Göteborgs Konserthus Magiska formler med slagverk och trumpet

Evenemanget har ägt rum. Suggestiv kammarkonsert med musiker ur Göteborgs Symfoniker och symfoniorkesterns trollerilåda...

Speltid ca: 2 t inkl paus Scen: Stenhammarsalen
225-295 kr Student 112-147 kr

Evenemanget har ägt rum

Suggestiva klanger och färger blandas i kammarmusik av Gubajdulina, Jolivet och Bryars, med musiker ur Göteborgs Symfoniker. 

Instrumentbesättningen i den här konserten består till stor del av slagverk; symfoniorkesterns trollerilåda.

Sofia Gubajdulina har sagt att hon blev tonsättare för att hennes uppväxt i industriorten Tjistopol i Ural var så tråkig. Dessutom tyckte hon att det fanns för lite musik så hon skrev sin egen.

Den inställningen till musik är närmast motsatsen till André Jolivet som hade en mer storslagen anledning att komponera: han ville återupprätta musikens uråldriga mening från när den var magiska formler i våra förfäders religioner.

Gavin Bryars är bland annat jazzbasist och har arbetat mycket med kollage. Hans mest kända stycke är Jesus Blood Never Failed Me Yet från 1971 där en anonym hemlös man sjunger en fras som upprepas om och om igen. Som de andra två utforskar han klanger och färger i sin musik.

 

Program



Paus 25 min



Medverkande

Musiker ur Göteborgs Symfoniker

Fredrik Björlin slagverk

Roger Carlsson slagverk

Hans Hernqvist slagverk

Martin Ödlund slagverk


Per Ivarsson trumpet

Fredrik Duvling slagverk

Lucia Viana da Silva slagverk

Angelina Mangs slagverk

Mikael Kjellgren cembalo och celesta

Frågor? Hör av dig till biljettkontoret
Läs mer i konsertmagasinet

Nr 2 2021-2022 Tonsättarporträtt: André Jolivet, 1905-1974

Om den franska tonsättaren med det modernistiska tonskapandet.

Percussionist vid pukor med stockar i handen, omgiven av röd sammet.

Upplev konsertmagin

Varje ton som sprids har kraft att sätta i gång en rörelse, med kraft att bära genom generationer. Upptäck säsongens konserter och låt oss skapa hållbara avtryck tillsammans.

Upptäck säsongens konserter