Göteborgs Konserthus Musikernas musik

Kammarmusik komponerad av musiker, framförd av musiker ur Göteborgs Symfoniker.

Speltid ca: 2 t inkl paus Scen: Stenhammarsalen
230-300 kr Student 115-150 kr

Musiker ur Göteborgs Symfoniker spelar kammarmusik av andra musiker, som Wolfgang Amadeus Mozart som spelade piano och violin liksom Franz Schubert, samt Pauline Hall som var pianist och en av Nordens modernaste tonsättare för 100 år sedan.

Wolfgang Amadeus Mozarts liv som turnerande underbarn var inte alltid en dans på rosor. Den fiolspelande fadern Leopold var sträng och krävande, vilket kanske var en förutsättning för Mozarts produktivitet och världsliga framgångar. Han var en mästare på pianot och behärskade även fiolen – han spelade själv de flesta av sin piano- och violinkonserter med bravur.

Kollegan Franz Schubert skrev längre och längre musik under sin karriär. All musik, liksom blåsoktetten, var anpassad efter vad han själv och hans kolleger ville spela. Ingen uppdragsgivare betalade för den.

Komponerande pianisten och musikkritikerna Pauline Hall tillbringade tio år i Paris och var med vid den skandalomsusade premiären av Stravinskys balett Våroffer. Hennes franska år hörs i hennes musik. Hemma i Norge klagade hon över att man bara ville höra idyll och tevatten.

Tidigare utannonserade Woehrs Matrimonial Duets har ersatts av Mozarts Flöjtkvartett A-dur.

Program

Pauline Hall (1890–1969) Svit för blåskvintett Pauline Hall är verkligen en självständig figur. Det är oerhört vad en människa kan åstadkomma under ett liv. I ett halvt århundrade var hon navet i norskt musikliv. Hon var en av de första att skriva filmmusik, en av Nordens tidigaste kvinnliga symfoniker (redan 1920) och aktiv inom organisationer för tonsättare och för ny musik i Norge. Och hon hade en vision: musik skulle bidra till att göra samhället civiliserat och bra att leva i. Som representant för föreningen fick Pauline Hall vara med om att den infiltrerades av nazister, samt att förödmjukas av en utbrytargrupp som försökte kuppa föreningen vid en stor internationell konferens, men hon hade outsinlig energi. Den hämtade hon bland annat från sina ungdomsår i Paris 1912-1914, där hon var med vid det skandalösa uruppförandet av Stravinskijs Våroffer och hörde Ravels balett Daphnis et Chloé, också det ett helt banbrytande verk. Av all musik hon hörde i Paris under de åren blev hon så full av intryck att hon knappt tog sig till metron efteråt, berättade hon senare. Pauline Hall arbetade också som journalist och skrev kritiskt om nazismen. När Norge sen ockuperades var hon aktiv i motståndsrörelsen. När tyskarna lade beslag på hennes bostad måste hon flytta till en kvinnlig kollega och det visade sig vara något av det bästa som kunde hända. De båda blev förälskade och förblev ett par resten av livet. Pauline Halls möte med fransk kultur satte spår i hennes musik. Det hörs i blåskvintetten, den har lite av Poulencs lätta handlag och humor, man blir på gott humör! KATARINA A KARLSSON

