Konst i Konserthuset Konstglaset

Simon Gate (1883-1945) från Orrefors har formgett Konserthusets lampetter, lampskärmar och ljuskronor. Rikta blicken mot ljuset så förstår ni omfattningen av arbetet! Graverade glasrutor och dricksfontänen i Götaplatsfoajén är också hans verk.

Det svenska konstglaset – sedermera berömt både i Sverige och världen – har till stor del sina rötter i Orrefors Glasbruk och glaskonstnären, målaren och formgivaren Simon Gate (1883-1945). Han kom till Orrefors 1916. Under de första åren tillverkade man vackert bruks- och servisglas, men började även experimentera med konstglas, vilket blev inledningen till Orrefors första storhetstid.

Simon Gate hade stora framgångar på världsutställningen i Paris 1925 och vid Stockholms-utställningen 1930. Det blev han som fick ansvara för formgivningen av lampetter, lampskärmar och ljuskronor i Göteborgs Konserthus. Och de är ganska många! Rikta blicken mot ljuset vid nästa besök så förstår ni omfattningen av arbetet. Starkast intryck ger kanske lamporna i Stora salen, stilrent formgivna och i fullständig harmoni med lokalens branta väggar.

Men det finns mycket annat glas också. Så här står det i boken om Göteborgs Konserthus som publicerades till invigningen 1935: ”Dricksfontänen och ljuskronorna i foyern äro utförda av Orrefors och komponerad av Gate. Orrefors har även utfört belysningsarmaturen i övriga lokaler och glasen i galleriet mot Viktor Rydbergsgatan. De slipade och graverade grupperna i dessa glas äro komponerade av Gate, Hald och Lindstrand.”

Läs mer i konsertmagasinet