna i Stora salen, stilrent formgivna och i fullständig harmoni med lokalens branta väggar.

Vy över Stora salens röda stolar och träväggar, med tre lampor hängande från taket.

Men det finns mycket annat glas också. Så här står det i boken om Göteborgs Konserthus som publicerades till invigningen 1935: ”Dricksfontänen och ljuskronorna i foyern äro utförda av Orrefors och komponerad av Gate. Orrefors har även utfört belysningsarmaturen i övriga lokaler och glasen i galleriet mot Viktor Rydbergsgatan. De slipade och graverade grupperna i dessa glas äro komponerade av Gate, Hald och Lindstrand.”

Vicke Lindstrand (1904–1983) och Edward Hald (1883-1980) var också två fantastiska glaskonstnärer från Orrefors.

Vy över Stora salens foajé med vackra former och lampett.

 

Läs mer i konsertmagasinet