Mozart Flöjtkvartett A-dur 11 min

Paus 25 min

Franz Schubert (1797–1828) Oktett F-dur D 803  Året innan Franz Schubert skrev sin oktett kom de första tecknen på hans sjukdom. I en del europeiska städer hade så många som var femte invånare syfilis, så det var inte något extremt i sig att just Schubert fick det, men samtidigt var det mer eller mindre en dödsdom och Schubert var förkrossad. Beethovens brorson Karl skrev i sin dagbok: ”Man prisar Schubert mycket, men det sägs att han gömmer sig”. Året därpå, oktettens tillkomstår, mådde han bättre igen och vågade visa sig bland folk iförd peruk, eftersom han blivit tvungen att raka av håret på grund av utslag. Sin vana trogen arbetade han hårt, oavsett hur sjuk han var, drack mycket alkohol, och somnade ibland sittande vid ett bord med glasögonen på näsan. Inte för att han tog av sig dem när han sov annars heller. Oktetten tog två veckor att skriva. Då hann han dessutom med att både påbörja och avsluta två stråkkvartetter (Rosamunda och Döden och flickan). Moritz von Schwind, vännen Schubert kallade sin älskade, berättade att under den här tiden visade Schubert inte bort sina vänner, men lyfte inte heller pennan från papperet, inte ens medan han pratade. Verket har sex satser, andra satsen har det ömsinta tonspråk vi förknippar med Schubert medan sats tre galopperar iväg som en unghäst. I fjärde satsen kommer en välkänd melodi. Oktetten är trots sjukdomen Schubert på sitt soligaste humör. Där finns knappt skuggan av ett bekymmer. KATARINA A KARLSSON

Medverkande

Musiker ur Göteborgs Symfoniker

Håvard Lysebo flöjt

Carolina Grinne oboe

Selena Markson-Adler klarinett

Constantin Gerstein fagott

Brittiskfödde hornisten Alec Frank-Gemmill delar sin tid mellan orkester, kammarmusik, konserter och dirigering. Han är känd för att tänja på hornets gränser, både genom att beställa ny musik, göra transkriptioner av kammarmusik och genom tidstrogna framföranden, så kallade Historically Informed Performances. Alec Frank-Gemmill medverkade i BBC Radio 3 New Generation Artist-programmet 2014–2016 och framträdde ofta som solist med BBC-orkestrarna, inklusive framföranden av sällan hörd repertoar av Ethel Smyth, Malcolm Arnold och Charles Koechlin. Han var förste hornist i Scottish Chamber Orchestra i tio år och tillträdde motsvarande tjänst hos Göteborgs Symfoniker 2019. Med Scottish Chamber Orchestra framförde Alec Frank-Gemmill konserter av Mozart (på naturhorn), Ligeti, Strauss och Schumann. Hans inspelning av Strauss första hornkonsert utsågs till Veckans skiva i BBC:s Record Review. Han har också spelat in tre album för BIS, tack vare stöd från Borletti–Buitoni-fonden. Under de senaste åren har Alec flyttat fokus till dirigering. Han studerar för Ulrich Windfuhr och ingår i Donato Renzettis dirigentklass i Saluzzo, Italien. Alec är grundare och chef för Odin Ensemble, en Göteborgsbaserad grupp som uppträder på instrument från omkring 1900.

Sedan 2002 är Sara Trobäck förste konsertmästare i Göteborgs Symfoniker. Hon har studerat för Tibor Fülep på Musikhögskolan i Göteborg och för György Pauk på Royal Academy of Music i London. I samband med sin examenskonsert 2001 erhöll hon akademins prestigefyllda Professional Diploma och Dove-priset. Sara Trobäck har även deltagit i mästarkurser för Lord Yehudi Menuhin, Ruggiero Ricci och Joshua Bell och brittisk tv filmade ett spännande musikaliskt möte mellan henne och den ryske violinvirtuosen Maxim Vengerov. Som solist har hon bland annat framträtt med Göteborgs Symfoniker, Svenska kammarorkestern, Stockholm sinfonietta och Helsingborgs symfoniorkester. 2010 uruppförde hon en violinkonsert av Johannes Jansson som tillägnats henne och Göteborgs Symfoniker. Londondebuten skedde sommaren 1999 då hon framförde Tjajkovskijs violinkonsert med London Soloists i St Martin-in-the-Fields. Sara Trobäck har även konserterat i Skottland, Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal och Kina. 2002 bildade Sara tillsammans med solocellisten Claes Gunnarsson och pianisten Per Lundberg Trio Poseidon. Trion har spelat in två cd varav en med Göteborgs Symfoniker och Neeme Järvi, Beethovens trippelkonsert. Sara Trobäck spelar på en Giovanni Battista Guadagnini som lånas ut av Järnåkerfonden.

"Justyna Jara spelade satsens anspråksfulla solo med största precision och beskedlig lätthet. Tillsammans med övriga musiker trollade hon fram en vinter som fick enskilda flingor att klinga i detalj för att i nästa ögonblick bli till en virvlande storm." (Bachtrack, Vivaldis Vintern) Polskfödda Justyna Jara började spela violin när hon var sju år. Efter att ha vunnit pris vid en tävling för unga violinister i Gdansk fortsatte hon på en skola för särskilda begåvningar i Warszawa. Där studerade hon för Miroslaw Lawrynowicz och under studietiden erhöll hon pris i flera violintävlingar, bland dem förstapriset vid Wieniawski- och Serwaczynski-tävlingen för unga violinister i Lublin. Efter hennes lärares tragiska död 2005 fortsatte Justyna Jara sina studier för Andrzej Gebski och under hans studieledning spelade hon in Wieniawskis etydcapricer op 10 och 18 för skivbolaget Acte Préalable som en hyllning till Miroslaw Lawrynowicz. Hon studerade därefter ett år vid Chopin-universitetet i Warszawa och sedan vid Juilliard i New York. När hon tagit sin masterexamen flyttade hon till London och arbetade med orkestrar som London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Philharmonia Orchestra och Royal Philharmonic Orchestra, ofta som assisterande konsertmästare. 2014 utsågs hon till andre konsertmästare i Göteborgs Symfoniker.

Tuula Fleivik Nurmo viola

Sedan 1998 är Claes Gunnarsson solocellist i Göteborgs Symfoniker. Han har framträtt som solist med de främsta svenska orkestrarna och inbjuds regelbundet till ledande internationella festivaler som La Folle Journée i Nantes, Music@Menlo i Kalifornien, Mecklenburg-Vorpommern-festivalen och Yuri Temirkanovs vinterfestival i St Petersburg. Claes Gunnarsson har framträtt som solist i Europa, Asien och Nordamerika. I början av sin karriär utsågs han till Artist in Residence hos SR P2 och några år senare gjorde han Londondebut i Brahms dubbelkonsert i Queen Elizabeth Hall tillsammans med violinisten Sara Trobäck, konsertmästare för Göteborgs Symfoniker. De utgör tillsammans med pianisten Per Lundberg Trio Poseidon som turnerar internationellt och har gjort flera skivinspelningar. Som kammarmusiker har Claes Gunnarsson bland annat spelat med violinisterna Leonidas Kavakos och Nikolaj Znaider, pianisten Enrico Pace, trombonisten Christian Lindberg, sopranen Barbara Hendricks och cellisten Lynn Harrell. Claes Gunnarsson har framträtt som solist med Göteborgs Symfoniker flera gånger, bland annat i Dvoráks cellokonsert, Brahms dubbelkonsert och Beethovens trippelkonsert med sina kolleger i Trio Poseidon och Neeme Järvi, Beethovens trippelkonsert med Sara Trobäck och Christian Zacharias samt Sjostakovitjs cellokonsert nr 1 med Neeme Järvi. 2007-2009 var Claes Gunnarsson gästande solocellist hos London Symphony Orchestra. Han har gjort flera inspelningar och är solist i Brahms dubbelkonsert, Beethovens trippelkonsert och Weinbergs Fantasi för cello och orkester samt cellokonsert med Göteborgs Symfoniker på det engelska skivbolaget Chandos. Claes Gunnarsson är verksam som lärare på Högskolan för scen och musik vid Göteborgs Universitet. Han spelar på en cello byggd 1707 av David Tecchler, ett generöst lån från Järnåkerfonden.

Hans Adler kontrabas

Frågor? Hör av dig till biljettkontoret